طرح خودکفایی تولید برنج به مازندران واگذار شد/ تولید 22 نوع برنج در استان

طرح خودکفایی تولید برنج به مازندران واگذار شد/ تولید 22 نوع برنج در استان

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;"><br /> رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: طرح خودکفایی تولید برنج به منظور اجرای طرح اقتصاد مقاومتی به مازندران واگذار شد.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛  دلاور حیدرپور بعداز ظهر امروز در جلسه  ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی مازندران اظهار کرد: کشاورزی یکی از مؤلفه‌های است که با توجه به ظرفیت تولید داخل می‌تواند در این بخش مسئولیت خطیری را بپذیرد و سازمان جهاد کشاورزی مازندران مؤظف شد طرح‌هایی را در دست اجرا قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی یکی از بخش‌های عمده فعالیت مازندران است، افزود: در استان 23 درصد اشتغال در اختیار بخش کشاورزی بوده که در این زمینه ارزش محصولات این بخش 10 درصد تولید کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به رتبه استان در تولید محصولات کشاورزی یادآور شد: تولید 14 محصول مورد نیاز کشور در مازندران ظرفیت مناسبی برای استان است که باید در برنامه‌ریزی مورد توجه قرار گیرد.

حیدرپور با اعلام اینکه در بخش کشاورزی نقاط قوت و ضعفی داریم، افزود: برنامه‌ریزی برای استفاده مطلوب از ظرفیت آب مورد استفاده بخش کشاورزی در استان، دسترسی به بازار مناسب داخلی و خارجی، وجود مراکز مهم تحقیقاتی از فرصت‌های است که وجود دارد و در کنار آن هم تهدیداتی نظیر تغییر کاربری اراضی، تخریب حوزه‌ خاک و آبخیز، عدم تولید محصولات سالم در برخی موارد، کمبود پایانه‌های فروش، کاهش ذخایر شیلات و نیز عدم سرمایه‌گذاری مناسب در زیرساخت‌های بخش کشاورزی چالش‌های را برای این بخش ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه افزایش مهارت بهره‌برداران نیز باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: بخش ترویج نیازمند توجه بیشتر است که باید از ظرفیت بیمه‌ای در حمایت از کشاورزی نیز استفاده بهینه شود.

حیدرپور با اعلام اینکه در مازندران امکان کشت مجدد برخی محصولات وجود دارد، اضافه کرد: بخشی از نیازمندی‌های کشاورزی کشور با این شیوه برطرف می‎شود.

وی با اعلام اینکه برای توسعه کشاورزی راهبردهای نیز پیش‌بینی شد، افزود: تعیین الگو کشت ملی و منطقه‌ای، پیگیری برای ایجاد اشتغال پایدار، تجهیز ناوگان ماشین‌آلات بخش کشاورزی، تجهیز ماشین‌آلات بخش دامپروری و نیز افزایش بهبود تولید محصولات در مبادی تولید از مواردی است که در توسعه کشاورزی باید به آن توجه کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در ادامه با اعلام اینکه بهره‌وری تولید در اجرای طرح اقتصاد مقاومتی می‌تواند کارساز شود، گفت: برنامه‌ریزی برای حمایت از تشکل‌های کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

وی با اعلام اینکه طرح خودکفایی برنج در اجرای اقتصاد مقاومتی به مازندران واگذار شد، افزود: این طرح مصوب شد و منتظر ارائه الزامات برای اجرای آن هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه بیش از 22 نوع برنج در مازندران تولید می‌شود، گفت: مازندران رتبه نخست تولید این محصول و نقطه ثقل تولید این محصول در کشور است.

وی با بیان مشکلاتی که در ارتباط با تولید برنج در استان وجود دارد، پرداخت و  یادآور شد: تغییر کاربری ارضی، بالابودن هزینه تولید، عدم بهره‌برداری مناسب از منابع آبی و نیز نداشتن دانش مهارتی در تولید این محصول مشکلاتی را پیش روی تولیدکنندگان قرار داده است که با اجرای طرح اقتصاد مقاومتی این روند اصلاح شود.

حیدرپور در پایان با اشاره به اینکه با اجرای این طرح میزان زمین‌های زیرکشت برنج کشور کاهش می‌یابد ولی میزان بهره‌وری از زمین کشاورزی افزایش پیدا می‌کند، گفت: در این طرح استان‌های که وضعیت مطلوب در تولید برنج ندارند از طرح حمایتی بهره‌مند نخواهند شد و این موضوع از این نظر حائز اهمیت است که از بروز صدمات به منابع آبی کشور جلوگیری می‌شود.

 

 

 

فارس


ارسال دیدگاه