تبلیغ کت و شلوار مسی بجای حمایت از تیمهای المپیکی!

تبلیغ کت و شلوار مسی بجای حمایت از تیمهای المپیکی!

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">در مصرف گرایی جدید افراد جامعه بدون اینکه توجه داشته باشند هر روز دنبال مدهایی هستند که شب از ماهواره دیده اند!&nbsp;&nbsp;&nbsp; <br /> <br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ دین مبین اسلام بر حفظ مال و رعایت اعتدال و میانه روی در مصرف و جلوگیری از هدر رفت منابع تاکید دارد. اسلام پیروانش را از هرگونه اسراف، تبذیر، اتراف و اقتار بر حذر می دارد. البته مصرف به خودی خود پدیده ای مذموم نیست و اسلام نیز مسلمانان را برای تأمین نیازهای زندگی تشویق می کند اما مصرف گرایی و هدف قرار دادن مصرف غیر از اسراف و تضییع اموال عمومی، آثار منفی مادی و معنوی فراوانی برای فرد و جامعه در پی دارد.


امام صادق (ع) در ذیل آیه ۳۱ سوره اعراف می فرماید:
«مال، مال خداوند است، آن را نزد انسان ها به امانت گذاشته و به آنان اجازه داده، به حد میانه بخورند و به حد اعتدال بنوشند و به حد اعتدال بپوشند و به حد اعتدال نکاح کنند و مرکب سواری در حد متوسط داشته باشند و افزون بر آن به فقیران مسلمانان برگردانند و با آن نابسامانی های زندگی اجتماعی خویش را برطرف سازند، فقط در این صورت است که آنچه را در راه خوردن، نوشیدن، سواری و ازدواج مصرف می کنند حلال است و در غیر این صورت حرام، پس فرمود، اسراف نکنید که خداوند اسراف کاران را دوست ندارد.» (وسایل الشیعه، ۱۴۰۹: ۸، ۳۶۶)
                                                                                                         ***


سه نکته:
* بگذار مرزها آزاد باشند!
از اواخر قرن نوزده مصرف گرایی در بُعد جدیدش با شعار «بگذار مرزها آزاد باشند» آغاز شد و در قرن بیستم به اوج رسید. در جوامع امروز دیگر مصرف تنها برای رفع نیاز نیست. بلکه فیلم ها، تبلیغات، مطبوعات، صدا و سیما، مسابقات و جوایز عجیب و غریب و شیوه های تبلیغاتی دیگر مردم را خواسته و ناخواسته وادار به خرید کالاهایی می کند که بسیاری از آنها اصلا مورد نیازش نیستند و چه بسا دست و پا گیرش هم باشد.


** خرید کالایی که دیشب تبلیغش را دیدیم!
در مصرف گرایی جدید شرکت های جهانی، با بهره گیری از فضای مجازی و اینترنت و تبلیغات ماهواره‌ای مرزها را در هم شکسته و مخاطبان خود را پیدا می کنند. کم کم سلیقه ها تغییر می کند. افراد جامعه بدون اینکه توجه داشته باشند هر روز دنبال مدهایی هستند که شب از ماهواره دیده اند!


*** تبلیغ کت و شلوار مسی بجای حمایت از تیمهای المپیکی!
تاسف آور این است که ما نیز با وجود بهره مندی از فرهنگ غنی و عمیق بدون توجه به این فضای مسموم که به دنبال مصرف گرا کردن بیش از پیش جوامع است در همان مسیری قدم برداریم که تامین کننده اهداف شرکت های بزرگ تجاری دنیاست. برای نمونه در حالی که ورزش های پایه در آستانه المپیک نیاز به حمایت رسانه ای دارند روزنامه ورزشی دولتی بخش عمده صفحه اول خود را به تبلیغ مدل کت و شلوار لیونل مسی اختصاص می دهد! هرچند با شناختی که از عوامل آن روزنامه داریم قطعا این کار بدون توجه بوده ولی اینگونه تبلیغات اثری جز سوق دادن جامعه به سوی مصرف گرایی ندارد.





 

 

تراز


ارسال دیدگاه