امکان حذف کامل یارانه‌ها وجود دارد!

امکان حذف کامل یارانه‌ها وجود دارد!

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">یک نماینده مجلس درباره خبر حذف یارانه 15 میلیون نفر گفت: دولت به دنبال این است که مجلس را در حذف یارانه&zwnj;ها مقصر جلوه بدهد.&nbsp;&nbsp; </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در واکنش به پیشنهاد دولت مبنی بر حذف ۱۵میلیون نفر از ثروتمندان یارانه‌بگیر، اظهار داشت: واقعا به سیاست‌های دولت نسبت به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اطمینان‌خاطر نداریم؛ چرا که یک نوع سردرگمی و تغییر ادبیات نسبت به دو سال گذشته مشاهده می‌شود.

وی افزود: دولت پس از روی کار آمدن درصدد کاهش رقم یارانه پرداختی به مردم بود تا از بار مالی آن بکاهد؛ چرا که نسبت به اینکه توان حذف یارانه اقشار پردرآمد جامعه را ندارد، موضع‌گیری سختی داشت، اما این تغییر ادبیات و اعلام حذف ۱۵میلیون نفر بسیار جالب توجه به نظر می‌رسد.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: دولتی که توان حذف شش میلیون نفر را نداشت، اکنون سخن از خروج ۱۵ میلیون نفر از لیست یارانه‌بگیران به میان می‌آورد و این در حالی بود که حذف این تعداد ثروتمند نیز با اصرار مجلس انجام شد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت با رفتار زیگزاکی خود به دنبال انتقال بار اجتماعی حذف یارانه‌ها به مجلس است، گفت: دولت به دنبال این است تا با ایجاد شرایط جدید، مجلس را در جریان حذف یارانه‌ها مقصر جلوه دهد، در حالی که پیشنهاد دولت حذف ۱۵ میلیون نفر دیگر است.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه احتمالا دولت در تبصره ۲۱ هدفمندسازی یارانه‌ها جزئیات را به مجلس ارائه کرده، گفت: از طرفی هم دولت به دنبال این است تا از طریق پیشنهاد طرحی در مجلس، اهداف مد نظر خود را دنبال کند تا بعدها مجلس را در این زمینه مقصر اشتباهات خود بداند.عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد دولت مبنی بر حذف ۱۵ میلیون نفر در مجلس رای خواهد آورد یا خیر، گفت: بعید می‌دانم نمایندگان به این موضوع رای مثبت بدهند؛ چرا که دولت هنوز بانک اطلاعاتی و ملاک‌های حذف یارانه بر اساس داده‌های جامعه را در اختیار ندارد.

امکان حذف یارانه ۸۰ میلیون نفر
در همین حال سیداحمد میدری، معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در واکنش به برخی خبرها مبنی بر پیشنهاد وزارت رفاه برای حذف ۱۵ میلیون نفر از یارانه‌بگیران اظهار کرد: این پیشنهاد توسط کارشناسانی از کمیته امداد و نهادهای مرتبط با حمایت‌های اجتماعی در کمیسیون‌های اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصویب شده است.
وی با اشاره به اینکه وزارت رفاه پیشنهادی برای حذف بیشتر افراد یارانه‌بگیر ارائه نکرده است، افزود: این پیشنهاد توسط کارشناسان و نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شده و باید به قانون تبدیل شود تا بتوان درباره آن بحث کرد.

میدری در پاسخ به این سوال که آیا امکان حذف ۱۵ میلیون نفر از یارانه‌بگیران را دارید یا خیر، گفت: امکان حذف یارانه ۸۰ میلیون نفر هم وجود دارد اما باید دید نمایندگان مجلس چه تصمیمی در این‌باره خواهند گرفت و شاید بودجه‌ای برای پرداخت یارانه توسط مجلس در نظر گرفته نشود.

وی درباره موافقت یا مخالفت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح حذف ۱۵ میلیون نفر از یارانه‌بگیران اظهار کرد: فعلا امکان موافقت یا مخالفت با آن وجود ندارد چرا که باید ابعاد آن مورد بررسی قرار بگیرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این خبر که بیش از ۱/۵ میلیون نفر کارت ملی ندارند، تاکید کرد: افرادی هستند که کد ملی دارند اما کارت ملی ندارند که باید در ثبت احوال ثبت‌نام خود را انجام دهند.

میدری با اشاره به جزئیات بیشتر یارانه‌بگیران و روند پرداخت آن خاطرنشان کرد: برخی از یارانه‌بگیران فوت کرده‌اند اما اطلاعاتی از آنها در ثبت احوال موجود نیست و همچنان یارانه می‌گیرند، این افراد در روستاها و قبرستان‌های غیررسمی دفن می‌شوند.

وی گفت: سازمان ثبت احوال اعلام کرده که سه درصد از فوت‌شدگان اطلاعاتی به ثبت احوال نمی‌دهند و سازمان تامین اجتماعی هم بعدها با تحقیق خودش متوجه فوت افراد می‌شود.
این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تایید این خبر که کارت‌های ملی قدیمی همچنان معتبرند خاطرنشان کرد: ثبت‌نام افراد جدید برای دریافت یارانه هم از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها انجام می‌شود و به حوزه وزارت رفاه ارتباطی ندارد.

 


منبع: فارس


ارسال دیدگاه