مرغ‎‌های تنظیم بازاری مازندران که سر از بازار سیاه تهران درآورد/ انتقاد از کم کاری جهاد کشاورزی و دامپزشکی

مرغ‎‌های تنظیم بازاری مازندران که سر از بازار سیاه تهران درآورد/ انتقاد از کم کاری جهاد کشاورزی و دامپزشکی

<p><span style="font-size: larger;">تولید کننده مرغ مازندرانی اعلام کرد: مرغ تنظیم بازاری که باید در اختیار مصرف کننده مازندران قرار می&zwnj;گرفت به بهانه عرضه در بازار تهران سر از بازار سیاه درآورد. </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ به نقل از سرویس اقتصادی خبرگزاری فارس|ضرب المثل مازندرانی‌ " بار همیشه دربار خِنه گِرونه" حکایت این روزهای قیمت مرغ در مازندران است.

داستان گرانی مرغ در قطب تولید

برخی از روزها قیمت مرغ در مازندران حتی تا ۳۰ هزار تومان هم رسیده و این در حالی که مازندران یکی از استان‌های قطب‌های تولید مرغ است.

 

یکی از تولیدکنندگان مرغ در مازندران معتقد است که مرغ‌های تنظیم بازاری سهم استان مازندران بدون نظارت سر از بازارهای تهران درآورده و با قیمت خارج از تنظیم بازاری فروخته شده است.

 

مرغ شمال در راه تهران

 

سلمان نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس مازندران با اعلام اینکه حدود یک‌ماه قبل ما الزام داشتیم که مرغ‌های تنظیم بازاری را در اختیار اتحادیه استان قرار دهند، گفت: این مرغ‌ها با قیمت ۱۳ هزار و ۴۰۰ در اختیار کشتارگاه قرار گرفته و با قیمت ۲۰ هزار ۴۰۰ تومان باید در بازار در اختیار مصرف کننده قرار گیرد که با پیگیری انجام داده مشخص شده است که مرغ‌ها کشتار شده و در بازار بهمن تهران ارسال می‌شده است.

این تولید کننده مرغ گفت: اگر این مرغ‌ها در تهران با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار می‌گرفت گلایه‌ای نداشتیم اما کسب اطلاع کردیم که این مرغ‌ها از این بازار خارج شده و به قیمت ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان در تهران فروخته می‌شود.

 

چرا سهمیه مازندران از استان خارج شد؟

 

وی خطاب به مسؤولان استانی اضافه کرد: صحبت بنده با مسؤولان استانی این است که چرا سهم مرغ مازندرانی باید در اختیار سایر استان‌ها قرار بگیرد.

رئیس هیأت مدیره تعاونی میانکاله اضافه کرد: در سایر استان‌ها ابتدا نیازمندی‌های استان خودشان را تامین کرده و مرغ مازاد به بازار تهران ارسال می‌شود.

وی قیمت مرغی که در اختیار تنظیم بازار قرار می‌گیرد را ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان است، گفت: قیمت بازار این محصول باید ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان باشد.

نجفی با اعلام اینکه تخلف عمده در کشتارگاه‌ها صورت می‌گیرد، بیان کرد: مرغ‌های که در اختیار این صنف قرار می‌گیرد در مسیر اصلی هدایت نمی‌شود.

 

انتقاد به ضعف نظارت‌ها

 

دبیر انجمن اسلامی اصناف بازار بهشهر خاطر نشان کرد: تولیدکننده به شدت تحت فشار است اما نظارت‌ها بر عملکرد واسطه‌ها بسیار ضعیف است.

وی با اعلام اینکه در طول چهار سال حجم سوء استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیار زیاد بوده است، گفت: در این مدت نهاده با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار بنده قرار نگرفته است.

 

انتقاد به کم‌کاری جهاد کشاورزی مازندران

 

ابراهیم یعقوبی معاون بازرگانی سازمان صمت مازندران نیز در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این ارتباط، اظهار کرد: در این زمینه ممکن است دامپزشکی همراهی مناسب نداشته یا اینکه مرغدارها نسبت به فروش خارج از شبکه اقدام کنند.

وی با اعلام اینکه مازندران ۱۰ تا ۱۱ درصد مرغ کشور را تولید می‌کند، گفت: براساس برنامه‌ریزی ما باید روزانه حدود ۲۰۰ تن مرغ مازاد بر نیاز خودمان را به بازار بهمن تهران ارسال کنیم.

یعقوبی یادآور شد: همکاران جهاد کشاورزی و دامپزشکی در خروج گواهی صدور مرغ منظم و سیستمی عمل نمی‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که چرا مرغ در قطب تولید مرغ کشور باید گران‌تر از سایر نقاط کشور، باشد،گفت: به نظر می‌رسد که جهاد کشاورزی در این زمینه کم‌کاری می‌کند.

 

یعقوبی با اعلام اینکه جهادکشاورزی باید بر فرایند تولید نظارت داشته باشد، اضافه کرد: نظارت‌های میدانی در محل عرضه باید برعهده ما هست اینکه مرغ ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومانی خارج از شبکه عرضه می‌شود نظارت‌ها بر عهده سایر سازمان‌های متولی است، اطلاعات مرغداران و تولیدکنندگان در اختیار جهاد کشاورزی است که به نظر می‌رسد جهاد کشاورزی و دامپزشکی در این حوزه باید تلاش بیشتری انجام دهند.

وی با اعلام اینکه عرضه مرغ تنظیم بازاری در بسیاری از شهرستان‌ها آغاز شده است، گفت: روسای جهاد به همکاران ما در شهرستان‌ها محل عرضه را اعلام نکردند که همکاران نظارتی ما اقدامات قانونی خودشان را عمل کنند.

 در روزهای پایانی سال و به اصطلاح شب عید همیشه تمهیداتی برای بر هم نخوردن تعادل بازار به ویژه در بخش اقلام غذایی پرمصرف اندیشیده می‌شود، باید دید این تهمیدات در دومین نوروز کرونایی چقدر اثربخش است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه