ثبات قیمت مرغ در بازار عرضه و تقاضای مازندران

ثبات قیمت مرغ در بازار عرضه و تقاضای مازندران

بررسی‌های میدانی از بازار مازندران نشان می دهد که قیمت مرغ طی ۱۰روزه اخیر ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار ریال در هرکیلوگرم کاهش یافته و بازار این محصول پروتئینی به ثبات قیمتی و تعادل رسیده است.

به گزارش مازنداصناف،در حالی که تا ۱۰ روز گذشته هر کیلو مرغ در بازار مازندران تا یک میلیون و ۵۰ هزار ریال عرضه می شده است ، اما تدبیر ستاد تنظیم بازار و همکاری اتحادیه تولید کنندگان مرغ استان هم اکنون هر کیلوگرم مرغ زنده بین ۵۷۰ تا۵۹۰ هزار ریال از سوی کشتارگاه‌های استان خریداری و حداکثر با قیمت ۸۵۰ هزار ریال به دست مصرف کنندگان می رسد.

بررسی های میدانی از چند فروشگاه زنجیره ای ساری مرکز استان مازندران نیز نشان می دهد که هر کیلو مرغ آماده طبخ تا ۸۳۰ هزار ریال بدون محدودیت برای عرضه وجود دارد.

یکی از فروشندگان مواد پروتئینی در شهرستان آمل ضمن تایید کاهش قیمت مرغ گفت : از حدود ۱۰ روز گذشته قیمت هر کیلو مرغ تا ۱۳۰ هزار ریال کاهش و به ۸۵۰ هزار ریال رسیده است.

عادل ذولفعلی پور  با بیان این که در حال حاضر قیمت مرغ به ثبات رسید، افزود: از سوی دیگر مرغ منحمد نیز به اندازه کافی در بازار است و فروشندگان نیز به راحتی می توانند از این نوع مرغ را از شرکت پشتیبانی امور دام خریداری و عرضه کنند.

وی با توضیح این که در این بازه زمانی بر خلاف گذشته که همواره کاهش قیمت مرغ سبب گلایه و نگرانی تولید کنندگان بوده است، گفت: به نظر می رسد مازاد مصرف مرغ را دولت خریداری می کند و مرغداران نگرانی از تخلیه مرغداری و ارسال مرغ آماده کشتار به کشتارگاه ها ندارند و در واقع به موقع مرغ را کشتار و با قیمت مورد نظر تحویل کشتارگاه ها و ذخیره سازی انجام می شود.

ذولفعلی پور با اظهار این که بیست و هشتم دی ماه گذشته هر کیلو مرغ آماده طبخ را ۹۸۰ هزار ریال فروختم اما از یک هفته گذشته در هر کیلو گرم تا ۱۳۰ هزار ریال کمتر شده است، بیان داشت: قیمت مرغ در نشان های دیگر پرطرفدار تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار ریال هم عرضه شده است که این برند ها نیز اکنون به کمتر از ۹۰۰ هزار ریال رسید.

وی با بیان اینکه کمبودی در عرضه مرغ وجود ندارد و توزیع کنندگان مرغ نیز هر مقدار مرغ نیاز باشد، تحویل فروشنده می دهند، ‌ گفت: ثبات و تعادل بازار مرغ سبب رضایتمندی همه مردم می شود و به طور یقین نوسانات قیمت مرغ همواره سبب ضرر و زیان مغازه داران است.

مدیرعامل انجمن کشتارگاه‌های صنعتی طیور مازندران نیز  ضمن تایید ثبات قیمت و تعادل مرغ در بازار استان گفت: کشتارگاه های استان آمادگی کامل برای کشتار روز مرغ را به هر میزان دارند و خروج مرغ زنده از استان عامل گرانی بوده است.

محمد کاوه  با اعلام آمادگی تامین مرغ مصرفی مازندران و استان تهران ،اضافه کرد: روزانه ۲۰ کشتارگاه فعال استان که فقط نیمی از ظرفیت آنان استفاده می شود تا یکهزارو ۷۰۰ تن مرغ آماده مصرف را تولید و روانه بازار می کنند.

