مازند اصناف : چندین هفته از اجرایی شدن توزیع کالاهای اساسی ماه مبارک رمضان با عنوان طرح ضیافت در استان می گذرد و در پی گزارش میدانی خبرنگار مازند اصناف از بازار و مراکز توزیع نارضایتی های نسبی از سوی مردم و مباشران عنوان شده است.
در گزارش های میدانی مازند اصناف در طی خبرهای گذشته به اطلاع مخاطبان گرامی رسیده است مشکلاتی چون عدم مشارکت مباشران در توزیع کالا ، مالیات عرضه این کالاها ، تاریخ کوتاه مدت انقضای کالاها بخصوص گوشت های منجمد ، عدم تفاوت محسوس قیمت با بازار و ... از مهمترین مشکلات مطرح شده از سوی مردم و توزیع کنندگان عنوان شده است.
مازند اصناف به منظور واکاوی و شفاف سازی این ابهامات و مشکلات مطرح شده گفتگویی را با دکتر ابراهیم یعقوبی معاون توسعه بازرگانی داخلی سازمان صنعت معدن و تجارت مازندران انجام داده است که در ذیل می خوانید:
ابراهیم یعقوبی معاون توسعه بازرگانی داخلی سازمان صنعت معدن و تجارت مازندران در گفتگو با خبرنگار مازند اصناف در خصوص عدم تفاوت قیمت محسوس کالاهای طرح ضیافت با بازار گفت: هدف ما از اجرای طرح های کوتاه مدتی چون طرح ضیافت عرضه ی کالای ارزان قیمت به بازار نیست بلکه هدف اصلی ما در دسترس بودن کالاهای اساسی این ایام در اختیار مردم است.
وی در ادامه افزود : برخی از کالاهای پر مصرف نظیر : شکر ، روغن ، گوشت ، مرغ و ... در برخی از ایام سال به طور طبیعی بالا می رود که این مساله موجب بروز مشکلاتی در بحث عرضه و تقاضا و تعادل بازار می گردد.
یعقوبی در ادامه سخنانش اظهار داشت : دولت به جهت حفظ ثبات و تعادل قیمت بازار اقدام به عرضه این کالا ها به بازار از محل دخیره سازی دولتی و یا مشارکت بخش خصوصی می نماید. از این رو مقادیری از این کالاها جهت حفظ ثبات قیمت برای استانها سنجیده می شود.
معاون توسعه بازرگانی داخلی سازمان صنعت معدن و تجارت مازندران در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص عدم استقبال مباشرین در توزیع کالا و همچنین مشکلات مالیاتی مطرح شده از سوی آنان اذعان داشت : بخشی از عدم استقبال مباشرین جهت جذب و توزیع کالاها مربوط به اختلاف کم قیمت با بازار و بخشی نیز مربوط به تاریخ کم انقضای کالاهاست. این طبیعی است که هر کسی کار اقتصادی انجام میدهد باید مالیات مربوط به آن فعالیت را نیز پرداخت نماید.
یعقوبی در این گفتگو در پاسخ به سوال خبرنگار مازند اصناف در خصوص علت عرضه کالاها ی این طرح با تاریخ های نزدیک به انقضا پاسخ داد : همان طور که اشاره کردم این کالاها از محل ذخیره سازی دولتی تامین و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد لذا این کالاها به ترتیب تاریخ الویت بندی انبار به مراکز توزیع ارسال می شوند. به همین جهت شاهد تاریخ مصرف کوتاه مدت برخی از کالاها هستیم.
معاون سازمان صنعت معدن و تجارت مازندران در خاتمه در خصوص صحت عدم استقبال مردم از گوشت های منجمد عرضه شده در این طرح پاسخ داد : 1200 تن گوشت مرغ برای عرضه به هم استانی های عزیز در این طرح سنجیده شده که طبق آخرین آمار تنها نزدیک به 200 تن از این کالا در مراکز توزیع عرضه شده است.
در پایان این خبر باید اضافه نماییم که هر چند اجرای طرح های کوتاه مدتی چون طرح ضیافت و یا طرح رحمت در کشور موجب حفظ ثبات و تعادل قیمت بازار و عدم احتکار و گرانفروشی کالاهای پر مصرف مردم میگردد اما نباید این مساله را فدای کیفیت محصولات عرضه شده در طرح های این چنینی نماییم. چرا که بی شک این مساله در دراز مدت با افزایش نارضایتی های مردم و عدم استقبال از سوی مراکز توزیع سبب عدم موافقت مسئولان برای اجرای این طرح حسنه در کشور خواهد شد.
انتهای پیام/
مجتبی قربانی
ارسال دیدگاه