۲۰۰ هزار تن برنج مازندران همچنان در انبارها/ لوازم و تجهیزات کشاورزی گران است
نماینده ولی فقیه در مازندران:

۲۰۰ هزار تن برنج مازندران همچنان در انبارها/ لوازم و تجهیزات کشاورزی گران است

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: هنوز ۲۰۰ هزار تن از برنج سال قبل استان در دست کشاورز و انبارها باقی مانده است.

به گزارش مازنداصناف، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی شامگاه دوشنبه در دیدار رئیس و هیأت رئیسه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ضمن گرامیداشت ایام، اظهار کرد: دانشگاه علوم کشاورزی با دانشگاه علوم پزشکی دارای تفاوت اساسی است.

وی افزود: دانشگاه علوم کشاورزی فقط مسئول آموزش و پژوهش حوزه کشاورزی بوده و مدیریت، وظیفه سازمان جهاد کشاورزی است، گاهی این دو مجموعه با هم هماهنگ هستند که بازدهی بیشتر است، دشواری کار این دانشگاه این است که بدانید چگونه دستاوردهای آموزشی خود را به صحنه زندگی کشاورزان بیاورید.

آیت الله محمدی لائینی تصریح کرد: در حوزه آموزش علوم کشاورزی و پژوهش هم گاه ما شاهد عقب‌ماندگی هایی هستیم، حدود ۳۷ میلیون هکتار زمین کشاورزی داریم با همین آب موجود می‌توان آن را مدیریت کرد که دایر باشد و بائر نباشد، بدیهی است که با مدیریت سنتی نمی‌شود، قطعاً باید به روش‌های جدیدی از آبیاری کردن مزارع و نژادهای جدیدی از بذرها که به آب کمتری نیاز داشته باشند کار کنیم تا از همه زمین‌ها بهره‌برداری کنیم که این کارِ دانش بنیانی و دانشگاه است.

نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر اینکه باید به سمت تکامل آموزش و تحقیق بروید، عنوان کرد: باید آب، کم مصرف شود، اینکه چگونه با جریان تبخیر آب مبارزه کنیم مهم است، گفته شده ۹ میلیارد از ۱۴ میلیارد مکعب نزولات آسمانی تبخیر می‌شود که باید جلویش گرفته شود.

ایشان ادامه داد: مورد دیگر به‌صرفه بودن کشاورزی است و می‌بینیم که تمام هزینه‌های کشاورزان ما در حال افزایش است اما قیمت‌ها دست نمی‌خورد و سود در جیب دلالان است و باید کاری کنیم که کشاورزی از چنبره دلالی و واسطه‌ای بیرون بیاید و قیمت خوب به کشاورز برسد نه به واسطه و دلال.

امام جمعه ساری یادآور شد: کشاورزان پارسال از قیمت برنج ناراضی بودند امسال از ۹۰۰ هزار تن شاید ۲۰۰ هزار تن برنج دست کشاورز و بقیه خارج شده است، از طرفی گرانی کود و سم باید مورد توجه باشد.

این مسئول گفت: به‌نظر می‌رسد که علوم پزشکی حوزه کشاورزی را رها کرده و خودش را محدود به درمان کرده در حالی که سرچشمه بیماری‌ها باغات و زمین‌هاست زیرا کشاورزی هم هزینه بالایی دارد و هم از نظر سلامت مؤثر است.

آیت الله محمدی لائینی بیان کرد: ابزار، لوازم و تجهیزات کشاورزی به کشاورزان هم گران است و هم متأسفانه بسیار واسطه‌بازی و پارتی‌بازی است، در حالی که ابزار لازمه کشاورزی مدرن است، در اختیار گذاشتن کود و سم با قیمتی ارزان‌تر با نظارت بر قیمت خوب است.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه ما الگوی کشت مناسبی نداریم گفت: در مبارزه با آفات هم عقب هستیم، ودر سال گذشته گندمی داشتیم که جوانه نزد.

نماینده ولی فقیه در مازندران تاکید کرد: جریان دانش‌بنیان‌ها جریان مبارکی است که مقام معظم رهبری بر دانش بنیان شدن کشاورزی تاکید داشتند اما صنایع تبدیلی یک مصیبت بزرگی است، قطب کشاورزی صنایع تبدیلی ندارد، ۷ میلیون تن تولیدات باغ صنایع تبدیلی نداشته باشد آبروریزی است.

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای خبر/


ارسال دیدگاه