کشف و معدوم‌سازی ۴۵۵ کیلوگرم گوشت غیر بهداشتی در جویبار
در بازدید از مراکز عرضه مواد خام دامی صورت گرفت؛

کشف و معدوم‌سازی ۴۵۵ کیلوگرم گوشت غیر بهداشتی در جویبار

رئیس اداره دامپزشکی جویبار از کشف و معدوم‌سازی میزان ۴۵۵ کیلوگرم گوشت و امعاء و احشا دامی غیربهداشتی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش مازنداصناف، روح الله جمشیدی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: در بازدید مستمر کارشناسان واحد نظارت اداره دامپزشکی شهرستان جویبار از مراکز عرضه مواد خام دامی یک واحد دامداری در جویبار، که اقدام به دپو و نگهداری گوشت، آلایش و امعاء و احشا گاوی و گوسفندی به صورت فریز شده در کیسه‌های نایلونی و با شرایط ظاهری و خواص نامناسب کرده بود، کشف شد.

وی افزود: در این واحد دامداری عمل انجمادسازی و سپس انجمازدایی و نگهداری آلایشات در شرایط کاملا غیر بهداشتی صورت پذیرفت که مغایر با دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور بوده و این اقدامات بنابر ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی مصداق تهدید و اقدام علیه بهداشت عمومی جامعه است.

رییس اداره دامپزشکی جویبار گفت: در این ماموریت مقدار ۴۵۵ کیلوگرم مواد خام دامی که دارای شرایط ظاهری و خواص ارگانولپتیکی نامناسب بود در حضور رییس پلیس اماکن شهرستان و نظارت کارشناسان اداره دامپزشکی شهرستان جویبار معدوم‌سازی شد و از چرخه مصرف خارج شد.

برای تشخیص این که یک گوشت سالم است یا در حال فاسد شدن است، می توان از چند مشخصه کمک گرفت. یکی از این موارد، رنگ ظاهری گوشت است. البته در این خصوص باید نوع حیوان و سن آن را نیز مد نظر قرار داد. مورد بعدی، بوی گوشت است که قطعا می تواند نشانه های کاملی از سلامت یا فاسد بودن گوشت را ارائه دهد. لمس کردن گوشت و حالتی که بافت آن دارد نیز یکی دیگر از گزینه هاست که می تواند برای رصد نشانه های گوشت فاسد مورد استفاده قرار بگیرد. با استفاده از این مشخصات، می توان به راحتی علائم فاسد شدن گوشت را تشخیص داد.

اولین نشانه ای که می تواند در خصوص سلامت گوشت و حتی تازگی یا کهنه بودن آن اطلاعاتی را ارائه دهد، رنگ ظاهری این ماده است. گوشتی که تازه باشد و نشانه های فاسد شدن در آن وجود نداشته باشد، معمولا رنگ قرمز روشن دارد. گوشت هایی که سالم اند، رنگشان نیز از سلامتی آنها خبر می دهد. رنگ گوشت سالم یا صورتی روشن و قرمز روشن است یا بسته به سن حیوان و نوع آن، رنگی متمایل به زرشکی یا قرمز تیره تر دارد.

با این حال رنگ گوشت های فاسد متفاوت است و از علائم فاسد شدن گوشت می توان به رنگ قهوه ای متمایل به زرد اشاره کرد. رنگ چربی های اطراف این ماده نیز می تواند به عنوان نشانه ای برای گوشت فاسد در نظر گرفته شود. اگر گوشت سالم و تازه باشد، چربی ها سفید و سالم اند. در مورد گوشت های فاسد، این مورد صدق نمی کند و رنگ چربی ها نیز تیره تر (حتی متمایل به سیاه) است.

انتهای خبر/


ارسال دیدگاه