کاهش ۵۰۰ هزار تنی  واردات بی رویه برنج در دولت سیزدهم/ قیمت برنج امسال به نفع کشاورزان خواهد بود
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی:

کاهش ۵۰۰ هزار تنی واردات بی رویه برنج در دولت سیزدهم/ قیمت برنج امسال به نفع کشاورزان خواهد بود

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس گفت: قیمت برنج به نفع کشاورزان با ساماندهی و کاهش واردات، امسال مورد حمایت جدی دولت است.

به گزارش مازنداصناف،  علی تیموری روز پنجشنبه در نخستین رویداد کشاورزی دانش بنیان و فن بازار مازندران افزود: واردات بی رویه برنج در دولت سیزدهم با کاهش ۵۰۰ هزار تنی ساماندهی شده است.

وی ادامه داد: واردات برنج بیش از حد تا سال ۱۴۰۰ از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن در دو سال دولت سیزدهم به ۸۰۰ هزار تن کاهش یافته است.

وی با تاکید بر این که قیمت برنج به نفع کشاورزان برنجکاری مورد حمایت جدی دولت در سال‌جاری خواهد بود، تصریح کرد: واردات بی رویه برنج برنجکاران شمال را به شدت آسیب پذیر کرد و این مهم امسال به نفع کشاورزان حل و فصل می شود.

وی تصمیم حذف تخصیص ارز ترجیحی برای واردات برنج در حمایت از برنجکاری در داخل کشور دانست و گفت: دولت به شدت با هماهنگی وزارت جهادکشاورزی نسبت به میزان واردات و توزیع به موقع مراقبت می کند.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال ۲۱۶ هزار هکتار از شالیزارهای استان زیر کشت اول برنج می رود که اکنون حدود ۹۰ درصد نشاکاری در این اراضی انجام شد.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است. مازندران با تولید حدود یک میلیون تن برنج سفید، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی:قیمت برنج به نفع کشاورزان امسال مورد حمایت جدی دولت است

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس گفت: رقابت پذیری و اقتصادی بودن تولیدات محصولات کشاورزی برای حضور در بازار های جهانی مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی است.

تیموری با بیان این که سال گذشته یک میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی با ۲۸ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۱ محقق شد، توضیح داد. این آمار در سال جاری به ۲ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی هدف‌گذاری شده است.

وی وضعیت تولید مرغ در دولت سیزدهم را مطلوب ارزیابی کرد و بیان داشت: تولیدات کشاورزی مازندران به خصوص ۲ محصول برنج و مرغ در امنیت غذایی ملی نقش محوری دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای خبر/


ارسال دیدگاه