واردات بنزین با آنالیزهای ناقص

واردات بنزین با آنالیزهای ناقص

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">بررسی&zwnj;ها نشان می&zwnj;دهد تعلل سازمان ملی استاندارد در نظارت بر کیفیت بنزین وارداتی، موجب شده است وزارت نفت با حذف برخی از استانداردهای مصوب اقدام به واردات بنزین کند. <br /> <br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ سازمان ملی استاندارد به عنوان متولی بازرسی کیفیت بعد از گذشت یک سال و نیم از واگذار شدن وظیفه کنترل کیفیت واردات فرآورده‌های نفتی و آماده بودن آزمایشگاه مورد نیاز در بندرعباس همچنان در اجرای این امر تعلل می‌کند.


در حالی که شورای عالی استاندارد، استاندارد ۴۹۰۴ را به‌عنوان استاندارد اجباری بنزین یورو۴ در سال ۱۳۹۱ ابلاغ کرده است و وزارت نفت متعهد شده بود از تیرماه سال ۱۳۹۳ بنزین را براساس این استاندارد وارد کند، اما هم اکنون هیچ نهاد و سازمان ثالثی بر کیفیت بنزین وارداتی نظارت ندارد.


عدم نظارت دستگاه‌های مسئول در این زمینه موجب شده است آزمون کیفیت محموله‌های بنزین وارداتی توسط شرکت ملی پالایش و پخش به‌صورت ناقص انجام شود.


بنابر این گزارش، دو نمونه آنالیز محموله‌های کشتی «مِنا» نشان می‌دهد که آنالیز صورت گرفته بر روی این محموله‌ها به صورت ناقص انجام شده است. در آزمایش مذکور تنها شش شاخص مورد بررسی قرار گرفته و شاخص مربوط به وجود فلزات سنگین و الکل در محموله‌ها به صورت ناقص انجام شده است؛ بنابراین مشخص نیست این محموله حاوی فلزات مجاز است یا غیرمجاز.


آنالیزهای ناقص شرکت ملی پالایش و پخش از بنزین‌های وارداتی در حالی است که استانداردهای مصوب کشور از جمله استاندارد سازمان ملی استاندارد (استاندارد اجباری ۴۹۰۴) و استاندارد امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران که به فروشندگان بنزین ارائه می‌شود، با آزمایش‌های فوق متفاوت است.


گفتنی است ماجرای بنزین‌های آلوده پس از تبلیغات وسیع تیم‌هایی در سازمان محیط زیست و وزارت نفت دولت یازدهم با هدف سرکوب بنزین تولید ملی و باز کردن کانالی برای واردات بنزین آغاز شد، اما در ادامه با ورود نهادهای نظارتی این موضوع پیگیری شد و در ادامه بررسی‌های نهادهای نظارتی نشان داد نه تنها بنزین تولید پتروشیمی‌ها سالم بوده است، که بنزین‌های وارداتی بر خلاف ادعای مسئولان دولت استاندارد یورو۴ ندارد. نا گفته نماند که آلودگی‌های فاجعه بار زمستان امسال هم مهر تأیید دیگری بود بر دروغ پردازی‌های مسئولان سازمان محیط زیست و وزارت نفت که از روزهای پاک پس از واردات بنزین یورو۴ خبر می‌دادند! اما متأسفانه تاکنون برای پیگیری حقوق مردم در رابطه با مرگ و میرها و آسیب‌های ناشی از بنزین‌های آلوده وارداتی از سوی مراجع قضایی به عنوان مدعی‌العموم اقدام موثری صورت نگرفته است.

 

 


منبع: تسنیم


ارسال دیدگاه