راهنمای خرید هیوندای توسان در ایران

راهنمای خرید هیوندای توسان در ایران

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>در سال 2011 این محصول خوشنام پوست انداخت و همگام با DNA جدید محصولات هیوندای یک جهش ژنتیکی پیدا کرد. نسل دوم این خودرو بلافاصله پس از عرضه جهانی به ایران راه پیدا ...<br /> </span></p>

راهنمای خرید هیوندای توسان در ایران

به گزارش پایگاه خبری مازند اصناف و به نقل از ایران جیب -  در سال 2011 این محصول خوشنام پوست انداخت و همگام با DNA جدید محصولات هیوندای یک جهش ژنتیکی پیدا کرد. نسل دوم این خودرو بلافاصله پس از عرضه جهانی به ایران راه پیدا کرد و با طراحی جذاب و امکانات مناسب، خیلی زود به محبوبیت لازم برای جولان در بازار عجیب و غریب داخلی دست یافت.

البته همانطور که نسل اول این خودرو در بازار ژاپن با نام هیوندای JM شناخته می‌شود، اکثر توسان‌های وارد شده به ایران نیز به دلیل واردات نمونه‌های سفارش اروپا، با نام IX35 عرضه می‌شود. از طرفی توسان در بازار کره جنوبی با نام هیوندای توسان IX و در کلمبیا به عنوان توسان IX35 شناخته می‌شود که با توجه به نحوه نامگذاری محصولات SUV این کره‌ای و انتخاب IX45 و IX55 به ترتیب برای سانتافه و وراکروز به عنوان برادران بزرگ‌تر این خودرو، جلوه می‌کند. در ادامه این نوشته به بررسی هر دو نسل این خودرو و جایگاهشان در آشفته بازار کنونی ایران می‌پردازیم.

 در سال 2006 و با ورود نخستین محموله از هیوندای توسان نوپا (به عنوان مدل 2007 و تعداد محدودی 2006 که به صورت شخصی وارد شده بود)، این خورو جزء نخستین تجربه‌های بازار ایران از کلاس جدیدی به نام کراس‌اوورهای کاربردی به شمار می‌رفت. در بازاری که تا‌کنون خودروهای شاسی‌بلند را به زمختی و استفاده‌های آفرود می‌شناختند، ورود یک کوچولوی شرقی، کمی غریبانه به نظر می‌رسید. در آن زمان توسان به نوعی سرآغاز ورود محصولات هیوندای به ایران به شمار می‌رفت و در همین سال، گروه آسان موتور با عرضه محصولات دیگری همچون سانتافه، تیبرون کوپه (که در ایران با نام هیوندای کوپه شناخته می‌شود)، سوناتا و آزرا، فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

همانطور که گفته شد، در آن سال‌ها و با توجه به سختی‌ها و ممنوعیت برهه‌ای واردات خودرو تقریبا از اواخر دهه 90 میلادی تا سال 2005، بازار ایران عاری از هرگونه تنوع برای ایجاد رقابت بین توسان و دیگر رقبا بود و این خودرو تنها خواهر دوقلوی خود، اسپورتیج را برای رقابتی در بخش ظاهر پیش روی خود می‌دید. اگرچه که برادر بزرگ‌تر این خودرو، یعنی سانتافه با ظاهری بسیار منسجم و زیباتر اتود زده شده بود و نخستین نسل هیوندای توسان بیشتر شبیه به نسل اول سانتافه به نظر می‌رسید و رنگ و بوی کهنگی داشت، اما با توجه به محدودیت انتخاب‌ها و قیمت (در حدود 30 میلیون تومان در زمان عرضه) بسیار مناسب‌ به‌نظر می‌رسید و بعد هم خیلی به فروش بالایی دست یافت. این خودرو در سال‌های 2006 و 2007 با مجموعه سپر، زه گلگیر و رکاب‌های سیاه رنگ عرضه می‌شد که چهره‌ای نه‌چندان مدرن، اما اسپرت برای این محصول به جای می‌گذاشت، اما با شروع عرضه نمونه‌های 2008 و با توجه به همرنگ شد موارد مذکور با بدنه اتومبیل، بسیاری از مالکین نمونه‌های اولیه اقدام به تقلید و همرنگ‌سازی ادوات ظاهری با کلیات بدنه کردند. ظاهر تخم‌مرغی اصطلاحا بچه گلگیرهای به کار رفته روی توسان که موجب عریض‌تر شدن و زیباتر جلوه کردن آن نسبت به دو قلوی خود یعنی کیا اسپورتیجی که کمی ساختار‌شکن و عجیب و غریب جلوه می‌کرد، می‌شد.

