افزایش تقاضای خرید مرکبات در مازندران/ کشاورزان محصول یکجا نمی‌فروشند!
پرتقال‌ها از راه نرسیده، خریدار دارند؛

افزایش تقاضای خرید مرکبات در مازندران/ کشاورزان محصول یکجا نمی‌فروشند!

بررسی های میدانی از بازار خرید و فروش مرکبات سر باغ در مازندران نشان می دهد که بر خلاف سال گذشته تقاضا برای خرید یکجای باغ های نارنگی و پرتقال از سوی سورتینگ داران و صادر کنندگان با قیمت مناسب برای این میوه پاییزی زیاد شده است، اما باغداران عجله ای برای فروش ندارند و در واقع از فروش محصول سرباغ خودداری می کنند.

به گزارش مازنداصناف و به نقل از خبرگزای ایرنا -  همواره عمده مرکبات استان مازندران در قالب فروش این میوه پاییزی سر درخت و به صورت فروش یکجای باغ است، اگرچه روشی که کشاورزان صفر تا صد برداشت محصول و بسته بندی و حمل و نقل را به عهده خریدار قرار می دهند، اما به نظر می رسد امسال باغداران با وجود این که قیمت پیشنهادی مناسب تری از سوی خریداران اعلام می شود اما نسبت به این روش فروش عجله ای ندارند.

بررسی ها نشان می دهد که معمولا روش خرید یکجای محصول مرکبات روی درخت و سر باغ از اول مهر آغاز می شود، اکنون که یک ماه از زمان چنین روش خرید و به خصوص برای بیش از ۳۰ هزار هکتار نارنگی گذشته است اما بسیاری از باغداران همچنان محصول خود را در اختیار دارند.

باغداران قیمت پیشنهادی امسال از سوی خریداران را مناسب و رضایت کننده توصیف می کنند، اما معتقدند، با توجه به افزایش قیمت دیگر محصولات کشاورزی از جمله برنج و حبوبات، قیمت ۳۰ تا ۳۵ هزار تومانی برای هر کیلو نارنگی و پرتقال سر درخت کم است.

آنان اختلاف قیمت مرکبات سر باغ تا بازار خرده فروشی را زیاد می دانند و معتقدند، هرچند این قیمت نسبت به سال گذشته تا ۲برابر بیشتر است، اما هزینه های باغداری و تولید محصول با افزایش قیمت انواع سموم چند برابر شد؛ از طرفی تامین دیگر مایحتاج زندگی برای کشاورزان بسیار سخت شده است، بنابراین قیمت کنونی جوابگوی تامین معیشت زندگی نیست.

آنان گفتند: با توجه به نیاز و تقاضای مناسب بازار، بعضی از باغداران تصمیم گرفتند تا به صورت مدیریت شده محصول را مستقیم بدون واسطه عرضه کنند، هرچند با این روش متقبل هزینه کارگری، حمل و نقل و بسته بندی می شوند، اما برای کسب درآمد بیشتر که به صرفه تر از فروش یکجای باغ است، مجبور هستند.

طبق بررسی های میدانی و اظهارات شماری از باغداران به خصوص صاحبان باغ پرتقال تامسون در منطقه قائمشهر، بابل، ساری و نکا، امسال بیشتر باغداران حاضر به فروش محصولشان با قیمت هر کیلو ۳۰ هزار تومان به صورت یکجا سر باغ نشدند و تصمیم دارند خودشان اقدام به ذخیره سازی در انبارهای سنتی کردند.

ذخیره سازی فنی سنتی مرکبات یکی از روش های نگهداری این محصول برای مدت چند ماه و عرضه آن در زمان مناسب با قیمت بیشتر است، روشی که طی چند سال اخیر با ترویج چگونگی انجام این کار از سوی باغداران گسترش یافته است.

بررسی های خبرنگار ایرنا از بازار نرگسیه ساری نشان می دهد که هر کیلو نارنگی انشو در بازار خرده فروشی ۶۵ تا ۸۰ هزار تومان عرضه می شود، البته همین نارنگی در خیابان ها و بازار چه های سنتی ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان توسط خود باغدار عرضه می شود.

