بندر هست، کشتی هست، اما تجارت نیست!
مازندران در کنار دریا، اما در حاشیه تجارت؛

بندر هست، کشتی هست، اما تجارت نیست!

دریا همیشه به‌عنوان مسیر طلایی تجارت شمال کشور مطرح بوده، اما امروز، هزینه‌های سرسام‌آور حمل‌ونقل دریایی و مشکلات لجستیکی، این راه را به بن‌بستی برای صادرکنندگان و واردکنندگان تبدیل کرده است.

به گزارش مازنداصناف، در روزگار پیچیده تجارت بین‌الملل و تحریم‌های سنگین، مسیرهای واردات و صادرات کالا در استان مازندران، همچون رودی پرپیچ و خم است که نیازمند هدایت هوشمندانه و تدبیر دقیق است.

خلیل قلی‌زاده، مدیرعامل شرکت روماک، با نگاهی دقیق به این مسیرهای ناهموار، به مشکلات و راهکارهای پیش‌روی فعالان اقتصادی اشاره می‌کند؛ از موانع ثبت سفارش گرفته تا دغدغه‌های حمل‌ونقل دریایی و نیاز به تسهیل مسیرها برای رونق تولید و صادرات؛ در ادامه سخنان او را در در نشست شورای اداری شهرستان جویبار می‌خوانید:

 


خلیل قلی‌زاده در این نشست به بررسی چالش‌های واردات، صادرات و حمل‌ونقل کالا در مازندران پرداخت و گفت: دولت پیش‌تر راهکارهایی برای عبور از تحریم‌ها ارائه کرده که بر مبنای قراردادهای رسمی و کارت‌های بازرگانی معتبر است. اگرچه برخی کالاها از روسیه و چین صادر شده‌اند، اما ثبت سفارش در سال‌های اخیر به‌دلیل محدودیت‌ها متوقف مانده است، هرچند مسئولان و فعالان حوزه تجارت پیگیر رفع مشکلات بوده‌اند.

او افزود: واردات کالاهای اساسی از هند و روسیه هنوز به دلیل عدم نیاز به ارز با مشکل مواجه است و این مساله واردات را کاملاً متوقف کرده است.

مدیرعامل شرکت روماک با اشاره به حجم بالای صادرات محصولات باغی مانند کیوی، بیان کرد: حمل‌ونقل این محصولات در فصل برداشت با مشکلاتی روبروست. بندر امیرآباد به عنوان مسیری کوتاه‌تر و جایگزین تلاش زیادی شده تا بهره‌برداری شود.

قلی‌زاده در ادامه به مشکلات حمل‌ونقل دریایی در خزر اشاره کرد و گفت: تنها یک شرکت توانسته چندین بار از این مسیر بهره ببرد، اما هزینه‌ها بسیار بالاست. کرایه کشتی بین ۴ تا ۷ هزار دلار است، در حالی که مسیر امیرآباد تا قلعه فقط سه روز طول می‌کشد و هزینه کمتری دارد، اما ترخیص کالا در بنادر دیگر زمان‌بر است.

او تأکید کرد: باید مسیرهای دریایی تسهیل و هزینه‌ها کاهش یابد، زیرا مسیر طولانی‌تر و گران‌تر آستارا به روسیه حدود ۴۵ هزار دلار هزینه دارد. پیشنهاد شده که دولت در این زمینه ورود کند و فاکتورهای ارزی براساس ارز آزاد تنظیم شود تا قیمت‌ها منطقی شود و تاثیر منفی روی کالا نگذارد.

قلی‌زاده همچنین گفت: برنامه‌هایی در دست اجراست تا تبادل کالاهای کانتینری در مازندران توسعه یابد و با همکاری شرکت‌های بندری و سردخانه‌ای در آستارا، مسیرها فعال‌تر شوند. کنفرانس‌هایی نیز برای بهره‌برداری بهتر از این امکانات برگزار خواهد شد.

او افزود: در حوزه تنظیم بازار، بیش از ۹۰ هزار تن مواد غذایی شامل پروتئین، سبزی و میوه آماده تامین است تا به کشاورزان و تولیدکنندگان خدمات مناسبی ارائه شود.

در پایان، مدیرعامل روماک به مشکلات واحدهای گلخانه‌ای اشاره کرد و خواستار برنامه‌ریزی ویژه برای مدیریت بهتر فروش داخلی و صادراتی این واحدها شد تا از محدودیت‌ها عبور کنند.


آنچه امروز در پس‌زمینه تجارت و حمل‌ونقل کالاهای اساسی استان می‌گذرد، نیازمند همت و همکاری همه‌جانبه دولت، بخش خصوصی و فعالان اقتصادی است.

مسیر روشن توسعه، عبور از پیچ‌وخم مشکلات با راهکارهای هوشمندانه و حمایت‌های موثر است تا بار دیگر مازندران به قطب موفقیت‌های اقتصادی و صادراتی کشور بدل شود و محصولاتش، با کمترین هزینه و بیشترین سرعت، راهی بازارهای جهانی گردد.

انتهای خبر/


ارسال دیدگاه