در بخش کابین خودرو، باز هم با طراحی ساده‌تری مواجه می‌شوید. غربیلک ساده و همرنگ با صندلی و تودری‌ها که با چرم مصنوعی نه‌چندان مرغوب پوشیده شده و البته کنسول میانی بدون هیچگونه جذابیتی و تنها با چند دکمه ساده که برای کنترل ادوات تعبیه شده و در نهایت داشبورد ساخته شده از پلاستیک فشرده و شکننده با پوششی نرم، برای جلوه بیشتر پیش روی شماست. 

حتی در این خودرو، ترمز‌دستی هم در جای همیشگی خود و در بین دو صندلی قرار دارد و نکته جذاب و جالب توجهی ندارد. درکل کابین توسان از سادگی بیش از حد رنج می‌برد که این موضوع با نورپردازی سبز کمرنگ دکمه‌های خودرو در شب، بیش از پیش حوصله را سر می‌برد و بدتر از هر چیز، ادواتی که پس از استفاده مکرر در نمونه‌های دست دوم ساییده شده‌اند، ممکن است کمی دلسردتان کند.

آسان موتور برای هیوندای نسل اول از بین 2 پیشرانه 4 و 6 سیلندر موجود در لاین آپ این خودرو، نمونه V6 دلتا با حجم 2.7 لیتر که با سانتافه و کوپه مشترک است را در نظر گرفته بود که با توجه به حداکثر تولیدی 173 اسب بخاری خود در مقابل حجم بالای پیشرانه، چندان مقرون‌به‌صرفه به نظر نمی‌رسید و این موضوع در برابر وزن خالص این خودرو، مصرف سوخت ترکیبی 10.9 لیتر در هر 100 کیلومتر را برای این خودرو ثبت می‌کند که در برابر رقبای کم‌حجم و کم‌سیلندرتری همچون نیسان قشقایی، چندان به‌صرفه به‌نظر نمی‌رسد. کما اینکه پیشرانه سری دلتا هیوندای، به دلیل استفاده از تکنولوژی نه‌چندان نوی هیوندای، در کارکرد بیش از 70 هزار کیلومتر دچار مشکلاتی همچون تضعیف واشر سرسیلندر شده و ECU این خودروها به صورت دوره‌ای به Remap احتیاج دارند. همینطور جعبه دنده 4‌سرعته تیپ ترونیک به کار رفته روی این خودرو، با توجه به ضرایب سبک، چندان قدرتی و مناسب سفرهای آفرود جلوه نمی‌کند. البته نکته جالب اینجاست که در بخشی از دفترچه راهنمای این خودرو، صراحتا ذکر شده که «در صورت خاموش‌شدن خودرو در پی فشار ناشی از بالا رفتن از یک شیب تند، خونسردی خود را حفظ کرده و با آرامش دوباره استارت بزنید و از مسیر پیموده شده به عقب بازگردید» که خود این عبارت خبر از جعبه دنده نه‌چندان مناسب این خودرو برای مصارف خارج جاده‌ای می‌دهد.

همانطور که ذکر شد، هیوندای توسان با توجه به قیمت مناسب، در زمان عرضه مورد استقبال قرار گرفت. توسان نسل اول با امکاناتی همچون 10 کیسه هوا، سیستم 4 چرخ متحرک، سیستم پایداری، ترمزهای ضدقفل، شیشه‌های ضدUV، آینه‌های برقی، سانروف دوحالته برقی، سنسور باران و مهم‌تر از همه کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه NHTSA در سال 2009، با قیمتی مابین 75 تا 105 میلیون تومانی در بازار ایران و حداکثر امکانات عرضه می‌شود. اما توجه داشته باشید که اکثر خودروهای کره‌ای پس از 100 هزار کیلومتر کارکرد، به وضعیت نامناسبی دچار می‌شود.

در سال 2009 و پس از شروع عرضه جهانی نسل دوم این خودرو، توسان خیلی زود و با نمونه‌های 2001 به بازار ایران راه پیدا کرد. در این برهه زمانی، توسان خودروهای جدیدتری را در برابر خود می‌دید و بالطبع راه سخت‌تری تا موفقیت در بازار داخل پیش رو داشت. اما با توجه به نام جا افتاده و چهره جذاب این محصول، IX35 یا همان توسان، نبض بازار را در دست گرفت و خیلی زود با سرنوشتی بهتر از نسل اول مواجه شد؛ به طوری که این روزها از توسان به عنوان «سکه بازار» نام می‌برند.

