جدالی بی سرانجام ساری و بابل/ جنگ تبلیغاتی بهارنارنج کی به پایان می رسد؟!
يادداشت

جدالی بی سرانجام ساری و بابل/ جنگ تبلیغاتی بهارنارنج کی به پایان می رسد؟!

<p>&nbsp;</p> <p><span style='font-family: Tahoma;'>توسعه فضای سبز در کاشت چند بوته گل در میادین و بلوارها و پارک ها نیست در همین استان ، نهضت درختان پلاستیکی آلبالو و یا فلزی خرما و کاج برپا شده بود.</span></p> <p>&nbsp;</p>

 

به گزارش مازند اصناف و به نقل از بلاغ - چند سالی است زمانیکه مسئولین بیکار می شوند جهت بازی با اعصاب و روان مردم و ایجاد جنگ های تبلیغاتی در مطبوعات ، بحث بهارنارنج بین ساری و بابل را مطرح می کنند تا مدتی شهروندان مازندرانی سرگرم این بازی تبلیغاتی شوند.

از منظر نگارنده حاصل اینگونه تبلیغات و تشریفات تنها هزینه کردن از سوی شهرداری ها و شورائیان دو شهر با برگزاری انواع همایش ها ، جشنواره ها و مراسمات مختلف است و در این فرایند هیچگاه بحث علمی جهت ترویج کاشت نهال نارنج ، ایجاد نارنجستان و تشکیل کمیته های فرهنگی – علمی ، جغرافیایی ، باغداری و باغبانی در کار نبوده و نیست .

در شرایط کنونی هیچ توجهی به کاشت نارنج در بین باغداران استان در دستور کار نمی باشد . برگزاری یک مراسم تشریفاتی و پوشیدن چند دست لباس محلی برای بانوان و برپایی چند لحظه موسیقی یا نامگذاری یک خیابان و نصب چند بنر به عنوان پایتخت بهارنارنج خروجی مناسبی ندارد .

20 سال قبل در مرکز مازندران قرار شده بود محله ای برای ایجاد نارنجستان در نظر گرفته شود که پس از تعویض شهردار در همین ساری نهضت کاشت درختان چنار – زیتون – توت و صنوبر برپا شد البته در خیابان های اصلی و فرعی این دو شهر آنطوریکه باید توجه شود به کاشت نارنج اقدام نشد .

چقدر خوب بود بجای هزینه کردن برای جشنواره بهارنارنج به دنبال تشکیل تیمی جهت مبارزه با افرادی که در فصل بهارنارنج به دنبال تازیانه زدن به درختان هستند ، باشیم .

در همین دوشهر به موقع درختان نارنج را آب دهی و سم پاشی نمی کنند و بارها شاهد بودیم افراد سودجو برای آزاد سازی معابر دلخواه خود با ریختن مواد نفتی ، بسیاری از درختان بهارنارنج را خشک کردند .

از سوی استانداری مازندران هم به هیچ عنوان نهضت کاشت نارنج در مازندران برای شهرداری ها مطرح نشد اما آیا تنها مشکل فضای سبز شهرهای مازندران ، بحث احیای درختان نارنج مطرح می باشد در حالیکه هر لحظه شاهد تخریب باغات داخل شهرها هستیم و توجهی به توسعه فضای سبز شهرها نمی شود .

توسعه فضای سبز در کاشت چند بوته گل در میادین و بلوارها و پارک ها نیست در همین استان ، نهضت درختان پلاستیکی آلبالو و یا فلزی خرما  و کاج برپا شده بود. در چند سال قبل در همین ساری صدها اصله درخت نارنج و پرتقال برای توسعه پارک قائم در نظر گرفته شده بود اما بسیاری از درختان نارنج را قطع و منطقه فوق به پارکینگ عمومی تبدیل شد .

البته این نکته را نیز باید یادآوری کرد که طی یک سال اخیر با مدیریت مهندس عباس رجبی مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز ، مرکز مازندران شاهد تحولات عظیم علمی بوده ایم . توسعه فضای سبز ساماندهی فضای سبز در ساری بوده ایم . در شهرستان بابل هم توجه مناسبی برای توسعه فضای سبز مرکز مازندران بوده ایم .


 


ارسال دیدگاه