وی با بیان این که روزانه تا ۴۵۰ تن مرغ در مازندران نیز قابل توزیع است، ادامه داد:‌ با هماهنگی اتحادیه مرغداران، تمامی کشتارگاه های مازندران برای تامین مرغ ماه مبارک رمضان و در ایام عید نوروز نیز برنامه ریزی کرده است و همکاری ها مضاعف خواهد شد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران استان مازندران قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده را حداکثر ۵۸۰ هزار ریال اعلام کرد و گفت:‌ با همکاری دولت و تامین نهاده های دامی جوجه ریزی ها از سه ماه گذشته بیشتر شده است و امروز با مازاد مصرف مرغ در استان مواجه هستیم.

عطا الله حسن زاده  با تایید کاهش قیمت مرغ در بازار مصرف د رعین حال بر لزوم جمع آوری مرغ مازاد در استان تاکید کرد و افزود: اگر مرغ مازاد جمع آوری نشود، مرغداران با ضرر جدی و کاهش جوجه ریزی مواجه خواهیم شد.

وی جلوگیری از ارسال مرغ زنده مازندران به استان تهران را منوط به جمع آوری مرغ مازاد بر مصرف در داخل استان دانست و گفت: این هماهنگی ها باید در سطح استاندار به عنوان رییس ستاد تنظیم بازار مازندران با شخص وزیر جهاد کشاورزی عملی شود.

وی با بیان این که روزانه تا ۴۰۰ تن مرغ مازندران به تهران ارسال می شود، ادامه داد:‌ تداوم تولید به ثبات قیمت وابسته است و اگر مرغ مازاد نیز داریم، دولت باید با خرید به موقع و ذخیره سازی به کمک تولید کنندگان بیاید.

 

نگرانی نسبت به تامین مرغ ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز وجود ندارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران نیز گفت : طبق بررسی‌های صورت گرفته با افزایش جوجه ریزی و تولید، قیمت گوشت مرغ در بازار عرضه و تقاضای استان کاهشی شده است.

حسن خیریانپور درگفت و گو با ایرنا تصریح کرد: اکنون هر کیلوگرم مرغ زنده بین ۵۵۰ تا ۵۹۰هزار ریال از سوی کشتارگاه ها خریداری می شود که همین امر موجب کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار مصرف به حدود ۸۳۰ تا ۸۵۰ هزار ریال شده است.

وی با اظهار این که جوجه ریزی در سه ماهه گذشته امسال تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: در این شرایط عرضه و قیمت مرغ تا پایان سال مورد اهتمام است.

وی به برنامه خرید مرغ مازاد توسط شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهادکشاورزی با هدف حمایت از مرغداران اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به تامین نهاده های یارانه ای و افزایش جوجه ریزی، تولید و عرضه مرغ در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

معاون استاندار مازندران نسبت به حمل و ارسال مرغ زنده به استان تهران انتقاد کرد و گفت: این موضوع در حالی انجام می شود که کشتارگاه صنعتی در استان با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت کار می کنند.

خیریانپور به ارسال روزانه متوسط ۴۰۰ تن مرغ مازندران به تهران اشاره کرد و گفت: تقاضای استان مازندران از وزارت جهادکشاورزی این است که نسبت به ارسال مرغ زنده به پایتخت تجدید نظر کند.

استاندار مازندران نیز در جلسه ستاد تنظیم بازار نسبت به تصمیم حمل و ارسال مرغ زنده به تهران انتقاد کرده بود و دستور داد تا فراینده کاهش ارسال مرغ زنده از استان به تهران را داشته باشیم و محکم این مصوبه را عملیاتی می کنیم.

سید محمود حسینی پور گفت: استعداد کامل قطعه بندی در مازندران وجود دارد و اجازه ندهید برخی از دلالان از این فرصت استفاده کنند، تاکید می کنم تولید کنندگان استان نباید از این وضعیت متضرر شوند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: خرید مرغ مازاد در مازندران برای ذخیره سازی و تنظیم بازار باید انجام شود.

مازندران از قطب های صنعت مرغداری کشور محسوب می شود و در حال حاضر با تولید سالانه حدود ۲۲۰ هزار تن گوشت مرغ، ۱۱ درصد از تولید کشور را در اختیار دارد.

بررسی تاریخی آماری از جوجه ریزی در مازندران نشان می دهد که میزان جوجه ریزی مزارع مرغ گوشتی استان از ۱۳.۸ میلیون قطعه در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ به ۱۵.۷ میلیون قطعه در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ و این میزان در پایان آذر ماه به ۱۷ میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری های استان رسید که با ثبت این رقم، مرغداری های استان از این حیث در کشور رکورد زدند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه