رکود کنونی تولید قاچاق را افزایش داده است/ رکود مانند قبل ادامه دارد

رکود کنونی تولید قاچاق را افزایش داده است/ رکود مانند قبل ادامه دارد

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">یکتا با اشاره به کاهش هرروزه میزان تولید در صنعت نساجی اظهار داشت: موضوع اصلی در ایجاد رکود در اقتصاد کشور و صنعت نساجی کاهش قدرت خرید مردم است که به واسطه آن تقاضا نیز دچار افت قابل توجهی شده است. وی در باره ظرفیت واحدهای تولیدی افزود: در حال حاضر تقریبا همه واحدهای تولیدی ما با کمتر از نیمی از ظرفیت خود در حال تولید هستند.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ مهدی یکتا، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک درباره صحبت های اخیر یکی از فعالین این حوزه در مورد تعطیلی چند کارخانه نساجی در بروجرد وبیکار شدن حدود هزار نفر از کارگران این واحدها گفت: اگر چه اطلاع دقیقی از این ماجرا ندارم اما طبق شواهد موجود به نظر می رسد این ماجرا صحت نداشته و مربوط به روزهای اخیر نمی باشد. وی افزود: البته از سال گذشته چند واحد نساجی تعطیل شده یا تولیدشان متوقف شده است اما این اتفاق مربوط به روزهای اخیر نبوده و رکود حاکم در بازار مانند سال گذشته و طبق همان روال ادامه دارد.


یکتا با اشاره به کاهش هرروزه میزان تولید در صنعت نساجی اظهار داشت: موضوع اصلی در ایجاد رکود در اقتصاد کشور و صنعت نساجی کاهش قدرت خرید مردم است که به واسطه آن تقاضا نیز دچار افت قابل توجهی شده است. وی در باره ظرفیت واحدهای تولیدی افزود: در حال حاضر تقریبا همه واحدهای تولیدی ما با کمتر از نیمی از ظرفیت خود در حال تولید هستند.


دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی درباره افزایش قیمت ارز در ماه های گذشته خاطرنشان کرد: موضوع اصلی رکود در اقتصاد ما عدم وجود تقاضا در بازار داخلی است لذا صنعت و علی الخصوص صنعت نساجی ما مانند بیماری قلبی است که به آن داروی ضدسرفه داده ایم. وی در ادامه تصریح کرد: البته افزایش نرخ ارز می تواند باعث افزایش صادرات داخلی و گران تر شدن محصولات وارداتی شود که در مجموع به نفع تولید کننده و صادر کننده خواهد بود.


یکتا با اشاره به رونق اقتصادی به عنوان تنها راه حل خروج کشور از وضعیت موجود افزود: اگر با لغو تحریم ها منابع بلوکه شده ما آزاد و به اقتصاد و صنعت تزریق شده و باعث افزایش قدرت خرید مردم شود قطعا مفید خواهد بود. وی درباره عواقب تورم و رکود و مقایسه اثرات منفی این دو پارامتر در اقتصاد ایران گفت: واقعیت این است که آثار رکود به مراتب وسیع تر و عمیق تر از تورم است. اگرچه تورم باعث افزایش قیمت تمام شده کالاها و کاهش قدرت رقابتی کشور در موضوع صادرات می شود اما با وجود تورم چرخه تولید و فروش کالا همچنان ادامه دارد.


این فعال حوزه صنعت در ادامه تصریح کرد: در رکود صنعت قفل شده و گردش مالی صورت نمی گیرد که در این صورت منابع نقدینگی کاهش یافته و قیمت تمام شده کالاها نیز افزایش خواهد یافت. یکتا در خاتمه با اشاره به افزایش قاچاق در شرایط رکود افزود: به هر حال رکود باعث تضعیف واحدهای تولیدی و کاهش تولیدات داخلی شده و شرایط بهتری در بازار برای جولان کالاهای قاچاق ایجاد می کند.

 

 

 

تراز


ارسال دیدگاه