هنر کهن مازندران بر دار فراموشی

هنر کهن مازندران بر دار فراموشی

<p><span style="font-size: larger;"><span class="intro-text">روزگاز قالی بافی هنر ریشه دار و کهن مازندران همانند حال و روز هنرمندانش چندان خوش نیست و روبه فراموشی است.</span><br /> </span></p>

به گزارش مازنداصناف بیش از ۵۳ هزار قالیباف در مازندران فعالند که نگران آینده شغلیشان هستند و دغدغه معاش دارند و هنوز جایگاه ثابتی برای فعالیتهایشان نیافته اند.

دیگر از دارهای قالی که زینت بخش هر خانه کوچ و با صفای روستایی بود، خبری نیست و زخمهای دستان هنرمندان قالیباف نیز سالهاست که با تارپود فرش گره خورده است.

اسماعیل چمنی یکی از بافندگان فرش در نوشهر به خبرنگار مهر گفت: نسل جوان تمایل چندانی به ادامه کار آبا و اجدادی خود در زمینه قالی‌بافی ندارد و این در حالی است در شرایط کنونی اشتغال در این حوزه آسان، ارزان و سریع است.

وی خود را فرزند بازار فرش می‌داند و می‌گوید: به فعالیت خود در حوزه فرش افتخار می‌کنم و قالی‌بافان نیز از شغل خود شرمسار نباشند.

رنگ‌های ارزان‌قیمت به کارگاه‌های فرش ما نفوذ کرده‌اند و کیفیت فرش را پائین می‌آورند که باید جلوی این حرکت گرفته شود

چمنی، استفاده از مواد اولیه نامرغوب را موجب افت کیفیت و از دست دادن بازارهای جهانی دانسته و اضافه می‌کند: رنگ‌های ارزان‌قیمت به کارگاه‌های فرش ما نفوذ کرده‌اند و کیفیت فرش را پائین می‌آورند که باید جلوی این حرکت گرفته شود.

علی اسحاقی رئیس اتحادیه فرش دستبافت نوشهر نیز گفت: با توجه به اینکه قیمت خرید پایین است تولید کننده دیگر تمایلی برای تولید فرش ندارد و فروش ارزان فرش باعث می شود تولید کم شد و آن به تبع درآمدزایی و اقتصاد این بخش پائین بیاید.

مریم جلالوند بانوی هنرمند دیگری، فرشبافی را هنر می داند و می گوید :۱۰ سال است فرش می بافم و با وجود مشکلات فراونی چون خرید نخ مرغوب و بیمه دست به گریبان هستم.

قالی بافی در شاهرود

جلالوند خواستار رسیدگی بیشتر به این قشر زحمتکش از سوی دولت شد و گفت: قالی بافان سرمایه جوانی خود را صرف بافت می کنند ولی از حمایتهای لازم برخوردار نمی شوند.

ملیحه محمدی رئیس اتحادیه فرش بافان ساری در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: قالیبافان مازندران برای عرضه و فروش فرشهای دستباف خود مکانی مشخص ندارند.

وی با اشاره به اینکه یک عده به اسم قالی باف از بیمه قالیبافان استفاده می کنند افزود: چرا متولی برای جلوگیری از بیمه شدن این افراد وجود ندارد و هیچ اقدامی برای جلوگیری از ورود افراد غیرحرفه ای به این شغل انجام نمی شود.

محمدی با اشاره به اینکه فرش مازندران بسیار نفیس است گفت: اما مردم بیشتر میل و رغبت به خرید فرشهای اصفهان و تبریز و کاشان دارند چرا که مازندران برای آنان ناشناخته است.

فروش فرش مازندران با برند دیگر استانها

رئیس اتحادیه فرش بافان ساری با بیان اینکه قالی توسط زنان مازندران بافته می شود ولی به دلیل نبود خریدار، پایین فرش دستبافت مازندران اسم تبریز حک می شود تابه فروش برسد.

محمدی از نبود بازار و مکانی برای عرضه فرش دستباف  مازندران ابراز ناخرسندی کرد و تصریح کرد: بزرگترین مشکل ما عرضه نشدن و نبود مکانی برای صادرات و فروش محصولاتمان است.

۵۰ هزار بافنده فرش در استان  وجود دارد که ۳۴ هزار نفر از خدمات بیمه ای قالیبافان استفاده می کنند و به گفته معاون امور بازرگانی و تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، بیشترین هدف گذاری سازمان صنعت و معدن در خصوص قالیبافان توسعه کارگاههای متمرکز است و در زمینه کارگاههای غیر متمرکز نیز به دنبال امضا تفاهم نامه با قالیبافان هستیم.

