فرآورده های لبنی مازندران از استانداردهای لازم برخوردار است
واکنش مديرکل استاندارد مازندران به اظهارات مديرکل استاندارد تهران

فرآورده های لبنی مازندران از استانداردهای لازم برخوردار است

<p><span style='font-family: Tahoma;'>مدیرکل استاندارد مازندران گفت: فرآورده&zwnj;های لبنی مازندران از استاندارد لازم برخور دارند.</span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از بلاغ،مدیرکل استاندارد تهران در نشست خبری خود در روز دوشنبه چهار آذرماه سال‌جاری با اعلام اینکه دو نوع شیر خوراکی با نشان هنی و هراز به علت وجود آفلاتوکسین بیش از دو برابر حد مجاز، غیر استاندارد و غیر قابل مصرف است، نگرانی مردم را از استفاده محصولات واحد لنبی دوشه آمل فراهم کرد.

مدیرکل استاندارد مازندران نیز برای شفاف‌سازی اظهارات همتای خود بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه شیرخام مشمول استاندارد اجباری است، اظهار داشت: فرآورده‌هایی که از نظر ایمنی،حفظ سلامت عمومی اقتصادی و رفاهی حائز اهمیت است از سوی شورای عالی استاندارد مشمول استاندارد اجباری قرار می‌گیرد.

جواد اعتماد افزود: وقتی محصولی مشمول استاندارد اجباری شد تولید کننده مکلف است تولیدات خود را منطبق با استاندارد تعریف شده هماهنگ کند.

وی اخذ پروانه علامت استاندارد را انطباق تولید با موازین مورد نظر دانست و ادامه داد: براساس استاندارد اجباری شیر باید دارای شماره93 و2406 استاندارد باشد تا مورد ارزیابی و نظارت این نهاد قرار گیرد.

اعتماد با اعلام اینکه واحد لبنی «دوشه با نام تجاری هراز» دارای پروانه کاربرد استاندارد ملی است، گفت: صدها نمونه‌برداری‌ که در داخل و خارج محل تولید فرآورده‌های لبنی انجام می‌شود موید کیفیت محصول است.

مدیرکل استاندارد مازندران تصریح کرد: همکاران ما در استاندارد تهران نمونه‌برداری و پژوهشی از نتایج طرح اولیه را انجام دادند که به نحو نادرستی اطلاع رسانی و سبب نگرانی مردم شد.

وی با اشاره به اینکه مغایرت در این طرح به فرایند تولید بر نمی‌گردد،بیان داشت: این مسئله به نوسانات موردی در کیفیت شیر خام بر می‌گردد.

اعتماد اظهار داشت: شیر خام ماده غذایی زنده است که بروز نوسانات کیفی در این ماده لبنی طبیعی است.

وی با بیان اینکه انتظار داریم سازمان دامپزشکی کشور که متولی مواد خام دامی است در خصوص ارتقای مضاعف ماده اولیه تولیدات لبنی اهتمام ورزد، خاطر نشان کرد: از همین تریبون اعلام می‌کنم هیچ دغدغه خاطری در ناسالم بودن محصول شیر هراز وجود ندارد.

اعتماد افزود: واحد لبنی دوشه آمل دومین شرکت تولیدی مازندران است و روزانه 170 تن شیر مصرف می کند.

مدیرکل استاندارد مازندران با اعلام اینکه مسئول کنترل کیفیت این واحد نمونه استانی در چند سال متوالی به عنوان مسئول کیفیت نمونه استان انتخاب شد، گفت: هیچ نگرانی از بابت کیفیت تولیدات این واحد لبنی وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: عارضه آفلاتوکسین به صورت موردی در فرایند شیر خام دیده می‌شود اما به فرایند تولید کارخانه مرتبط نیست.

مدیرکل استاندارد مازندران با تاکید براینکه این واحد لبنی بدون مشکل در استان فعالیت می‌کند، خاطر نشان کرد: کسی که موضوع ناسالم بودن شیر واحد لبنی دوشه آمل را مطرح کرد باید پاسخگو باشد.

وی نظارت‌های استاندارد را شاخص‌های تعیین شده از سوی شورای عالی استاندارد دانست و گفت: هر محصولی در پوشش استاندارد باشد مورد ارزیابی و نظارت ما قرار می‌گیرد.


ارسال دیدگاه