نقش داغ نان پای سفره‎های افطار/از سنتی تا ماشینی

نقش داغ نان پای سفره‎های افطار/از سنتی تا ماشینی

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و کم شدن وعده&zwnj;های غذایی، مردم تمایل بیشتری به مصرف نان پیدا کرده و کیفیت آن را با حساسیت بیشتری دنبال می&zwnj;کنند.</span></p>

به گزارش مازنداصناف نان از مهم‎ترین مصارف مردم است، با توجه به ورود انواع نان‌های فانتزی و کارخانه‌ای در بازار، کم‌کم تنورهای خانگی، برچیده و در هر منطقه یک یا چند نانوایی مسئول رساندن نان به‌دست مردم شدند که نان‌هایی همچون لواش، بربری و سنگک با توجه به قیمت و کیفیت آنها، طرفداران بیشتری را هم دارند.

از نکات جالب درباره مصرف نان، نارضایتی عمومی مصرف‌کننده و همین‌طور نانوا به‌عنوان تولیدکننده است و هر یک از این دو گروه مشکلات عدیده‌ای همچون نان کوچک و بی‌کیفیت و نانوا هم مشکلات گرانی و نامرغوبی آردها و از این قبیل محدودیت‎ها را بیان می‌کند.

فرماندار رامسر در حاشیه جلسه با خبازان رامسری گفت: رساندن نان باکیفیت به دست مردم مهم‎ترین وظیفه ماست و مسئولان مربوطه باید نظارت کافی نسبت به این موضوع داشته باشند.

حسین سروری افزود: با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و نیز تعطیلات تابستانی و حضور گردشگران داخلی و خارجی به رامسر، نباید تعطیلی خودسرانه یک واحد نانوایی به‌راحتی صورت‌گیرد و همچنین در صورت نداشتن موازین بهداشتی، پلمپ واحد مزبور باید با قاطعیت باشد.

وی بیان کرد: نان، دارای استاندارد خاص خودش است و نباید هر نانوایی به سلیقه خود نان طبخ و یا مبالغ مختلف در قبال پخت نان دریافت کند.

فرماندار رامسر بر حضور مستمر و دقیق بازرسان تاکید و خاطرنشان کرد: مسئولان می‌توانند به‌صورت ناشناس در صفوف نانوایی‌ها حضور یافته و همه شرایط نانوایی‌ها از نحوه برخورد با مردم تا کیفیت نان تولیدی‌شان را بررسی و اطلاع‌رسانی کنند.

این مسئول یادآور شد: سلامت نان از ارزش بالایی برخوردار است و می‌توان از نشانه‌های پیشرفت یک جامعه، نوع پخت و اندازه نان در منطقه را که مهم‌ترین روزی مردم ایران است به حساب آورد.

سروری خاطرنشان کرد: دو دوره آموزشی در ایام تابستان برای خبازان برگزار و هر سه‌ماه یکبار نیز نشستی بین خبازان و مسئولان کارگروه آرد و غلات شهرستان برگزار می‌شود که دعوت از تمامی خبازان محترم برای عضویت در اتحادیه خبازان برای تسریع در اعطای تسهیلات کم‌بهره برای تجهیز واحدهای خبازی و غیره صورت می‌گیرد.

وی در پایان گفت: مردم بسیار هوشیار هستند و اگر کوچک‌ترین کم‌کاری و کم‌فروشی را احساس کنند، اطلاع می‌دهند.

به گزارش فارس، درحالی که مسئولان بر نظارت‌های مستقیم و غیرمستقیم بر کیفیت نان نظارت و تاکید دارند، اما نارضایتی عمومی از نانوایی‌هایی که از سهمیه آرد یارانه‌ای به‌صورت آزاد نان پخت می‌کنند وجود دارد و کیفیت آرد هم به دغدغه مشترک مصرف‌کننده و نانوا تبدیل شده است.

با وجود پخت انواع نان‎های سنتی و باکیفیت، از دیرباز در ایران کهن و امروز، آیا پسندیده نیست که برای جذب گردشگر و نیز سلامت مردم، نان‌های سنتی که در روستاهای ایران در تنورهای خانگی پخت می‎شود، اهمیت بیشتری داده شود؟

این نانوایی‌های خانگی ظرفیت باارزشی است که گسترش آن می‎تواند رضایت و سلامت مردم را در پی داشته باشد و هم اشتغال‎زایی صورت گیرد.

امروز تنورهای خانگی، و تهیه یک نان شیرمال سنتی روستایی آرزوی دست‌یافتنی برایمان شده و فرمول بی‌نظیر این نانوایی‌های کوچک خانگی که تغذیه و رزق یک خانواده پرجمعیت را برآورده می‌کرد، در حال فراموش شدن است، که همتی جمعی برای برپایی دوباره‌اش به‌صورتی نوین را خواهان است.

 

بلاغ


ارسال دیدگاه