به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مازند اصناف و به نقل از ایران جیب - اگر ترافیک عذاب آور و کمبود جای پارک دلایلی نیستند که شما را به خرید خودروهای کوچک و جمع و جور ترغیب کنند، حالا افزایش قیمت سوخت هم اضافه شده تا برای اندیشیدن به خودروهای کم مصرف انگیزه ای مضاعف داشته باشید.، در میان چنین خودروهایی قطعا 206 تکراری و بی کیفیت این روزهای ایران خودرو گزینه جذابی نیست، اگر از چینی ها هم فراری باشید، چاره ای جز مرور نام های کره ای و ژاپنی نخواهید داشت، مزدا 2 گزینه ایست که علیرغم مشخصات فنی مناسب ، به دلیل ضعف فراوان در لیست تجهیزات رفاهی و کمبود امکانات به سرعت از فهرست خط می خورد، تویوتا یاریس هم بیش از حد گران است و با این حساب شاید در کنار نام هایی چون هیوندای i20 و i30، نام کیا پیکانتو جلب توجه کند، کوچولوی کره ای در کلاس ساب کامپکت که چندیست در خیابان ها جلب نظر می کند، اما برای عموم افراد، خودرویی ناشناخته است.چندی پیش فرصتی دست داد تا برای نخستین بار رانندگی با این مکعب هوشمندانه کیا موتور را تجربه کنیم.
طراحی بدنه
اگر به نفوذ مُد گرایی به عرصه طراحی خودرو اعتقاد داشته باشید، باید بگوییم که کیا پیکانتو ، نمونه ای بارزی از این ماجراست، چهار چوب طراحی همانطور که از یک خودرو شهری انتظار می رود، در راستای دست یابی به وسیع ترین فضای داخلی شکل گرفته است و از همین رو عجیب نیست که پیکانتو قالبی جعبه ای شکل دارد.آنچنان که چرخ های 15 اینچی در مقایسه با ابعاد بدنه بسیار کوچک و نحیف جلوه می کنند.در نمای جلو به غیر از جلو پنجره معروف خودروهای کیاموتور که از پوزه ببر الهام گرفته شده، با آرایش کمانی شکل نوار LED در فضای درونی چراغ های جلو مواجه خواهید شد که به شکل عجیبی از این نظر شبیه به الگوی چراغ های ب ام و i3 به نظر می رسد.
جالب است که در نمای عقب نیز فرم و شکل در پنجم تا حد زیادی طراحی فولکس واگن UP را یادآور می شود و شاید به همین دلیل باشد که برخی افرادی که برای اولین بار این خودرو را در کوچه و خیابان می بینند، انتظار دارند پیکانتو هم همچون i3 و UP ، خودرویی برقی باشد.با این وجود باید طراحی کلی این هاچ بک ابَر کوچک را در مجموع پویا و مدرن دانست،آنچنان که اکثر نشریات معتبر جهانی نیز از پیکانتو به عنوان نیز یکی از خوش استایل ترین گزینه ها در کلاس شهری یاد می کنند.در رابطه با نقاط چشمگیر طراحی پیکانتو باید به خط موربی اشاره کرد که در نمای جانبی از نزدیکی کمان گلیر جلو آغاز شده و پس از گذر از دستگیره درب ها تا نقطه اوج چراغ های عقب امتداد می یابد.ابعاد بزرگ چراغ های جلو که به نوعی طول کم درب موتور را پنهان می کند،از دیگر نکات بارز طراحی پیکانتو به حساب می آید و در بلند مدت از عادی شدن طراحی این خودرو جلوگیری می کند.
