تعطیلی معدن شن و ماسه کلاردشت در پی اعتراض مردمی

تعطیلی معدن شن و ماسه کلاردشت در پی اعتراض مردمی

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">در پی اعتراض مردمی، تنها کارخانه آلوده کننده شهرستان گردشگری کلاردشت برای چندمین بار در طول 15 سال فعالیت تعطیل شد و مردم امیدوارند که این پایانی بر برداشت غیرمجاز شن و ماسه از تنگه &laquo;تیرکاگَلی&raquo; و ایجاد آلودگی&zwnj;های زیست&zwnj;محیطی باشد.<br /> </span></p>

به گزارش مازنداصناف در پی آلودگی هوای کلاردشت ناشی از تولید گرد و خاک توسط عبور کامیون‌های حامل ماسه از چند روستا به شهرهای ساحلی شهرستان عباس‌آباد، زنان روستای «پیشنبور» را بر آن داشت تا با قراردادن موانع بر سر راه کامیون‌های حامل ماسه، از تردد آنها جلوگیری کنند.  

 

یک بانوی 50 ساله و معترض به ایجاد این آلودگی در کلاردشت گفت: گرد و خاک ناشی از تردد و از طرفی نیز بوق زدن ممتد کامیون‌ها ما را کلافه کرده است.

 

 

 

فاطمه سنایی اظهار کرد: مسئولان منطقه به خواسته‌ها و تقاضاهای ما توجهی نکردند و مجبور شدیم خودمان جلوی کامیون‌ها مانع ایجاد کنیم.

 

 

 


 

 

 

 

 

 

تنگه تیرکاگلی؛ ریه تنفسی کلاردشت

محمد صدیق دیگر روستایی منطقه گفت: از گرد و خاک و تردد بی‌رویه کامیون‌های کوچک و بزرگ خسته شده‌ایم، فرماندار و بخشدار کلاردشت به‌خوبی می‌دانند که کلاردشت یک منطقه گردشگری است، معدن شن و ماسه هیچ فایده‌ای برای کلاردشت ندارد اما بخشدار معتقد است که فعالیت این معدن به نفع اقتصاد منطقه است و باید فعالیت کند.

عضو شورای بخش کلاردشت دیگر معترض فعالیت معدن شن و ماسه کلاردشت، گفت: همه مردم و مسئولان شهرستان خوب می‌دانند که "تنگه تیرکاگلی" مانند ریه تنفسی این منطقه زیبا و گردشگری است و حفظ این تنگه از ضروریات است اما معلوم نیست مدیران استانی چرا به معدنی که آلودگی زیست‌محیطی ایجاد می‌کند اجازه دادند روی این دالان ورود هوا و رطوبتی که از سمت دریا موجب طراوت منطقه می‌شود، معدن شن و ماسه ایجاد کنند.

مرتضی شریفیان اظهار کرد: اهالی روستای «کردی چال» از ابتدای آغاز به کار این معدن با فعالیت‌هایش مخالفت کردند، طوماری نیز در اعتراض به این فعالیت با امضای همه مردم کلاردشت تهیه شد، ولی دست‌های پشت پرده‌ای در استان و منطقه در کار بود که توان مردم به تعطیلی این معدن نرسید.

وی با ابراز تاسف از همکاری برخی مسئولان با فعالان معدن گفت: معدن شن و ماسه کلاردشت برای عده‌ای در منطقه و استان منفعت دارد و همان‌ها تلاش می‌کنند تا کار معدن بار دیگر آغاز شود اما مردم مخالف هستند و بهتر است که مسئولان منطقه نیز برای ادامه فعالیت معدن تلاش کنند.

 

 

 

گفت‌وگوی مردم با بخشدار کلاردشت

یکی از فعالان محیط‌زیست در کلاردشت گفت: ورود پساب و گل و لای ناشی از فعالیت این کارخانه و ورود فاضلاب‌های خانگی به رودخانه حفاظت شده «سردآبرود» نه‌تنها اکوسیستم رودخانه و حیات ماهیان سردآبی موجود در آن را تهدید می‌کند بلکه گل‌آلود شدن آب سبب بروز اختلال و نابود شدن کشاورزی در برخی از روستاهای پایین‌دست رودخانه چالوس می‌شود.

محمد پناهی اظهار کرد: کلاردشت به لحاظ برخورداری از شرایط خاص اقلیمی می‌تواند یکی از مناطق گردشگری سلامت کشور باشد، لذا باید در حفظ محیط‌زیست، طبیعت و اکوسیستم این منطقه توجه و دقت بیشتری به خرج داد.