عرضه و فروش محصولات کشاورزی در مازندران در قالب خرده‌فروشی در بازارهای روزانه و یا بساط در خیابان‌های اصلی و کوچه پس کوچه‌های مناطق شهری، ممر درآمد روزانه بسیاری از خانواده‌های روستایی محسوب می‌شود.

همواره در فصل پائیز یکی از فعالیت های مهم اقتصادی در استان مازندران خرده فروشی انواع محصولات کشاورزی از جمله پرتقال، لیمو، نارنگی، ازگیل، خرمالو، انواع سبزیجات، لبنیات بویژه ماست چکیده و کره محلی و همچنین ماکیان محلی شامل، مرغ، خروس و اردک است. این خرده فروشان روستائی که عمده آنان را زنان تشکیل می دهند با حضور در شهرهای مختلف یا خودشان به صورت مستقیم در خیابان های اصلی و فرعی شهرها بساط می کنند و یا به صورت تهاتر کالا به کالا با مغازه داران و فروشگاه ها وارد معامله می شوند.

مرکبات مازندران پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان است؛ محصولی که تولید مازاد بر مصرف داخلی آن امسال با توجه فراهم شدن زمینه صادراتی به کشورهای عربی به خصوص عراق و روسیه، باید بیشتر به بازار جهانی صادر شود.

نارنگی، پرتقال و کیوی از مهم ترین میوه های صادراتی باغ های مازندران هستند. در حال حاضر محصول نارنگی های زودرس مازندران از اواسط شهریور برداشت و وارد بازار مصرف شده است و تا کنون نیمی از نارنگی های انشو هم برداشت شده است.

همچنین طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. از مجموع باغ های مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

تقسیم بندی باغداری مرکبات مازندران

از آنجاییکه شرائط آب و هوایی و زمین در مازندران برای کاشت درختان مرکبات فراهم است، به طور کلی در بیشتر زمین های شهری و روستایی استان شاهد باغداری خود مصرفی هستیم.

گروه دومی که به عنوان تولید کننده مرکبات دراستان مازندران هستند، باغداری در زمین های زیر هزار تا ۲هزار مترمربع است که علاوه بر خود مصرفی، تولیدات آنان تا حدودی تعادل کننده و تکمیل کننده درآمد خانوارهای روستایی و شهری است.

بررسی ها نشان می دهد اغلب باغداری که در زمین های زیر هزار متر انجام می شود در واقع به دلیل قانون تقسیم ارث قطعه قطعه شد و باغداری در زمین های کم مساحت برای بسیاری از کارمندان و شهرنشینان و روستاییانی که برنجکاری شغل اصلی آنان است، نوعی تفریح، خود مصرفی و تکمیل کننده درآمدی آنان محسوب می شود.

تولیدات مرکبات مازاد بر مصرف این گروه از باغداران نیز معمولا به صورت سفارشی بین دوستان و فامیلان و یا در بازار روزهای مختلف عرضه می شود.

باغداری درآمدزا

باغداری درآمدزا، توسط گروه سومی که دارای باغات مرکبات پنج هزار متر مربع تا بیش از ۲هکتار در استان مازندران هستند، انجام می شود.

بر اساس آمار و ارقام و بررسی های صورت گرفته، در هر یک از گروه هایی که در استان مازندران باغداری مرکبات را انجام می دهند به باغداری حرفه ای توجهی نمی کنند.
عرضه و تقاضا همواره به عنوان یک قاعده مهم و تعیین کننده و عامل نوسانات قیمت کالا در بازار است و این شاخص در محصولات کشاورزی مازندران به دلایل مختلف از جمله رفتار های غیر حرفه ای کشاورزی سبب می شود تا دلالان برنده اصلی این بازار باشند.

در هر حال، به با وجود این که استان مازندران با ظرفیت ۷۲نوع از تولیدات محصولات کشاورزی، حدود ۱۱ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص می دهد، اما رفتار های غیر حرفه ای در زمینه های زیر ساختی، نهاده های کشاورزی، فعالیت های فنی و مهندسی کشاورزی و بازار عرضه و تقاضا، همچنان کشاورزی این خطه شمال ایران را مستعد بحران می کند.

انتهای خبر/


ارسال دیدگاه