IX35 به‌رغم نسل اول خود، از آغازگران زبان طراحی زمان خود بود و به همین خاطر، در بین رقبای آن هنگام، نوتر به نظر می‌رسید. اسکلت کوچک جثه‌ای که با خطوط مقطع و دینامیک‌تر در هم آمیخته بود و استفاده هیوندای از تکنولوژی LED در ساخت چراغ‌های عقب و باز هم قیمت مناسب در برابر رقبا، توسان نسل دوم را نیز به خودرویی موفق در بازار ایران مبدل ساخت. با آنکه خواهر دوقلوی آن یعنی اسپورتیج در همان برهه نسل عوض کرد اما توسان با توجه به طراحی شرقی‌تر (که این زبان در بازار ایران از امتیاز ویژه‌ای برخوردار است)، از فروش بهتری نسبت به کیا اسپورتیج بهره‌مند شد. این محصول در سال 2012 و با هدف عرضه برای 2013 دستخوش تغییرات سطحی یا به بیان دیگر فیس‌لیفت مینور شد که از همان ابتدا به بازار ایران راه پیدا کرد. در این مدل، دریچه‌های سپر جلو و چراغ‌های عقب و جلو دچار تغییراتی از جمله روشن شدن Frame چراغ عقب در هنگام ترمز‌گیری شد.

با توجه به کابین بسیار ساده و غیرجذاب هیوندای توسان نسل اول، به نظر می‌رسید که هیوندای در نسل جدید این خودرو نیز چندان سلیقه‌ای به خرج ندهد. اما به محض معرفی این خودرو، یکی دیگر از برگ‌های برنده هیوندای مبنی بر طراحی کابین جذاب مشخص شد. با توجه به چیدمان ادوات به رنگ مشکی و نقره‌ای در جلو داشبورد و صندلی‌هایی با رنگ متفاوت و همچنین غربیلک خوش‌دست‌تر نسبت به نمونه نسل نخست، بسیاری از کاستی‌های توسان قدیمی جبران شد. اما کابین IX35 هنوز هم رنگ و بوی بی‌کیفیتی و استهلاک در دراز‌مدت را به خود می‌گیرد و ادواتی همچون روکش چرم مصنوعی غربیلک، لیور دنده و گوشه‌های صندلی‌های به ظاهر چرمی دچار ساییدگی می‌شوند. شما برای سفارش یک توسان قادر به انتخاب رنگ کابین از بین گزینه‌هایی همچون قهوه‌ای، کرم و مشکی هستید که با توجه به مشکلات مذکور، رنگ مشکی آن بهترین رنگ برای دیده نشدن ضعف‌ها به شمار می‌رود. البته باید گفت که اگرچه حضور سقف پانوراما در نسل جدید این خودرو، به دلباز بودن فضای خودرو کمک شایانی می‌کند اما شیب سقف در بخش انتهایی، قرارگیری سرنشینان قد بلند در ردیف دوم را کمی با مشکل روبه‌رو می‌کند.

اگرچه انتخاب پیشرانه‌های سری Delta برای نسل اول این خودرو، از بزرگ‌ترین اشتباهات گروه هیوندای به شمار می‌رفت، نسل دوم این خودرو با گزینه بهتری به نام پیشرانه Theta II با 4 سیلندر، 16 سوپاپ و حجم 2.4 لیتری (مشابه نمونه مورد استفاده در اسپورتیج، سوناتا و اپتیما) با 176 اسب بخار (3 واحد بیشتر از پیشرانه 6 سیلندر و حجیم‌تر از نسل قبل) و در طرف دیگر جثه سبک‌تر این خودرو نسبت به نمونه قبلی و البته انتخاب جعبه دنده 6 سرعته تیپ ترونیک با ضرایب سنگین‌تر، مصرف سوخت این نسل تا حدود 2لیتر در 100 کیلومتر به نسبت نمونه گذشته کاهش یافت. بسیاری از مالکان این خودرو، مصرف سوخت تا 6.5 لیتری در اتوبان را نیز برای این پیشرانه اعلام کرده‌اند. البته با همه اینها، باز هم این کراس اوور گزینه مناسبی برای استفاده در شرایط غیر‌عادی آفرود به نظر نمی‌رسد و تنها شاسی‌بلندی مناسب برای استفاده در کلانشهرها به شمار می‌رود.

همانطور که گفته شد، با توجه به پیشینه مناسب این محصول و البته قیمت رقابتی، توسان هنوز هم بهترین گزینه در بین کراس‌اوورهایی همچون اسپورتیج (خدمات پس از فروش ضعیف‌تر نسبت به توسان)، نیسان قشقایی (پیشرانه و خدمات پس از فروش و بازار دست دوم ضعیف‌تر)، تویوتا Rav4 (بازار دست دوم ضعیف و قیمت بسیار بالاتر) و‌... به شمار می‌رود و تنها عرضه رنو داستر 100 میلیون تومانی به عنوان رقیبی سرسخت و البته کوچک‌تر برای هیوندای توسان، بازار این کره‌ای محبوب را تهدید می‌کند. هیوندای IX35 در بازار ایران از 110 تا 150 میلیون تومان قیمت دارد و از امکانات اضافه‌تری همچون گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، سقف پانورامیک، سیستم صوتی قوی‌تر با 6 اسپیکر و یک ساب ووفر، 5 ستاره ایمنی از IIHS و‌... نسبت به نسل اول، بهره می‌برد.



ارسال دیدگاه