قالی بافی در شاهرود

ابراهیم یعقوبی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان این که مازندران دارای بیشترین تعداد بیمه شده است تصریح کرد: از سال گذشته محدودیتهایی از سوی سازمان تامین اجتماعی اعمال شده است که امیدواریم پیشنهادات ارائه شده نیز در چهارچوب قانون تامین اجتماعی باشد.

وی از امضای تفاهم نامه ای در مرکز ملی فرش ایران با تامین اجتماعی  و صنعت و معدن خبرداد و افزود: در این تفاهم نامه بازدیدهای کارگاهی مشترک انجام می شود.

یعقوبی خواستار تصویب مصوبه ای شد تا فرش دستبافت مازندران به عنوان هدایای اهدایی از سوی سازمانها به مهمانها عرضه شود.

اگر نتوانیم در صنعت فرش مازندران فرهنگ سازی و برندسازی کنیم این صنعت از دست خواهد رفت و قالیبافان بی انگیزه خواهند شد

معاون امور بازرگانی و تجارت خارجی صنعت و معدن تاکید کرد: اگر نتوانیم در زمینه  فرش مازندران فرهنگ سازی و برندسازی کنیم این صنعت از دست خواهد رفت و قالیبافان بی انگیزه خواهند شد.

نماینده سازمان تامین اجتماعی مازندران نیز با بیان این که در سال ۸۸ قانون جدید تامین اجتماعی تصویب شد، افزود: با تصویب این قانون  ۲۰ درصد حق بیمه قالیبافان را دولت و ۷ درصد را شخص پرداخت می کند.

محمد نورانی با اشاره به این که تا شهریور ماه سال گذشته ۴۵ هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند به خبرنگار مهر گفت: از این تعداد ۸ هزار نفر از سوی سازمان صنایع دستی و گردشگری بوده که قالیباف واقعی بوده اند.

وی با بیان اینکه  مشکل ما در بیمه قالیبافان تشخیص افراد بوده خاطر نشان کرد: تاکنون هرکسی معرفی می شد، بیمه می شد و در سال گذشته یک تصمیم اساسی گرفته شد تا دولت افرادی که قالیباف واقعی هستند و شغلشان قالیبافی است مورد شناسایی قرار دهد.

نورانی در ادامه گفت: با این دستورالعمل جدیدی سهمیه از سوی ستاد و با نظر دولت تعیین و بین استانها تقسیم شد که سهم مازندران ۲۱ هزار نفر است در حالی که ۵۰ هزار قالیباف در استان فعالیت می کنند.

نماینده سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: ما به دنبال شاغلین واقعی در زمینه قالیبافی هستیم و هیچ درخواست جدید در زمینه بیمه میسر نیست و در آینده هم در خواستها با شرایط جدید بررسی می شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی مازندران نیز به خبرنگار مهر اظهار داشت : ۱۳ هزار و ۸۱۳ زن سرپرست خانوار که شغل آنها فرش بافی است در سطح استان تحت پوشش کمیته امداد هستند و ۳۶۹ طرح اشتغالزایی این نهاد به فرشبافی اختصاص دارد.

تنها ۵۸۰۰ بافنده زیر نظر میراث فرهنگی هستند

تیمور طهماسب پورمشکل بافندگان تحت پوشش کمیته امداد را نبود بازاری برای فروش تولیدات و کسب درآمد اعلام کرد.

علی ماهفروزی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: از ۴۰ هزار بیمه شده تامین اجتماعی، پنج هزار و ۸۰۰ بافنده فرش زیر نظر این اداره کل هستند.

وی از اجرای برنامه ای برای اختصاص موزه صنایع دستی در زمینه قالیبافی خبر داد و گفت: در روستاها نیز موزه زنده صنایع دستی اجرا خواهد شد که اولین موزه روستایی نیز در روستای وسکد اجرا شده است.

ماهفروزی با اشاره به این که  کمتر از ۱.۵ درصد افرادی که در صنایع دستی فعالیت می کنند دچار مشکل هستند، تصریح کرد: در حوزه فرش با مشکل فروش و صادرات فرش روبرو هستیم.

وی خاطر نشان کرد: صنایع دستی هویت یک کشور است که باید زنده بماند و در این زمینه مساله هویت کشور باید جدی گرفته شود چراکه صنایع دستی و فرش شوخی نیست و هویت کشور محسوب می شوند.

ماهفروزی خواستار تشکیل یک کارگروه برای راستی آزمایی در زمینه شناسایی شاغلین صنعت فرش شد و متذکر شد: کسانی که قالیباف نیستد باید از این چرخه حذف شوند.

در حال حاضر مهم ترین چالش و مشکل صنعت فرش، بحث عدم فروش فرش در استانها است که این امر به دلیل کاهش صادرات فرش کاهش یافته است.


منبع:مهر

 


ارسال دیدگاه