مشخصات فنی
کیا پیکانتو از پلت فرم یکسانی با هیوندای i10 بهره می گیرد، که شامل شاسی سبک وزن، آرایش دیفرانسیل جلو سیستم انتقال قدرت، دو پیشرانه بنزینی کم حجم و یک پیشرانه دیزلی با گیربکس های چهار سرعته خودکار یا پنج شرعته دستی می شود، پیکانتو در کنار مدل پنج درب در مدل های 3 درب نیز عرضه می شود که البته به کشورمان وارد نشده است، پیشرانه 1.25 لیتری بنزین سوز پیکانتو های موجود در کشور قادر به تولید 85 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و گشتاور 120.7 نیوتن متر در 4000 دور بر دقیقه است که از طریق گیربکس چهار سرعته خودکار به چرخ های جلو منتقل می شود.با اینکه این مشخصات چندان چشمگیر نیستند، اما دو نکته به کمک پیکانتو می آید تا در رانندگی درون شهری، زیاد هم بی رمق نباشد، اولین نکته وزن بسیار سبک خودروست که در محدوده 840 – 900 کیلوگرم قرار می گیرد و نکته دوم هم، توزیع گشتاور تولیدی در بازه نسبتا وسیعی از دورهای میانی موتور است، تا شتاب گیری خودرو به شکل پیوسته ای قابل قبول باشد.
البته طراحی پیکانتو نه برای شرکت در مسابقات خیابانی بلکه برای دست یابی به حداقل مصرف سوخت و آلایندگی محیط زیست صورت گرفته و از این رو این کره ای مینیاتوری در هر صد کیلومتر به شکل میانگین تنها 5.5 لیتر سوخت مصرف می کند.ترمز های دیسکی خنک شونده برای چرخ های جلو و نمونه های کاسه ای ساده برای محور عقب نیز نیروی لازم برای توقف این هاچ بک جمع و جور را تامین می نمایند.
فضای داخلی
پس از ورود به کابین پیکانتو،شاید اولین نکته جالب سطح سپید رنگ و پلاستیکی افقی در میانه داشبورد باشد که به صورت عرضی سطح داشبورد را به دو قسمت تقسیم کرده است و احساسی متفاوت و مدرن را به سرنشین القا می کند، مشابه همین طرح پلاستیکی بر روی فرمان و اهرم تعویض دنده گیربکس نیز به کار گرفته شده است.هوشمندی طراحان در شکل دهی به کابین تا آنجا اثر گذار است که طرح دو شاخه فرمان ، سادگی ادوات داشبورد و جنس سخت و خشک اجزای درونی کابین به هیج عنوان در نگاه اول به چشم نمی آید.
با این وجود باید گفت که پیکانتو از نظر کیفیت اجزای پلاستکی تریم داخلی، در سطحی بسیار معمولی و اقتصادی ظاهر می شود اما می توان همان هوشمندی در انتخاب مواد را در شکل دهی به فضای داخلی، ارگونومی صندلی ها ،فضا سازی های متعدد در جای جای کابین، کنسول میانی و ….نیز مشاهده کرد.عجیب است که به لطف همین مهندسی دقیق،کابین کوچکترین محصول کیاموتور روشن و نسبتا دلباز است، آنچنان که پیکانتو را راحت تر از هاچ بکی چون پژو 206 خواهید یافت.با وجود سانروف، آینه های جمع شونده برقی ، فرمان قابل تنظیم ، صندلی راننده با تنظیمات برقی و… بر خلاف مزدا 2 ، با مشکل سادگی بیش از حد یا کمبود امکانات رفاهی مواجه نخواهید شد، فضای داخلی حتی برای سرنشینان عقب نیز کافیست و این نکته حتی شامل حال افراد بلند قد نیز می شود، از این رو شاید بزرگترین نقطه ضعف پیکانتو را باید فضای صندوق عقب بسیار فشرده و نسبتا کوچک آن دانست که در واقع در حد جای دادن خرید های روزمره زندگی شهری کارایی دارد و برای مسافرت و….نمی توانید به همراه بردن حتی یک چمدان بزرگ در فضای بار پیکانتو مطمئن باشید.
رانندگی
با فشردن دکمه استارت / استاپ، پیشرانه چهار سیلندر مینیاتوری پیکانتو با صدایی نه چندان واضح آمادگی خود را برای حرکت بخشیدن به این خودرو شهری اعلام می کند.برای آنکه به هماهنگی بین گیربکس و پیشرانه پی ببرید، نیازی نیست مسافت چندانی را با پیکانتو تجربه کنید، گیربکس اتوماتیک چهار سرعته برای استفاده شهری ضرایب خوبی دارد و حتی در گذر از مسیرهای پرشیب نیز می تواند از هر 85 اسب موجود در اسطبل پیکانتو به نحو احسن استفاده کند.با این حال نباید انتظار شتاب گیری هیجان انگیز در حد 206 های تیپ 5 یا مزدا 2 را از پیکانتو داشته باشید، هر چه باشد پیکانتو با هدف آمد و شد شهری با حداقل هزینه طراحی شده و یک هاچ بک کاملا اقتصادی به حساب می آید.
