امروز توسعه صنعتی در گرو آموزش فنی و حرفه‌ای است
سرپرست مرکز کارآفريني و ارتباط با صنعت دانشگاه مازندران:

امروز توسعه صنعتی در گرو آموزش فنی و حرفه‌ای است

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">سرپرست مرکز کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه مازندران گفت: کشور آلمان که بعد از جنگ جهانی دوم دست به برنامه&zwnj;های گسترده&zwnj;ای برای رفع ویرانی و حل مشکلات عظیم خود کرده بود، یکی از پایه&zwnj;های توسعه و توان&zwnj;مندی کشور را در سیستم آموزش فنی و حرفه&zwnj;ای خود قرار داد.</span></p>

به گزارش مازنداصناف به نقل از نگاه آزاد، ابوالحسن حسینی در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته مهارت و روز کارآفرینی با اشاره به اینکه کارآفرینی و مهارت دو بال توسعه اقتصادی هستند که موتور محرکه اقتصاد را به پیش خواهند برد، بیان کرد: آنچه که نقطه مشترک هر دو است لزوم افزایش اشتغال می‌باشد، چراکه مهارت‌آموز، توانایی کسب شغل یا استخدام را می‌یابد و کارآفرین بستر ایجاد اشتغال را فراهم می‌سازد.

وی افزود: بدون شک، نیروی انسانی در اثر تربیت و آموزش می‌‌‏تواند نگرش، دانش و مهارت لازم را به‌‏دست آورد و به‌‏همین علت، در اغلب کشورهای اروپایی و صنعتی بعد از دهه ۱۹۹۰م، توسعه صنعتی را در آموزش فنی و حرفه‌‏ای می‌‏‌دانند و در بهبود و رشد آن تأکید بسیار دارند.

سرپرست مرکز کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه مازندران تصریح کرد: به‌عنوان مثال کشور آلمان که بعد از جنگ جهانی دوم دست به برنامه‌های گسترده‌ای برای رفع ویرانی و حل مشکلات عظیم خود کرده بود، یکی از پایه‌های توسعه و توان‌مندی کشور را در سیستم آموزش فنی و حرفه‌ای خود قرار داد.
وی اظهار کرد: بر این اساس سیستم آموزش فنی‌حرفه‌ای آلمان یکی از موفق‌ترین سیستم‌های فنی و حرفه‌ای دنیا است.

حسینی ادامه داد: بی‌تردید آموزش صحیح باعث می‌شود نیروهای متخصص و متبحر برای کار در کارخانه‌های بزرگ تربیت شوند و در نتیجه صنایع رقابت‌پذیر توسعه یابند، حتی این آموزش صحیح به‌همراه پرورش ایده و خلاقیت باعث تلاش در افراد برای راه‌اندازی کسب و کارهای جدید شود و این همان کارآفرینی است.

وی افزود: با این‌حال بسیاری از تحقیقات بنیادی‌‏‌ترین مانع در راه گسترش آموزش فنی در برخی از کشورهای در حال رشد، همان‌‏گونه که در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز چنین است، وجود نگرش منفی و در نتیجه بی‌اهمیت جلوه دادن آن را در بسیاری از افراد نسبت به این آموزش‌ها می‌دانند.

حسینی تصریح کرد: درنتیجه، در بسیاری از کشور‌ها وضعیتی موجود است که در اثر آن درصد بزرگی از کسانی که دوره دبیرستان را به پایان می‌برند یا حتی فارغ‏‌التحصیل دانشگاه‌ها هستند، صرفاً به این دلیل که شغل‌‏های اداری کافی برای آنان وجود ندارد، بیکار می‌‌‏مانند.

وی تاکید کرد: با آموزش فنی، کارآموزی و کارورزی به‌‏عنوان عنصر مکمل نظام آموزشی و دانشگاهی، ضمن آگاهی بخشی به افراد نسبت به امکاناتی که آموزش فنی و حرفه‌‏ای در اختیار افراد قرار می‌‌‏دهد و کسب مهارت به‌دلیل حضور در محیط کار، تغییر نگرش‌‏‌ها خیلی سریع انجام خواهد گرفت.

سرپرست مرکز کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه مازندران اظهار کرد: آموزش فنی و حرفه‌‏ای در جامعه و توسعه کارآموزی و کارورزی هدف‌مند در دانشگاه‌ها باید از تربیت افراد برای شغلی ویژه با فراهم کردن مهارت‏‌‌ها و دانش لازم، پا فرا‌تر بگذارد و همراه با آموزش عمومی، شخصیت و منش افراد را نیز پرورش دهد و توانایی درک، داوری، اظهار وجود و سازگاری با محیط‌‏های گوناگون را در آنان تقویت کند و این آغازی برای قرارگیری در مسیر کارآفرینی و کارآفرین شدن است.

وی تصریح کرد: مرکز کارآفرینی دانشگاه مازندران سعی دارد تا با تعامل ایجاد شده با مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان بابلسر و نیز اداره کار و شرکت‌های تولیدی و سازمان‌های استان نسبت به حضور دانشجویان علاقه‌مند در دوره‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کسب مهارت لازم از سازمان‌های مرتبط اقدام موثری را صورت دهد که متعاقبا برنامه‌های آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.


ارسال دیدگاه