محاسبه وزن جعبه در زمان فروش شیرینی تخلف است/جریمه 1.5 میلیاردی عدم انطباق وزن محصول با برچسب کالا برای واحدهای متخلف
مدیرکل استاندارد مازندران:

محاسبه وزن جعبه در زمان فروش شیرینی تخلف است/جریمه 1.5 میلیاردی عدم انطباق وزن محصول با برچسب کالا برای واحدهای متخلف

مدیرکل استاندارد مازندران با بیان اینکه امسال بیش از یک و نیم میلیارد تومان جریمه برای واحدهای صنعتی متخلف صادر شد که عمده تخلفات مرتبط با مواد غذایی و شوینده بوده است؛ گفت: وزن جعبه نباید در زمان خرید شیرینی، محاسبه شود و این تخلف است.

به گزارش مازنداصناف، محمد ملاعلی‌پور مدیرکل  استاندارد مازندران در نشست خبری با اصحاب رسانه مازندران با بیان اینکه یکی از اقدامات سازمان استاندارد برای استان‌ها به طرح عیدانه باز می‌گردد که در این طرح مراکز پر تقاضا مورد بازرسی قرار می‌گیرد؛ اظهار کرد:  طرح ویژه عیدانه تا ۱۵ فروردین سال آینده به اجرا در خواهد آمد که در این طرح، کالاها، خدمات، هتل‌ها، مراکز تفریحی و خدماتی در راستای ارائه خدمات مطلوب و کیفی به عموم شهروندان و مسافران، نظارت دقیق و مستمر انجام می‌شود.

وی افزود: با افزایش تقاضای عمومی جهت تهیه بسیاری از کالاها و خدمات در روزهای پایانی سال و ایام تعطیلات نوروزی، انجام سفرهای زیارتی و سیاحتی و لزوم کنترل و نظارت بیشتر بر وضعیت بازار کالا و خدمات با هدف ترویج مسئولیت اجتماعی و خیر همگانی و پایش مستمر بازار عرضه از هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، زائرسراها، پایانه‌های مسافری(فرودگاه‌ها، اتوبوس و قطار)، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز تفریحی، میادین میوه و تره بار، قالیشویی‌ها و مراکز عرضه شیرینی و آجیل از سوی این اداره کل مورد نظارت و بازرسی ویژه و دقیق قرار می‌گیرند.

مدیرکل استاندارد مازندران، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین موارد مورد مطالبه به کمیت باز می‌گردد که در سال جاری بحث کمیت فرآورده‌های پیش بسته‌بندی مورد توجه جدی قرار داشت.

این مسئول ادامه داد: در سال جاری به صورت منسجم این طرح اجرا و نتایج خوبی حاصل شد که در این راستا، ۵۰۰ فرآورده‌ مورد آزمون کمی قرار گرفت و میانگین آن ملاک سنجش است.

ملاعلی‌پور بیان کرد: بیش از ۴۰ هزار نمونه به لحاظ کمی توسط همکاران ما مورد آزمایش قرار گرفت و سوابق این فرآورده‌ها به ثبت رسید.

وی عنوان کرد: این طرح در سال ۱۴۰۳ با جدیت بیشتری در واحدهای تولیدی مازندران به اجرا در خواهد آمد.

مدیرکل استاندارد مازندران، اعلام کرد: وقتی مصرف‌کنندگان محصولی را می‌خرد باید وزن کمی محصول مطابق با وزن درج‌شده بر روی برچسب  محصول باشد.

این مسئول ادامه داد: اقدامات قانونی برای متخلفان همراه با جرایم ریالی برای کاهش تخلفات صورت گرفت.

ملاعلی‌پور تاکید کرد: در سال جاری بیش از یک و نیم میلیارد تومان جریمه برای واحدهای صنعتی متخلف صادر شد که عمده تخلفات مرتبط با مواد غذایی و شوینده بوده است.

وی گفت: سالانه دو هزار تاییدیه آسانسور در استان مازندران صادر می‌شود که تنها ۱۰ درصد این مقدار اقدام به تمدید ادواری نمی‌کنند.

مدیرکل استاندارد مازندران، اذعان کرد: خالص‌فروشی به معنای کم فروشی نیست در محاسبه نرخ، مقصود قیمت خالص شیرینی است و به‌معنای حذف جعبه شیرینی نیست.

این مسئول گفت: در نرخ اعلامی قیمت جعبه شیرینی لحاظ شده و متاسفانه به لحاظ اجرایی آن انتظار مدنظر حاصل نشده است.

ملاعلی‌پور عنوان کرد: وزن جعبه نباید در زمان خرید شیرینی، محاسبه شود و این تخلف است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در برخی قنادی‌ها فروش شیرینی را با دو نرخ با جعبه و بدون جعبه محاسبه می‌کنند که مد نظر استاندارد فروش شیرینی بدون محاسبه وزن جعبه است.


مدیرکل استاندارد مازندران، افزود: در بحث کیفیت نان وظیفه قانونی ما برخورد قانونی برای اعمال کالاهای مشمول جرایم اجباری است در مابقی امکان برخورد به صورت راسا وجود ندارد.

این مسئول متذکر شد: در حوزه نان یکی از موارد مهم تولید آرد استاندارد است و در ادامه کار بررسی استاندارد کیفیت خود نان است.

ملاعلی پور یادآور شد: در ۱۱ ماهه امسال واردات در بنادر سه‌گانه به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده است و نظارت‌ها بر روی ورودی و خروجی کالاها افزایش یافته است.

انتهای خبر/

 

 


ارسال دیدگاه