به گزارش مازنداصناف، در روزگار پیچیده تجارت بینالملل و تحریمهای سنگین، مسیرهای واردات و صادرات کالا در استان مازندران، همچون رودی پرپیچ و خم است که نیازمند هدایت هوشمندانه و تدبیر دقیق است.
خلیل قلیزاده، مدیرعامل شرکت روماک، با نگاهی دقیق به این مسیرهای ناهموار، به مشکلات و راهکارهای پیشروی فعالان اقتصادی اشاره میکند؛ از موانع ثبت سفارش گرفته تا دغدغههای حملونقل دریایی و نیاز به تسهیل مسیرها برای رونق تولید و صادرات؛ در ادامه سخنان او را در در نشست شورای اداری شهرستان جویبار میخوانید:
خلیل قلیزاده در این نشست به بررسی چالشهای واردات، صادرات و حملونقل کالا در مازندران پرداخت و گفت: دولت پیشتر راهکارهایی برای عبور از تحریمها ارائه کرده که بر مبنای قراردادهای رسمی و کارتهای بازرگانی معتبر است. اگرچه برخی کالاها از روسیه و چین صادر شدهاند، اما ثبت سفارش در سالهای اخیر بهدلیل محدودیتها متوقف مانده است، هرچند مسئولان و فعالان حوزه تجارت پیگیر رفع مشکلات بودهاند.
او افزود: واردات کالاهای اساسی از هند و روسیه هنوز به دلیل عدم نیاز به ارز با مشکل مواجه است و این مساله واردات را کاملاً متوقف کرده است.
مدیرعامل شرکت روماک با اشاره به حجم بالای صادرات محصولات باغی مانند کیوی، بیان کرد: حملونقل این محصولات در فصل برداشت با مشکلاتی روبروست. بندر امیرآباد به عنوان مسیری کوتاهتر و جایگزین تلاش زیادی شده تا بهرهبرداری شود.
قلیزاده در ادامه به مشکلات حملونقل دریایی در خزر اشاره کرد و گفت: تنها یک شرکت توانسته چندین بار از این مسیر بهره ببرد، اما هزینهها بسیار بالاست. کرایه کشتی بین ۴ تا ۷ هزار دلار است، در حالی که مسیر امیرآباد تا قلعه فقط سه روز طول میکشد و هزینه کمتری دارد، اما ترخیص کالا در بنادر دیگر زمانبر است.
او تأکید کرد: باید مسیرهای دریایی تسهیل و هزینهها کاهش یابد، زیرا مسیر طولانیتر و گرانتر آستارا به روسیه حدود ۴۵ هزار دلار هزینه دارد. پیشنهاد شده که دولت در این زمینه ورود کند و فاکتورهای ارزی براساس ارز آزاد تنظیم شود تا قیمتها منطقی شود و تاثیر منفی روی کالا نگذارد.
قلیزاده همچنین گفت: برنامههایی در دست اجراست تا تبادل کالاهای کانتینری در مازندران توسعه یابد و با همکاری شرکتهای بندری و سردخانهای در آستارا، مسیرها فعالتر شوند. کنفرانسهایی نیز برای بهرهبرداری بهتر از این امکانات برگزار خواهد شد.
او افزود: در حوزه تنظیم بازار، بیش از ۹۰ هزار تن مواد غذایی شامل پروتئین، سبزی و میوه آماده تامین است تا به کشاورزان و تولیدکنندگان خدمات مناسبی ارائه شود.
در پایان، مدیرعامل روماک به مشکلات واحدهای گلخانهای اشاره کرد و خواستار برنامهریزی ویژه برای مدیریت بهتر فروش داخلی و صادراتی این واحدها شد تا از محدودیتها عبور کنند.
آنچه امروز در پسزمینه تجارت و حملونقل کالاهای اساسی استان میگذرد، نیازمند همت و همکاری همهجانبه دولت، بخش خصوصی و فعالان اقتصادی است.
مسیر روشن توسعه، عبور از پیچوخم مشکلات با راهکارهای هوشمندانه و حمایتهای موثر است تا بار دیگر مازندران به قطب موفقیتهای اقتصادی و صادراتی کشور بدل شود و محصولاتش، با کمترین هزینه و بیشترین سرعت، راهی بازارهای جهانی گردد.
انتهای خبر/