به گزارش مازنداصناف و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی اتاق اصناف ایران - کمال فرهادی در بررسی جنبههای مختلف این مساله اظهار کرد: نابودی کسبوکارهای خرد و کوچک یکی از نتایج افزایش بی رویه فروشگاههای زنجیره ای است.
وی همچنین درخصوص رقابت ناعادلانه در بازار خرده فروشی گفت: فروشگاههای زنجیرهای با توجه به ظرفیت ها و دسترسی به منابع، میتوانند کالاها را با قیمت بسیار پایینتری تهیه کنند که این امر به آنها اجازه میدهد محصولات را با قیمتی به فروش برسانند که یک مغازهدار محلی قادر به رقابت با آن نیست.
رئیس کمیسیون تشکل های صنفی اتاق اصناف ایران با اشاره به تخفیفها و پیشنهادهای ویژه، افزود: این فروشگاهها با استفاده از قدرت مالی خود، دائم اقدام به برگزاری حراجیها و ارائه تخفیفهای بزرگ میکنند که جذابیت زیادی برای مشتریان دارد و سهم بازار را از کسبوکارهای کوچک میدزدند.
فرهادی با تاکید بر تغییر الگوی خرید به واسطه افزایش فروشگاه های زنجیره ای ادامه داد: با ورود این فروشگاهها، فرهنگ خرید هفتگی یا ماهانه به جای خرید روزانه از مغازههای محلی رواج مییابد. این امر باعث کاهش تردد مردم در مراکز شهر و محلات شده و سایر مغازهها نیز از این موضوع آسیب میبینند.
وی خروج سرمایه از شهرستان را از دیگر نتایج ازدیاد بیبرنامه فروشگاه های زنجیره ای در شهرهای کوچک دانست و تصریح کرد: سود حاصل از فروشگاههای زنجیرهای اغلب به حساب شرکت مادر در کلانشهرها واریز میشود، در حالی که سود کسبوکارهای محلی در همان شهر چرخش کرده و باعث رونق اقتصاد محلی میشود.
فرهادی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای کسبه محلی به واسطه فروشگاه های زنجیره ای افزود: افزایش فشار اقتصادی باعث شده بسیاری از کسبه که نسلها با همان کسبوکار امرار معاش میکردند، ناگهان با خطر ورشکستگی مواجه شدهاند.
رئیس کمیسیون تشکل های صنفی اتاق اصناف ایران مشکلات روانی و اجتماعی از دست دادن کسبوکاری که هویت و شرافت یک خانواده است را بحرانی مهم دانست و ادامه داد: این گونه مشکلات فشار روانی شدیدی برای این کسبه ایجاد میکند.
فرهادی با تاکید بر اینکه با تعطیلی هر مغازه، اغلب چندین شغل از دست میرود، گفت: این امر در مقیاس بزرگ میتواند نرخ بیکاری در یک شهرستان کوچک را به طور محسوسی افزایش دهد.
وی ضمن اشاره به تخفیفهای غیرواقعی در فروشگاه های زنجیره ای، گفت: برخی از این فروشگاهها ابتدا قیمت یک کالا را برای مدتی به طور مصنوعی بالا برده و سپس همان قیمت را به عنوان «تخفیف ویژه» عرضه میکنند. این یک ترفند برای ایجاد حس «سود بردن» در مشتری است.
فرهادی با بیان این مطلب، افزود: در بسیاری از موارد، قیمت برخی کالاها در این فروشگاهها، به ویژه کالاهای بدون برند یا با برند اختصاصی خودشان، حتی از قیمت مغازههای محلی بالاتر است. آنها با تمرکز بر چند کالای شاخص با قیمت بسیار پایین، این تصور را ایجاد میکنند که همه چیز ارزانتر است.
رئیس کمیسیون تشکل های صنفی اتاق اصناف ایران، همچنین با اشاره به کاهش کیفیت خدمات و تضعیف تنوع محصولات ادامه داد: با حذف رقبای کوچک، انگیزه برای ارائه خدمات مطلوب و ایجاد رابطه صمیمی با مشتری نیز کاهش مییابد. در یک مغازه محلی، فروشنده ممکن است مشتری را به نام بشناسد و نیازش را بداند، اما در یک فروشگاه زنجیرهای بزرگ، مشتری تنها یک شماره است. فروشگاههای زنجیرهای اغلب محصولات استاندارد و یکسانی در سراسر کشور ارائه میدهند. این امر منجر به نابودی محصولات محلی، سنتی و خاص هر منطقه میشود که در فروشگاههای کوچک محلی یافت میشد.
فرهادی عنوان کرد: برای مدیریت این بحران، نمیتوان به سادگی با پیشرفت مخالفت کرد، بلکه باید راهکارهای هوشمندانهای ارائه داد.
وی با اشاره به اینکه یکی از این راهها حمایت دولت و قانون از کسبوکارهای کوچک است، گفت: تصویب قوانین ضدانحصار میتواند به حل این موضوع بپردازد؛ قوانینی که از گسترش بیرویه فروشگاههای زنجیرهای در مناطق خاصی از شهر جلوگیری کند.
وی با تاکید بر معافیتهای مالیاتی و ارائه تسهیلات ارزانقیمت به کسبوکارهای خرد ادامه داد: سازمانهای نظارتی باید به طور مستمر بر صحت تخفیفها و قیمتهای اعلام شده توسط فروشگاههای زنجیرهای نظارت کنند.
رئیس کمیسیون تشکل های صنفی اتاق اصناف ایران با اشاره به اتحاد و هوشمندی کسبه محلی، اظهار کرد: کسبه محلی میتوانند با تشکیل تعاونی، قدرت خرید خود را افزایش داده و کالاها را با قیمت مناسبتری تهیه کنند.
او با تاکید بر مزیتهای رقابتی و منحصربهفرد کسب و کارهای خرد، گفت: ارائه خدمات شخصی، فروش محصولات محلی و خاص، ایجاد رابطه صمیمی با مشتری، امکان خرید اقساطی سنتی و ارائه خدمات پس از فروش میتواند نقطه قوت آنها باشد.
وی با بیان اینکه کسبه میتوانند با معرفی کسبوکار خود در فضای مجازی و ارسال پیک رایگان، دایره مشتریان خود را گسترش دهند، گفت: مردم می تواند پیامدهای اجتماعی بسته شدن مغازههای محلی آگاه شوند. گاهی پرداخت چند هزار تومان بیشتر برای خرید از یک مغازه محلی، درواقع سرمایهگذاری برای حفظ هویت و اقتصاد شهر خودشان است.
او در این باره توضیح داد: مشتریان باید هوشمندانه عمل کرده و فقط به تبلیغات جذاب اکتفا نکنند و قیمت کالاهای اساسی را در مغازههای مختلف مقایسه کنند.
رئیس کمیسیون تشکل های صنفی اتاق اصناف ایران در پایان با بیان اینکه گسترش فروشگاههای زنجیرهای یک واقعیت در دنیای مدرن است، گفت: این گسترش باید با برنامهریزی، نظارت و در نظر گرفتن منافع تمام ذینفعان، به ویژه جامعه محلی باشد. در غیر این صورت، شاهد نابودی بخشی از بافت اجتماعی و اقتصادی شهرها، افزایش نارضایتی عمومی و در نهایت، ایجاد انحصارهایی خواهیم بود که در بلندمدت به ضرر تمام مصرفکنندگان است.
انتهای خبر/
ارسال دیدگاه