بومی‌سازی دانش ساخت سرعت‌سنج جاده‌ای/ کاهش ۸۵ درصدی سوانح با کنترل سرعت
عضو هيئت علمي دانشگاه اميرکبير خبر داد

بومی‌سازی دانش ساخت سرعت‌سنج جاده‌ای/ کاهش ۸۵ درصدی سوانح با کنترل سرعت

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>یک استاد دانشگاه با اشاره به بومی&zwnj;سازی دانش طراحی و ساخت دوربین سرعت&zwnj;سنج جاده&zwnj;ای با همکاری دانشگاه امیرکبیر، به کاهش ۸۵ درصدی سوانح رانندگی با کنترل سرعت اشاره کرد و گفت: ایران در بین ۱۸۲ کشور رتبه ۱۷۸ را در سوانح رانندگی دارد.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از فارس،امیراحمد سپهری اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی بروز سوانح رانندگی و شدت برخورد‌ها در این حوادث، رانندگی با سرعت غیرمجاز در جاده‌ها است.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین راهکار‌ کنترل سرعت در جاده‌ها، استفاده از دوربین‌های سرعت‌‌سنج است، اضافه کرد: تا چندی پیش میزان تلفات رانندگی در دنیا هر روز در حال افزایش بود، سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر در جاده‌ها کشته می‌شدند و این حوادث سیر صعودی شدیدی داشت تا اینکه در این راستا سازمان ملل‌ وارد عمل شد.

این استاد دانشگاه افزود: سازمان ملل این موضوع را به عنوان یک اپیدمی و بیماری واگیردار مطالعه و کشورها را مجبور به کنترل آن کرد؛ در این‌باره مطالعات وسیعی انجام شد مبنی بر اینکه برای تغییر برخی فرهنگ‌های نامناسب رانندگی، یکی از ابزارهای اصلی، بکارگیری سرعت‌سنج‌های استاندارد در جاد‌ه‌ها است.

* کاهش 85 درصدی سوانح رانندگی با کاهش سرعت خودرو‌ها


عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به تلاش کشور‌ها برای طراحی، ساخت و استفاده از دوربین‌های سرعت سنج جاده‌ای در راستای کاهش سوانح رانندگی، ‌ادامه داد: به عنوان مثال کشور فرانسه از حدود 10 سال پیش سرعت‌سنج‌هایی در جاده‌های خود نصب کرد و موفق شد از این طریق 30 درصد تلفات رانندگی را کاهش دهند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه سرعت‌سنج‌های استاندارد می‌تواند حتی تا 85 درصد تلفات سوانح رانندگی را کاهش دهد، بیان کرد: طبق آمار سازمان ملل در سال جاری، کشور ایران از نظر سوانح رانندگی بین 182 کشور، رتبه 178 دنیا را دارد.

* ساخت اولین سرعت سنج‌های جاد‌ه‌ای بومی با همکاری دانشگاه شریف و دانشگاه بلژیک


عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه تکنولوژی‌ سرعت‌سنج‌ها هر روز تغییر یافته و رشد می‌کند، گفت: ما نیز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر سعی کردیم با تیم مهندسی 100 درصد داخلی، موضوع ساخت سرعت‌سنج‌ جاده‌ای تولید ‌داخل را آغاز کنیم.

‌مدیرعامل گروه صنعتی هوشمند آسیا یادآور شد: بالأخره در‌ سال 1383 سرعت‌سنجی ساختیم که محصول بومی سازمان صنایع شد و تا قبل از این سال، شیوه‌ای مناسب برای کاهش سریع تلفات رانندگی وجود نداشت.

سپهری بیان کرد: طراحی و ساخت سیستم سرعت‌سنج ایرانی کاملاً داخلی و با همکاری یکی از دانشگاه‌های بلژیک انجام شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر توضیح داد: دلیل همکاری با دانشگاه بلژیک آن بود برخی از قطعات این دوربین‌های سرعت‌سنج باید تأییدیه استاندارد از کشور آمریکا را داشته باشند که در این راستا‌ دانشگاه بلژیکی با ما همکاری کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: پس از طراحی و ساخت این دوربین‌های سرعت‌سنج، شهرداری تهران چندین دستگاه از آن را در محورهای درون‌شهری استفاده کرد و همین امر موجب کاهش بسزای سوانح رانندگی درون‌شهری شد.

سپهری اظهار داشت: ‌با وجود آنکه این محصول تولید داخل در کشور وجود دارد وزارت راه در حال حاضر دستگاه‌های سرعت‌سنج خارجی‌ خریده است که در شرایط جوی باران و گرد و غبار چندان مطلوب عمل نمی‌کند‌، سازمان راهداری نیز چند‌ سال پیش چندین دستگاه سرعت‌سنج خارجی که از رده خارج شده بودند، را با قیمت هرکدام 300 هزار دلار از خارج خریداری و در محور‌هایی نظیر تهران-قم نصب کرد اما به دلیل از رده خارج بودن، اغلب آنها کارایی نداشت.

* صرفه‌‌جویی ارزی در بومی‌سازی طراحی و تولید دوربین‌های سرعت‌سنج جاده‌ای

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر اضافه کرد: این دستگاه نسبت به مدل مشابه خارجی، کاملاً بهتر و سریع‌تر عمل کرده ضمن آنکه موجب صرفه‌جویی ارزی می‌شود.

وی یادآور شد: اگر مدل‌های مشابه خارجی ‌هم وارد کنیم نمی‌توان استفاده کرد زیرا این دوربین‌ها برای استفاده، متکی به کشور سازنده است و باید شرکت خارجی سازنده در اینجا نیز مستقر شوند تا خدمات تعمیر و نگهداری ارائه دهند.

سپهری ادامه داد: قیمت مدل مشابه خارجی دوربین سرعت‌سنج جاده‌ای، بسیار بالا است و برای نگهداری آن باید سالانه 40 هزار یورو هزینه کرد در حالی که مدل‌های ایرانی هزینه تولید کمتری دارد.

‌این استاد دانشگاه با بیان اینکه توانایی صادرات این محصول و افزایش ظرفیت تولید وجود دارد، گفت: ‌استفاده از دوربین‌های سرعت‌سنج‌ها موجب کاهش حداقل 10 درصدی سوانح رانندگی می‌شود.

* هشت درصد درآمد ناخالص داخلی بابت تصادفات هزینه می‌شود


سپهری با بیان اینکه توانایی تولید سالانه 1200 دستگاه سرعت‌سنج داخلی وجود دارد، اضافه کرد: قطعاً با کاهش سرعت، میزان سوانح رانندگی کاهش بسزایی خواهد یافت.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه هشت درصد درآمد ناخالص داخلی بابت تصادفات هزینه می‌شود، اضافه کرد: قطعاً کاهش سوانح رانندگی موجب جلوگیری از اتلاف هزینه‌های ملی ‌می‌شود، کاهش میزان سوانح رانندگی هم در اصلی‌ترین راهکار با کاهش سرعت رخ می‌دهد و در دنیا نیز به این موضوع رسیده‌اند.


ارسال دیدگاه