وی ادامه داد: لازم است تا از جاذبه‌های طبیعی این منطقه زیبا که از ظرفیت‌های زیست‌محیطی کشور در جذب گردشگر محسوب می‌شود، حفاظت کرد اما برخی اقدامات غیرکارشناسی علاوه بر از بین بردن مزیت‌های رقابتی این مناطق در جذب گردشگر، خسارت‌های زیست‌محیطی فراوانی را نیز در پی دارد که ایجاد کارخانه شن و ماسه در حریم کیفی رودخانه حفاظت‌شده سردآبرود، یکی از این خسارت‌ها است.

 

 

 

 

 

 

معدن شن و ماسه بر کلاردشت تحمیل شد

گروهی از اهالی روستای پیشنبور در اعتراض به تردد کامیون‌های حامل ماسه، مانع رفت و آمد آنها شدند، زهرا سنایی یکی از اهالی سردآبرود  در کلاردشت، گفت: کامیون‌های زیادی از پنج صبح با عبور از این روستا، گرد و خاک ایجاد می‌کنند و با گاز دادن و بوق‌های پی‌در‌پی، آسایش را از ما سلب کرده‌اند.

یکی از دبیران آموزش و پرورش با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به محیط‌زیست، گفت: کلاردشت به دلیل موقعیت گردشگری و داشتن ارتفاعات علم‌کوه و تخت سلیمان و دیگر چشم‌اندازهای طبیعی شهرت جهانی دارد و در همه فصل‌های سال شاهد حضور گردشگران بسیاری از خارج و داخل کشور هستیم.

دلفان آذری اظهار کرد: بارها شاهد بودیم گردشگران از بی‌توجهی به محیط‌زیست و آلودگی منطقه انتقاد کرده‌اند، اکنون رودخانه حفاظت‌شده سردآبرود به یکی از آلوده‌ترین رودخانه‌های شمال تبدیل شده است و با این وجود، مسئولان محیط‌زیست و دیگر مسئولان مرتبط در شهرستان و استان، بی‌تفاوت از این موضوع می‌گذرند.

وی ادامه داد: کارخانه شن و ماسه در کنار رودخانه با حمایت مسئولان استانی و منطقه بر ما تحمیل شد، کامیون‌های حامل ماسه، در شب و روز آسایش مردم را سلب کرده‌اند، لذا ضروری است که مسئولان، کلاردشت را به عنوان منطقه گردشگری ببینند.

 

 

 

نمایی از معدن شن و ماسه

به گزارش فارس، در پی اقدام خودجوش مردم و ایجاد مانع بر سر راه فعالیت کارخانه شن و ماسه کلاردشت، جلسه شورای تأمین تشکیل و مقرر شد که معدن شن و ماسه به علت نداشتن مجوز برداشت شن و ماسه از منابع ملی و محیط‌زیست، بعد از 15 سال فعالیت، برای چندمین بار تعطیل شود.

 

 

 

ضرورت تعطیلی معدن شن و ماسه برای همیشه

فعالان محیط‌زیست معتقدند که کارخانه شن و ماسه با ایجاد آلودگی و گرد و خاکی که در هوا پراکنده می‌کند، در مجاورت تنگه و یا دالانی قرار دارد که اکسیژن و رطوبت را از سمت دریای خزر به منطقه می‌آورد و هوای پاک و با طراوتی را ایجاد می‌کند، نام این تنگه تیرکاگَلی است و از آن به عنوان «ریه» تنفسی کلاردشت یاد می‌کنند.

با این اوصاف، فعالیت معدنی که در حقیقت با برداشت شن و ماسه از دیواره‌های تنگه تیرکاگلی می‌چرخد؛ نتیجه‌ای جزء تغییر وضعیت شکلی و جغرافیایی این تنگه، ورود بیش از اندازه رطوبت و در نهایت تاثیر نامطلوب بر آب و هوای بی‌نظیر کلاردشت ندارد.

موضوع مهم دیگری که نباید از آن غافل بود؛ ریز گردهای ناشی از فعالیت این کارخانه است که با برداشت شن و ماسه عملاً تثبیت خاک در منطقه را از بین برده است و وزش دائمی باد از دهانه تنگه به سمت کلاردشت موجب می‌شود تا ذرات گرد و خاک به صورت ریز گرد به روستاهای مجاور و گاهی تا مرکز شهر نیز برسد که این موضوع علاوه بر آنکه تهدیدی برای پوشش گیاهی منطقه است، سلامت مردم را نیز با خطری جدی مواجه ساخته است

امیدواریم که تعطیلی معدن کلاردشت، موقتی نباشد و مسئولان نیز برای همیشه از ادامه فعالیت و ایجاد آلودگی‌ها و ضررهایی که در 15 سال گذشته از طریق این فعالیت غیرمجاز و مغایر با اصول زیست‌محیطی انجام شده است، مانع شوند.


منبع: فارس

 


ارسال دیدگاه