مافیای میوه نوبرانه‌/پای نظارت لنگ می‌زند

مافیای میوه نوبرانه‌/پای نظارت لنگ می‌زند

در فصل بهار و با ورود نوبرانه‌ها به بازار، در حالی میوه‌هایی تا ده برابر قیمت واقعی آن به خلق الله فروخته می‌شود و فروشندگانش بهانه فروش گران این میوه‌ها را خرید گرانشان در میادین میوه و تره بار اعلام می‌کنند.

به گزارش مازنداصناف، از نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد ماه که می‌شود بساط میوه فروشان شهری عرضه‌کننده انواع میوه در شهر‌های بزرگ و یا در خودرو‌های فروش میوه در بین راهی‌ها از بابت فروش عجیب و غریب میوه‌های نوبرانه‌ای همچون گیلاس و آلبالو، گوجه باغی، چغله بادام و زردالو، شلیل و هلو، سیب ترش مصری و دیگر میوه‌های فصل بهار که فروش و توزیع آن‌ها بعضا به ماه‌های بعد نیز میانجامد حسابی جور و پر رونق می‌گردد.

میوه‌هایی که تا ده برابر قیمت واقعی آن به خلق الله فروخته می‌شود و فروشندگانش بهانه فروش گران این میوه‌ها را خرید گرانشان در میادین میوه و تره بار اعلام می‌کنند. اینکه هیچ نظارتی بر فروش عمده و خرده انواع میوه و تره بار بویژه فروش بی‌حساب و کتاب میوه‌های نوبرانه بویژه در کلانشهر‌ها نمی‌شود را همه هم قبول دارند و هم می‌دانند و کاری از دستشان برنمی آید.

نوبرانه‌ها هم برای خود و به وقت فروش و عرضه و توزیعشان بین مردم مافیایی دارند که نگو و نپرس! اینکه چرا باید میوه‌ای که دو سه هفته بعد به نصف و کمتر از نصف قیمت فعلی عرضه گردد را اینگونه گران می‌فروشند که فقط و فقط افراد خاصی بتوانند آن‌ها را بخرند و مابقی باید در حسرتش بمانند جای پرسش است.

گیلاس از اول به بازار آمدنش هر کیلو از قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان عرضه می‌گردد و در مواقعی که از زمان نوبرانگی‌اش می‌گذرد یعنی در بعد از سه چهار هفته تا زمانی که گیلاسی در بازار موجود باشد ممکن است در برخی میوه فروشی‌ها هر کیلو از گیلاس و یا آلبالو تا ۱۵۰ و نهایتاً تا ۱۰۰ هزارتومان هم به فروش برسد که همین مبلغ هم برای ندار‌ها و کم درآمد‌ها مبلغ زیادی است.

این رویه عدالت اجتماعی نیست که برخی افراد و خانوار‌های پر درآمد از زمان ظهور و پیدایش میوه‌های نوبرانه هر آنچه از انواع و اقسام چنین میوه‌های خوش رنگ و ظاهر فریب و البته خوشمزه و زیبا به بازار می‌آیند را به هر مقداری که هوس یا اراده کنند بخرند و در عوض برخی از مردم که از تمکن مالی کم یا ناچیزی برخوردارند و خرجشان به دخلشان نمی‌خورد توان خرید حتی دو کیلو از این دست میوه‌ها در هفته را نداشته و ندارند.

باید این میوه‌های نوبرانه کهنه دل آزار همه ساله را هم نظارت بیشتر از بابت قیمت فروش و هم نظارت از بابت کیفیت عرضه کنند تا مردم بدانند و بفهمند چرا باید برای خرید ربع کیلو چغله بادام نوبرانه از اول پیدایش و فروش آن مبلغ ۲۵۰ هزار تومان و برای هر کیلوی از آن یک میلیون تومان در تهران و برخی کلانشهر‌ها از جمله در مشهد و تبریز و کرج و اصفهان و در شیراز بپردازند؟

آخر مگر چه شده یا قرار است چه بشود که باید چغله بادام کیلویی یک میلیون تومان یا گوجه باغی کیلوی پانصد هزار تومانی یا شلیل تازه به بازار آمده چهارصد هزار تومانی در کشوری با اقتصاد بیمار و فقر نیمی از اهالی جامعه را مشاهد کرد و به هر بدبختی و گرفتاری آن‌ها را خرید؟/ آرمان امروز

منبع: ایران جیب

انتهای خبر/


ارسال دیدگاه