نبود اراده قوی برای اجرای اصلاحات ساختار مهم‌ترین مشکل اقتصادی ایران است/ کلید حل مشکلات اقتصادی در داخل است

نبود اراده قوی برای اجرای اصلاحات ساختار مهم‌ترین مشکل اقتصادی ایران است/ کلید حل مشکلات اقتصادی در داخل است

<p style="text-align: justify;">کامران ندری با بیان اینکه نبود اراده قوی برای اجرای اصلاحات ساختار مهم&zwnj;ترین مشکل اقتصادی ایران است، گفت: کلید حل مشکلات اقتصادی کشور در خارج از کشور نیست و با لغو تحریم&zwnj;ها اقتصاد کشور دچار تحول نخواهد شد، مگر مشکلات ساختاری داخل را حل کنیم.</p>

به گزارش مازند اصناف کامران ندری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق (ع)، در گفتگو با تراز، با بیان اینکه کلید حل مشکلات اقتصادی کشور در خارج از کشور نیست، اظهار داشت: اگر مشکلات خارجی و موضوع تحریم‌ها هم حل شود، اقتصاد کشور دچار تحول نخواهد شد، مگر مشکلات ساختاری داخل را حل کنیم.

وی با بیان اینکه البته نباید سیاست خارجی را رها کرد و نادیده گرفت، افزود: امروز مشکلات سیاست خارجی و تحریم ها فقط یک مانع است که اگر این مانع برداشته شود، فقط گشایشی در اقتصاد کشور رخ خواهد داد.

ندری با اشاره به اینکه امروز مشکلات اقتصادی کشور ساختاری است و این ساختار نیاز به اصلاح دارد، گفت: می‌توانیم با رفع مشکلات سیاست خارجی از تجربه کشورهایی که در این زمینه موفق عمل کردند، استفاده کنیم، زیرا به خاطر تحریم به آن تجربیات دسترسی نداشتیم.

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشگاه پولی و بانکی با بیان اینکه نظام پولی بین‌المللی و نظام بانکداری مرکزی در یک دهه اخیر به‌شدت دستخوش تحول شده است بیان کرد: از این تحولات خیلی استفاده و نفعی نبردیم.

وی با تأکید بر اینکه مشکلات اقتصادی ما ریشه داخلی دارد، بیان کرد: چون ریشه این مشکلات خیلی عمیق‌تر شده است، رفع تحریم و موفقیت در سیاست خارجی فقط می‌تواند برای حل این مشکلات کمک کند.

ندری تأکید کرد: گروه مذاکره‌کننده با ۱+۵ باید هدفشان برداشتن تحریم های علنی شده نباشد، زیرا بخشی از تحریم‌ها شاید حتی مکتوب هم نشده باشد، ولی مشمول آن بودیم، به‌ویژه در زمینهٔ مشاور گرفتن از نهادهای بین‌المللی و تخصصی، مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول مشاوره نمی دهند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق (ع)، با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل اقتصادی ایران، نبود اراده قوی برای تن دادن به اصلاح ساختاری در زمینهٔ اقتصادی است، گفت: چون اصلاحات ساختاری هزینه دارد و مانند یک جراحی، دردآور است و دولت به این نتیجه که نیاز به اصلاح ساختار داریم، نرسیده است.

به گفته وی، اقتصاد ایران به یک جراحی مهم اساسی نیاز دارد و دولت باید به آن تن دهد؛ این اصلاحات نیازمند اراده سیاسی – ملی همراه با عزم آهنی، شجاعت و دانش است، البته همه به‌صورت تئوری و نظری می‌دانند که باید چه اصلاحاتی باید صورت بگیرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این اراده در دولت نیست، ادامه داد: باید با آگاهی دست به اصلاح ساختار بزنیم و هر قدر این اصلاح به تعویق می‌افتد، هزینه آن بیشتر خواهد شد و اکنون شرایط برای اجرای آن خوب و آماده است.

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشگاه پولی و بانکی با اشاره به اینکه اصلاح نظام بانکی در رأس اصلاحات قرار دارد، تصریح کرد: امروز باید در نظام مالیاتی، نظام تأمین اجتماعی، نظام بانکی، نظام اداری، بازار کار، فضای کسب‌وکار و... اصلاح ساختاری شکل بگیرد و این نظام‌ها باید متحول شود.

وی تصریح کرد: منظور از نظام و سیستم یعنی انضباط و نظم که به اقتصاد کمک می‌کند یک اقتصادی بزرگی مثل اقتصاد ایران برای اینکه بتواند به‌خوبی اداره شود، نیاز به اصلاح ساختاری در حوزه اقتصاد دارد، زیرا نظام‌های فعلی که درگذشته شکل گرفتند، اکنون توانایی پاسخگویی به نیازهای فعلی جامعه را ندارند و باید تغییر و اصلاح شوند.

ندری گفت: اصلاحات باید به توجه به اولویت که نخستین آن اصلاح نظام پولی و بانکی است، باید به‌تدریج و باتدبیر انجام شود و لغو تحریم‌ها به اجرای آن کمک خواهد کرد، قبل از آن نیاز به اراده در دولت دارد که این عزم وجود ندارد.


ارسال دیدگاه