خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار

خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار

باید اذعان کرد که دولت توانست کالاهای ضروری و معیشتی مردم در شرایط کاملاً تحریم را بوفور وارد بازار کند و از این جهت امنیت غذایی حاصل شد؛ حال می‌ماند کنترل نرخ‌ها که با حضور بازرسان باید این امنیت تثبیت شود.

به گزارش مازنداصناف، در این روزهای پر فیض ماه مبارک رمضان و در آستانه سال نو، تحرک مردم برای خریدهای متفاوت‌شان در بازارهای کشور به اوج خود رسیده و انتظار مردم در تأمین اقلام اساسی تا حد زیادی برآورده شده و دولت توانست کالاهای اساسی مورد نیاز خانواده‌ها را تأمین کند.

مهم‌ترین اقلام معیشتی مردم شامل برنج، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، روغن، ماکارونی، قند و شکر است که با همزمان شدن ماه مبارک رمضان کالاهایی همچون خرما، حلیم و آش نیز در این سبد قرار گرفته است.

حال بررسی میدانی بازار شب عید و ماه مبارک رمضان نشان می‌دهد که گوشت مرغ، انواع گوشت قرمز، تخم‌مرغ، انواع برنج، روغن خوراکی و خرما در بازار به وفور تأمین است و با وجود افزایش تقاضا، دولت‌ها بارها اعلام کرده که قیمت‌ها تغییر نداشته و نخواهد داشت.

وضعیت بازار گوشت مرغ بیانگر آن است که به طور میانگین در بازار قیمت هر کیلوگرم از این محصول به دلیل فراوانی بین ۷۸ تا ۸۰ هزار تومان است. البته در برخی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر قیمت این کالا بین ۸۵ تا ۹۵ هزار تومان نیز به فروش می‌رود.

«مسعود امراللهی»؛ مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه گفت که قیمت فروش هر کیلوگرم مرغ بالاتر از ۸۰ هزار تومان تخلف است و با متخلفان برخورد می‌شود.

در بحث بازار گوشت قرمز نیز، طبق آمارها علاوه‌بر گوشت گوسفندی و گوساله تولید داخلی، روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گوسفندی و گوساله گرم و منجمد وارد کشور می‌شود؛ بنابراین بیش از سه برابر نیاز کشور تأمین شده و قرار است این مهم تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه پیدا کند.

به گفته علیرضا پیمان‌پاک قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی، با توجه به استمرار تولید داخلی گوشت قرمز و تامین بخشی از آن از محل واردات، قیمت هر کیلوگرم لاشه داخلی بین ۴۲۰ تا ۴۵۰ هزارتومان، قیمت هر کیلوگرم گوشت منجمد با نرخ مصوب ۲۸۰ تا ۳۳۰ هزارتومان و قیمت گوشت گرم وارداتی بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزارتومان به فروش می‌رسد.

همچنین گوشت وارداتی به وفور وارد کشور شده و در سردخانه‌ها موجود است و در صورت نیاز در پیک مصرف به طور مستمر به بازار وارد می‌شود متقاضیان می‌توانند گوشت تنظیم بازاری را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار کشور تامین کنند.

البته این در حالی است که در برخی واحدهای قصابی قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی بین ۵۴۰ تا ۵۹۸ هزارتومان، ران گوسفندی بین ۶۳۰ تا ۶۹۸ هزارتومان، ران گوساله بین ۵۳۰ تا ۵۸۵ هزارتومان، راسته گوساله بین ۵۵۰ تا ۵۹۸ هزارتومان، هر دست جگر گوسفندی بین ۵۳۰ تا ۵۷۸ هزارتومان، گوشت شتر ۶۰۰ تا ۶۴۸ هزارتومان و ماهی زنده قزل‌آلا بین ۲۰۰ تا ۲۳۰ هزارتومان است که این امر گران فروشی است و تخلف به شمار می‌رود.

در بحث بازار تخم‌مرغ نیز، محصول مورد نیاز کشور تأمین است و نه‌تنها کمبودی نداریم؛ بلکه به گفته تشکل‌ها با مازاد تولید رو‌به‌رو هستیم؛ بنابراین قیمت هر شانه ۳۰ تایی تخم‌مرغ بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزارتومان به دست مصرف‌کنندگان برسد. البته برخی فروشندگان قیمت هر شانه تخم‌مرغ را بین ۱۲۵ تا ۱۴۰ هزارتومان نیز می‌فروشند که این امر گران فروشی محسوب می‌شود.