پیکانتو به روایتی از نوادگان کیا پراید است و در زمینه توانایی های حرکتی نیز به خود اجازه نمی دهد که پدر بزرگ باستانیش را سکه یک پول کند.از این رو می توان با قطعیت گفت که اگر اهل رانندگی پرهیجان و نسبتا اسپرتی هستید،باید بی هیچ شک و تردیدی به سراغ مزدا 2 بروید، البته پیکانتو بر خلاف مزدا 2 در خصوص سیستم تعلیق بسیار موفق ظاهر می شود،هرچند رفتار تعلیق چندان نرم نیست اما در عین حال از کوبش های معروف خانواده 206 اثری نخواهید یافت.
از سوی دیگر باید گفت که پایداری عرضی و مانور پذیری خودرو نیز در این کلاس تحسین برانگیز است و در هنگام رانندگی احساس بدی از سبک بودن بیش از حد بخش انتهایی خودرو یا سر خوردن چرخ های جلو نخواهید داشت، از این رو باید به مهندسان کیاموتور دست مریزاد گفت که توانستند به چنین نقطه تعادلی بین پایداری و رفاه دست یابند.ترمزها متناسب با قابلیت های پیشرانه ظاهر می شوند و عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش می گذارند، البته با توجه به کاسه ای بودن ترمز چرخ های عقب، می توان انتظار داشت که پیکانتو در ترمزگیری های ناگهانی تا حدی دچار حالت شیرجه شود که در عمل نیز همین اتفاق می افتد.
برخلاف مهندسی در خور تحسین سیستم تعلیق و فضای داخلی، باید گفت که به پیکانتو در مقام یک خودرو شهری از نظر میدان دید ایراداتی وارد است، دید جانبی به لطف ابعاد بزرگ آینه های بغل مناسب است اما برای مانور در فضای پارکینگ یا پارک دوبل، محدوده وسیع نقطه کور در فضای جلو خودرو آزار دهنده به نظر می رسد، بخشی از این مشکل به دلیل ارتفاع بلند دماغه، طول بسیار اندک درب موتور و همچنین موقعیت صندلی راننده به وجود می آید که ممکن است برای بانوان مسئله ای حادثه آفرین باشد.مصرف سوخت هم با توجه به مشخصات پیشرانه و کلاس خودرو، چندان کم نیست، چرا که به گفته مالک در صورت رانندگی نسبتا هیجانی و پرشتاب با ظرفیت کامل بار و سرنشین در مسیر های برون شهری، مصرف به محدوده 7.5 الی 8 لیتر در یکصد کیلومتر نزدیک می شود که برای یک پیشرانه 1.2 لیتری مدرن، رقم کمی نیست.
پایان سخن
پیکانتو یکی از بهترین خودروهای شهریست که این روزها می توان با شرایط اقساطی نسبتا مناسب خریداری کرد و خوشبختانه مرکبی نیست که شما را از خریدش پشیمان کند و در بسیاری زمینه های کارساز است، اما باید گفت که پیکانتو به هیج عنوان خودرو هیجان انگیزی و جذابی نیست و تنها به عنوان خودرو دوم یا حتی سوم برای رفت و آمد های متداول زندگی شهری کاربرد دارد.به خصوص که از نظر مصرف سوخت و آلایندگی نیز در زمره خودروهای دوست دار محیط زیست جای می گیرد.در کنار موارد مثبتی چون طراحی ظاهری، فضای مناسب داخلی و سیستم تعلیق کارآمد،موارد منفی خاصی نظیر کمبود فضای صندوق عقب، عملکرد متوسط و ضعیف پیشرانه و کمبود میدان دید، از جمله مهمترین ویژگی های این کره ای کم حاشیه هستند.
ارسال دیدگاه