پای مدیریت بازار در حوزه کشاورزی می‌لنگد
رئیس جهاد کشاورزی مازندران:

پای مدیریت بازار در حوزه کشاورزی می‌لنگد

رئیس جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه چالش مهم حال حاضر، مدیریت بازار است؛ گفت: در حالی ما بدنبال گذر از کشاورزی سنتی و حرکت به سمت کشاورزی مدرن و صنعتی هستیم که دنیا در حال انجام کشاورزی هوشمند است.

به گزارش مازنداصناف، بابک مومنی در نشست خبری ظهر امروز با اصحاب رسانه مازندران که به منظور هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: طی سال گذشته سه مرتبه رکورد جوجه‌ریزی کشور توسط استان مازندران جابجا شد.

وی افزود: در پایان سال گذشته یک رشد ۲۳ درصدی تولید مرغ را در استان داشتیم و جدا از تحقق خودکفایی در این بخش بدنبال صادرات هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: اولین پایلوت طرح جامع زیرساخت شامل مرمت آب بندان‌ها، زهکشی و باز چرخی آب در روستای نوائی محله فریدونکنار محقق شد و یکی از دو طرح کلان پروژه پیشران وزارت کشاورزی است که به مجلس پیشنهاد شده است.

این مسئول ادامه داد: ایجاد نظم و انضباط در بازار توزیع اقلام مورد نیاز و اساسی مردم نیز یکی از دستاوردهای مطلوب در سال گذشته بود که با مشارکت دستگاه‌های متولی به ویژه در ایام بازار شب عید و ماه رمضان محقق شد.

مومنی بیان کرد: قریب به ۱۰ استان کشور به طور مستقیم اقلام خود را به ویژه در حوزه مرکبات و برنج از استان مازندران تامین می‌کنند.

وی با اشاره به رشد خرید  تضمینی کلزا، عنوان کرد: در سالی که گذشت حداقل رشد ۱۲ برابری محصولات باغی از مبدا استان مازندران را شاهد بودیم.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد: تمهیدات شایسته برای آرامش بازار برنج اندیشیده شده است.

این مسئول ادامه داد: بنا داریم از ظرفیت بنیاد مستضعفان در جهت احیای واحدهای دامی بهره ببریم.

مومنی گفت: برنامه‌های خوبی برای راه‌اندازی پایانه‌های تجاری دیگر در استان برای صادرات کالا به کشورهای همسایه وجود دارد.

وی اشاره کرد: در سال گذشته ۳۴۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری ما دچار خسارات و آسیب شدند و یا به زیر کشت نرفتند و یا با مشکل مواجه شدند.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: در حوزه گیاهان دارویی از مجموع ۷۰۰ نوع ظرفیت تولید ۳۰۰ گونه در استان مازندران وجود دارد که یک ظرفیت مغفول در استان است.

این مسئول گفت: در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری هر ساله شاهد سیلاب‌های خسارت باری هستیم که می‌بایست برای مناطق بالادست برنامه داشته باشیم و مصوبات خوبی برای سدهای سرشاخه‌گیر به تصویب رسیده است.

مومنی تاکید کرد: در حوزه صیادی بنای ما حمایت ویژه در جهت رشد در توسعه پرورش ماهیان خاویاری و پرورش در قفس و در یک کلام توسعه حوزه شیلاتی داریم.

وی اشاره کرد: مهم‌ترین چالش کنونی بخش کشاورزی مازندران گذر از کشاورزی سنتی و حرکت به سمت کشاورزی مدرن و صنعتی است و همچنان در حال گفتمان مکانیزه کردن کشاورزی هستیم در حالی‌که دنیا در حال انجام کشاورزی هوشمند است.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران مطرح کرد: چالش دیگر و مهم حال حاضر، مدیریت بازار است در واقع زمانی می‌توان کشاورز را به سمت جهش تولید سوق داد که فکری برای پسا تولید نیز کرده باشیم و اگرنه انگیزه کشاورز دچار فروخوردگی خواهد شد.

این مسئول افزود: امسال تا این لحظه قریب به ۱۷ هزار تن خرید کلزا صورت گرفته است که یک رکورد محسوب می‌شود.

مومنی با بیان اینکه به واحد مرغ لاین بابلکنار ۳۰۰ میلیارد تومان جهت احیا در سفر رئیس جمهور اختصاص یافت، گفت: در حوزه فرسایش خاک نیز ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت بندهای مشبک تخصیص یافت.

انتهای خبر/

 

 


ارسال دیدگاه