به گزارش مازند اصناف اقتصاد همواره از مهمترین بخشهای زندگی بشری بود و انسانها در فرهنگها و اجتماعهای مختلف آن را در اولویت خود داشتند و یکی از شاخصهای قدرت فردی و جمعی هم در اقتصاد بود.
استفاده از توانمندیهای بومی به منظور اشتغالزایی فردی و جمعی هم به دلیل کاهش استهلاک، کاهش هزینه حمل و نقل، آشنایی عمیقتر با مقوله بومی توسط آنان و توجه به تثبیت جمعیتی و جلوگیری از مهاجرت و خالیشدن مناطق از جمعیت را میتوان از توانمندیهای اشتغالزایی بومی برشمرد.
*اعتبار دادن به محصولات بومی
در مناطق مختلف کشور با فروش محصولات بومی آن در کنار مسیرهای عبور و مرور هستیم که هرچند در برخی مواقع با کاهش اعتبار آن محصول هم روبرو میشویم ولی در مجموع میتوان محصولات طبیعیتری را در آن جستجو کرد.
اعتبار دادن به محصولات بومی یکی از شاخصهای افزایش کیفیت و قیمت آن محسوب میشود و «تَمشک» به عنوان موضوع گزارش نیز میتواند با تغییراتی در نوع فروش و تبلیغات آن به محصولی با اعتبار گستردهتر معرفی شود.
برای میوه، برگ و ساقه تمشک فواید فراوانی ذکر کردهاند که به صورت خام، شربت و کمپوت هم صرف میشود.
در گفتوگو با فروشندگان تمشک در کنار محور سوادکوه از درآمد 500 هزار تومان تا 6 میلیون تومان در حدود 4 ماهی که میتوان تمشک را به فروش رساند نام برده شد که به مدت زمان حضور فروشنده بستگی دارد و قیمت آن هم به تعداد مسافر و نوع تعامل با فروشنده بستگی نزدیکی دارد و مراحل قابل استفادهبودن تمشک برای مصرف، از شمال به سمت جنوب سوادکوه است.
*فعالیت تمشکی از زبان فروشندگان تمشک
محمد احمدی که حدود 18 سال سن دارد، تمشکچینی و فروش آن را برای خود تفریح میداند و از فروش حدود 20 ظرف تمشک در محور سوادکوه با قیمت 5 تا 10 هزار تومان خبر میدهد.
وی موافق فروش یکجای تمشک به خریداران برای ایجاد نمایشگاه و یا دریافت غرفه برای فروش محصول است.
حمید محمدی هم که عضو شورای یکی از روستاهای شهرستان سوادکوهشمالی است و با خودروی پراید اقدام به حمل تمشکها کرده است با اشاره به اینکه بعد از صرف سحر و قرائت نماز به چیدن تمشک اقدام میکند و از ساعت 11 صبح برای فروش آن به کنار محور سوادکوه میآید.
محمدی که حدود 35 ظرف تمشک را برای فعالیت روزانه خود به کنار جاده آورده است، وجود غرفه و یا فروش یکجا به افراد را گزینه مناسبی برای کار خود میداند و حاضر است تا با قیمت کمتر هم به آنان بفروشد.
عمو و برادرزادهای که با خودروی پراید و در فاصله حدود یک کیلومتری از یکدیگر در منطقه جوارم سوادکوه اقدام به فروش تمشک میکردند هم دارای سابقه حدود 15 سال در فروش تمشک هستند.
عمو، وجود یک نمایشگاه یا غرفه را برای فروش یکجای محصول میپذیرد ولی برادرزاده حضور در کنار جاده را پرمنفعتتر میداند.
برادرزاده، دو عدد شیشه یک کیلویی مربا را هم برای فروش آورده است و البته با بیان اینکه در طول این سالها اولین بار است که اقدام به فروش مربا کرد از عدم اقبال خریداران به آن خبر داد.
پدر و پسری در شیرگاه و کنار محور اصلی اقدام به فروش تمشک میکردند و البته بنر کوچکی با عنوان «تمشک» خنک در «کلمن» را به فروش میرساند که به فواید تمشک و انواع استفاده از آن اشاره کردند.
این پدر و پسر هم حضور در کنار جاده را پرمنفعتتر از حضور در غرفه نمایشگاهی ذکر کردند.
* اشتغالزایی فصلی
به نظر میرسد برنامهریزی برای اشتغالزایی فصلی در میوه جنگلی «تمشک» که برای حدود 4 ماه از سال میتواند در قالب میوه، شربت و کمپوت و در مراحل بالاتر برای درمان پزشکی مورد برنامهریزی قرار گیرد میتواند بخشی از درآمد سالانه افراد را هم تشکیل دهد.
تمشک، تنها میوه یا محصول سوادکوه نیست که بتواند به درآمدزایی قابل توجه افراد کمک کند، بلکه «کِنس»(ازگل وحشی)، خرمندی(خرمالو جنگلی)، توت، میوههای سیاهریشهای، صنایع دستی به همراه توانمندیهای گردشگری و طبیعی هم میتواند در برنامهریزیهای دستاندرکاران دولتی و خصوصی مورد توجه قرار گیرد.
گزارش: عمران اکبرنژاد
فارس
ارسال دیدگاه