۷۰ درصد اقتصاد ایران وابسته به نفت است/ زنگنه در وزارت نفت با رفیق بازی کار میکند، عملکردش ضعیف است

۷۰ درصد اقتصاد ایران وابسته به نفت است/ زنگنه در وزارت نفت با رفیق بازی کار میکند، عملکردش ضعیف است

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">امروز حدود 70 درصد قطعات، مواد واسطه ای و سرمایه ای ما از خارج کشور تامین شده و وابسته به موضوع واردات است. لذا با وجود چنین وضعیتی، شرایط اقتصادی کشور برای داشتن یک اقتصاد مقاومتی هموار نیست. <br /> <br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ پرویز دلداده جاوید، استاد دانشگاه و عضو انجمن اقتصاددانان ایران با انتقاد از ساختارهای موجود بورس در ایران  گفت: بورس ما یک بورس انحصاری بوده و امروز شاهدیم در شرایطی که بورس های دنیا روندی کاهشی دارند شاخص های بورس ما در حال افزایش است و با اجرای برجام و تزریق یک جو مثبت روانی به بورس شاخص ها افزایش یافته که این افزایش کاملا روانی و تصنعی است. وی با غیر نرمال دانستن بورس ایران، افزود: سازو کارهای اقتصاد ما در شرایط حاضر هیچ نشانه ای از افزایش شاخص ها ندارد. لذا به نظر می رسد مشکل بورس ما یک مشکل ریشه دار بوده و صرفا به یک یا چند مقطع یا دولت خاص مربوط نیست.


دلداده جاوید با برون زا دانستن بخش عمده ای از اقتصاد ایران اظهار داشت: امروز حدود ۷۰ درصد قطعات، مواد واسطه ای و سرمایه ای ما از خارج کشور تامین شده و وابسته به موضوع واردات است. لذا با وجود چنین وضعیتی، شرایط اقتصادی کشور برای داشتن یک اقتصاد مقاومتی هموار نیست.


این اقتصاددان با اشاره به ایجاد یک موج برای افزایش سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد ایران از سال ۹۲ تصریح کرد: اگر چه در روزهای اخیر اجرای برجام به گسترش موج سرمایه گذاری خارجی در ایران دامن زده است اما در واقعیت اتفاق خاصی در کشور رخ نداده وبرای مشاهده  تاثیرات اجرای برجام باید تا سال ۲۰۱۸ صبر کرد.


عضو انجمن اقتصاددانان ایران با انتقاد از عملکرد زنگنه در وزارت نفت خاطرنشان کرد: متاسفانه زنگنه تمام رفتارها و اقدامات خود در ۲.۵ سال گذشته  را بر اساس رفیق بازی قرار داد که همین موضوع نیز به عملکرد ضعیف وی و هیات ایرانی  در اوپک انجامید. وی با تاکید بر ایجاد رشد اقتصادی بالا توسط دولت در سال های آینده به تراز گفت: امروز حدود ۷۰ درصد اقتصاد ایران وابسته به نفت بوده و تنها راه در شرایط فعلی واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای با منابع حاصل از فروش نفت است.


دلداده جاوید در خاتمه افزود: نگرش دولت باید به سمت بخش خصوصی بیشتر شده تا با افزایش تولید باعث ایجاد رشد اقتصادی و افزایش اشتغال شود.

 

 

تراز


ارسال دیدگاه