قانون عربستان و دختران و زنانی که همچنان در انتظار اعزام به عمره هستند

قانون عربستان و دختران و زنانی که همچنان در انتظار اعزام به عمره هستند

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>دخترانی که سال&zwnj;ها قبل برای عمره ثبت&zwnj;نام کرده&zwnj;اند، وقتی برای ثبت&zwnj;نام مراجعه می&zwnj;کنند با این جمله مواجه می&zwnj;شوند: &laquo;بدون حضور یک محرم اجازه سفر ندارید&raquo; و این قانون عربستان است که از ورود دختران و زنان تنها به کشورش جلوگیری می&zwnj;کند.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از فارس، ثبت نام از اولویت‌های ثبت‌نامی برای اعزام به عمره مفرده مدتی است که آغاز شده است و بنابر اعلام رئیس سازمان حج و زیارت در سال جاری نزدیک به 750 هزار نفر به سرزمین وحی اعزام می‌شوند اما چه تعداد از این اولویت‌ها به خانم‌ها و زنان اختصاص دارد و چه تعداد از این افراد بنابر قانون عربستان اجازه سفر به عربستان را ندارند؟

با توجه به آمارهای ارائه شده در موسم حج امسال بیش از نیمی از زائران خانه خدا را بانوان تشکیل می‌دادند و شاید بتوان از همین موضوع استنباط کرد که دور از انتظار نیست که در موسم عمره نیز زنان بخش عمده‌ای از اولویت‌های اعلام شده را تشکیل بدهند تعداد زیادی از زنان و دخترانی که امسال پس از سال‌ها انتظار نوبت اعزام آنها فرارسیده است در زمان ثبت نام با این جمله مواجه می‌شوند که به دلیل نداشتن یک همراه مرد نمی‌توانند به خانه خدا مشرف شوند!

این قانون چند سالی است که از طرف دولت عربستان وضع شده است و به دنبال وضع این قانون سهمیه دختران دانشجو و دانش آموز حذف شد اما امسال سخت‌گیری‌ها افزایش پیدا کرده است به گونه‌ای که اگر یک دختر خانم همراه با مادر خود برای اعزام ثبت نام کرده باشد هم اکنون به دلیل نداشتن همراه محرم نمی‌تواند به عمره اعزام شود مگر اینکه سن وی بالای 45 سال باشد!

این قانون تنها مربوط به کشور ما نیست و دولت عربستان این قانون را در خصوص تمام کشورها اجرا می‌کند اما اساس وضع این قانون چه بوده است و با چه استدلال و منطقی این تصمیم گرفته شده است؟

از سوی دیگر دختران و زنانی که ثبت نام کرده‌اند و هم اکنون زمان ثبت نام آنها رسیده است باید چه‌کنند و آیا تا رسیدن به 45 سال باید صبر کنند و یا اینکه اولویت خود را انتقال دهند؟ هم اکنون بانوان زیر 45 سال زیادی داریم که سالها است ثبت نام کرده‌اند و هم اکنون نمی‌توانند به عمره بروند مگر با یکی از محارم خود، حال این افراد که محارمشان ثبت نام نکرده‌‌اند و خودشان تنها و یا با مادر و خاله و .... ثبت نام کرده‌اند چه باید بکنند؟

به این ترتیب در اعزام‌های امسال تعداد زیادی از دختران و زنانی وجود دارند که به علت وضع این قانون عربستان از رفتن به عمره مفرده باز می‌مانند و باید دید سازمان حج و زیارت چگونه می‌تواند مشکل این گروه از افرادی را که نوبت اعزام آنها فرارسیده است حل کند؟

این قانون از طرف سازمان حج و زیارت کشور به صورت بخشنامه به استان‌ها اعلام شده و همه موظف هستند از آن تبعیت کنند.

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در این خصوص گفته است: دختران و زنان زیر 45 سال برای اعزام به تمتع مشکل ندارند چون مستطیع هستند، اما در عمره بحث محرم بودن مطرح است، مسئولان حج عربستان می‌گویند دختران و زنانی که زیر 45 سال دارند باید حتما محرم داشته باشند.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل دستورالعملی را برای اعزام خانم‌ها با یکی از محارم شان تدوین کرده ایم، که به سازمان حج و زیارت همه استان‌ها ابلاغ شده است. به این ترتیب این افراد می‌توانند با محارم خود مانند همسر، برادر، داماد، خواهرزاده و برادرزاده مراسم عمره را به‌جا آورند.

سعی می‌کنیم مشکل زنان و دختران تنها را حل کنیم

حجت‌الاسلام شهسواری مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان حج و زیارت در خصوص این قانون عربستان گفت: این موضوع قانون کشور عربستان است و تمام کشورها موظف شده‌اند که آن را رعایت کنند.

وی ادامه داد: زنان و دخترانی که در سال‌های گذشته برای اعزام ثبت نام کرده‌اند و امسال نوبت اعزام آنها فرارسیده است با مراجعه به دفاتر خدمات زیارتی مشکل خود را مطرح کنند و امیدوار هستیم بتوانیم اقداماتی را انجام دهیم تا مشکل این افراد نیز حل شود.

ثبت نام از اولویت‌های اعزام به عمره در سال جاری تا اولویت 400 تا 30 دی ماه ادامه دارد و همچنان اولویت‌های اعلام شده می‌توانند با مرجعه به دفاتر خدمات زیارتی در استان‌های خود برای ثبت نام نهایی اقدام کنند.


ارسال دیدگاه