اکنون قیمت هر کیلوگرم برنج داخلی بین ۳۸ تا ۹۵ هزارتومان در بنکداری‌ها و در بازار داخلی برنج درجه یک ایرانی بین ۹۰ تا ۱۱۰ هزارتومان قیمت دارد که به مراتب درجات قیمت‌ها کاهشی می‌شود. هر کیلوگرم برنج درجه یک خارجی نیز بین ۴۰ تا ۵۰ هزارتومان در بازار قیمت دارد که برنج شرکت بازرگانی دولتی ایران ۳۳ هزار تومان است که با نرخ ۳۴ هزارتومان وارد بازار می‌شود و با نرخ ۳۵ هزارتومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

وضعیت بازار روغن، شکر و قند نیز نشان می‌دهد که این محصولات در بازار به وفور تامین است و با ثبات قیمت‌ها را در این محصولات داریم و هیچ افزایش قیمتی نداشته‌؛ به طور مثال قیمت هر کیلوگرم شکر با قیمت ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان و یک درصد ارزش افزوده یعنی ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان به دست بنکداران می‌رسد و با نرخ ۲۸ هزار تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

به مناسبت ماه مبارک رمضان دو نوع خرمای باکیفیت و مرغوب (مضافتی و کبکاب) در میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود. قیمت خرما در میادین میوه و تره‌بار ۲۵ درصد ارزان‌تر از فروشگاه‌های سطح شهرها است به طوری که هر کیلوگرم خرمای مضافتی ۹۳ هزار تومان و هر کیلو خرمای کبکاب باکیفیت درجه یک و مرغوب با قیمت بسته‌بندی کارتنی هر کیلوگرم ۳۸ هزار تومان و بسته‌بندی سطلی هر کیلوگرم ۵۴ هزار تومان به فروش می‌رسد.

طی روزهای اخیر توزیع خرما در سطح بازار نسبت به روزهای قبل چند برابر شده و کمبودی در بازار وجود ندارد. همچنین قیمت هر کیلوگرم حلیم و آش درجه یک ماه مبارک رمضان در بازار از ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۱۷۰ هزار تومان نیز قیمت دارد.

همچنین امسال قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه ماه مبارک رمضان برای واحدهای درجه یک ۱۷۰ هزارتومان و برای واحدهای درجه دو ۱۴۰ هزارتومان تعیین شده که در میادین تره‌بار ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است.

استاندار مازندران گفت: توقع مردم از ثبات اقتصادی و در دسترس بودن ارزاق عمومی یک حق طبیعی است و این وظیفه و احساس مسئولیت مسئولان را دوچندان می‌کند.

سید محمود حسینی‌پور با اعلام اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی به صورت مسأله‌محور کارهای مردم را پیگیری و حل و فصل کنند، ادامه داد: طبق آمار اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان از مجموعه بیش از ۶ هزار بازدید و نظارتی که از پانزدهم اسفند تا کنون انجام شده است، حدود یکهزار مورد تخلف به ثبت رسید.

وی افزود: فعالان بازار شامل اتحادیه‌ها و اتاق اصناف، ناظران اصلی بر بازار کالاهای مصرفی مردم هستند.

بابک مومنی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز گفت: میوه شب عید به مقدار ۵۰۰ تن براساس ستاد تنظیم بازار در استان آغاز شده و مردم مازندران می‌توانند از عاملان فروش که از قبل هم اطلاع‌رسانی شده سیب را به قیمت هر کیلو ۳۵۰ هزار ریال و پرتقال را هم کیلویی ۱۶۰ هزار ریال خریداری کنند.

هرساله در آستانه نوروز دولت براساس ستاد تنظیم بازار و پیشگیری از هرگونه گرانفروشی از سوی افراد سودجو و فرصت‌طلب اقدام به ذخیره‌سازی و تأمین میوه شب عید طبق نیازهای مردم در سطح کشور می‌کند و در مازندران هم امسال میوه شب عید از امروز آغاز شده و تا پایان امسال ادامه دارد.

مازندران با داشتن ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات و تولید حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ تن محصول، رتبه نخست را دارد.

منبع: بلاغ

انتهای خبر/


ارسال دیدگاه