رکود ۹۰ درصدی بازار لوازم خانگی؛ فروش اقساطی با قیمت های نجومی در سراهای کالا با اعتبارات بانکی
سرهای بی کلاه در سراهای کالا!

رکود ۹۰ درصدی بازار لوازم خانگی؛ فروش اقساطی با قیمت های نجومی در سراهای کالا با اعتبارات بانکی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می گوید: در حالی بازار درگیر رکود ۹۰درصدی است که سراهای کالا با اعتبارات بانکی، محصولات قسطی با قیمت های بالا می فروشند لذا اگر اعتباراتی هست باید صرف تولید شود.

به گزارش مازنداصناف،در حالی که بازار لوازم خانگی غالبا به دو دسته لوازم خانگی اصلی و لوازم خانگی کوچک تقسیم می شود، بازار لوازم خانگی جهانی در سال ۲۰۲۳ یک روند صعودی ثابت و قوی را نشان داده است. این در حالی است که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۱ بازار جهانی لوازم خانگی مطلوب باقی بماند.

سایت آماری تحلیل استاتیستا: پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۴ ارزش بازار خرده فروشی جهانی لوازم خانگی به بیش از ۵۳۸ میلیارد دلار برسد

از سوی دیگر به گزارش سایت آماری تحلیلی استاتیستا، در حوزه خرده فروشی جهانی لوازم خانگی در سال ۲۰۲۳ بیش از ۵۰۶ میلیارد دلار برآورد شده است و پیش بینی می شود در سال جاری میلادی یعنی در سال ۲۰۲۴ ارزش بازار خرده فروشی جهانی لوازم خانگی به بیش از ۵۳۸ میلیارد دلار برسد.

از سوی دیگر بازار لوازم خانگی کشور از یک سو با ممنوعیت واردات روبرو است و از سوی دیگر با افزایش قیمت ها مواجه است. به طوری که به گفته فعالان این حوزه به خصوص فروشندگان لوازم خانگی، بازار از سال های قبل راکد تر شده است که غالبا به دلیل کاهش قدرت خرید مردم به عنوان اصلی ترین مصرف کنندگان کالاهای مصرفی است.

 

بازار لوازم خانگی هر روز بدتر از دیروز

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با بازار وضعیت بازار را بدتر از گذشته می داند و می گوید:هر چقدر به پایان سال نزدیکتر می شویم بر خلاف آنچه انتظار داشتیم بازار رونق بگیرد متاسفانه می بینیم که رکود بازار بیشتر شده و مساله اصلی هم نداشتن قدرت خرید است. یعنی به دلیل اینکه مردم قدرت خرید ندارند لذا مجبور هستند کالای قسطی خریداری کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: در حالی خریداران به دنبال خرید قسطی کالا هستند که ما کالاهای مورد نظر را نقدا خریداری می کنیم و باید نقد هم بفروشیم، بنابراین قدرت خرید و فروش ما فروشندگان هم پایین آمده است. بر همین اساس فعالا منتظر هستیم ببینیم آخرسال شرایط چگونه پیش می رود تا شاید در پایان سال در نقدی فروشی بازار داشته باشیم.

گفتنی است اوج بازار لوازم خانگی کشور، از ابتدای برج ۱۱ که جامعه کارمندان حقوق و عیدی و مزایای سالانه خود را دریافت می کنند شروع می شود و معمولا تا اواسط اسفند هم ادامه دارد.

 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی: اگر سال گذشته ۷۰ درصد رکود داشتیم امسال ۹۰ درصد رکود داریم! آن هم غالبا به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و دخالت برخی فروشگاه ها و سراها که در قسطی فروشی با ارقام بسیار بالا به مردم کالا می فروشند و عملا ما فروشگاه داران این قدرت را نداریم

پازوکی همچنین در خصوص میزان گردش مالی است صنعت می گوید: با افزایش قیمت کالا، مواد اولیه و قیمت کالای تمام شده نمی توان گفت دقیقا گردش مالی این صنعت چقدر است فقط می توان گفت رکود بازار بیشتر از قبل شده است. به طوری که اگر سال گذشته ۷۰ درصد رکود داشتیم امسال ۹۰ درصد رکود داریم! آن هم غالبا به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و دخالت برخی فروشگاه ها و سراها که در قسطی فروشی با ارقام بسیار بالا به مردم کالا می فروشند و عملا ما فروشگاه داران این قدرت را نداریم.

 

بانک ها اعتبارات را باید خرج تولید کالا کنند

وی افزود: نکته جالب توجه اینکه این دست از فروشگاه ها غالبا از اعتبارات بانک ها استفاده می کنند در حالی که حرف ما این است که اگر بانک ها پول دارند این پول را در تولید کالا ببرند و یا در خرید مواد اولیه و کمک به مواد اولیه صرف کنند. در نتیجه اگر این اعتبار سنجی انجام شود ما هم می توانیم با اعتباری که داریم با توجه به اعتبار هر شخص ۵ ماه تا ۷ ماهه خریداری کنیم و بر مبنای آن هم کالا بفروشیم و یک ریال هم روی آن نکشیم چون ما بیشتر رقابتی کالا را می فروشیم.

 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی: هر کالایی که شناسه کالا و کد رهگیری روی آن درج نشده نباشد و یا در «سامانه جامع گارانتی» ثبت نشده باشد کالای قاچاق محسوب می شود و قائدتا این کالاها خدمات پس از فروش هم نمی گیرند

بر اساس این گزارش یکی از اصلی ترین دغدغه های صنف لوازم خانگی در واقع کالاهایی است که به صورت قاچاق وارد کشور می شود آن هم در شرایطی که این کالاها اصولا مشمول هیچگونه خدمات پس از فروشی نمی شود. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این خصوص نیز به بازار می گوید: هر کالایی که شناسه کالا و کد رهگیری روی آن درج نشده نباشد و یا در «سامانه جامع گارانتی» ثبت نشده باشد کالای قاچاق محسوب می شود و قائدتا این کالاها خدمات پس از فروش هم نمی گیرند.

بر اساس این گزارش از دیگر مسائل پیرامون صنعت لوازم خانگی ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارج با هدف حمایت از تولید داخل است. این امر موافقان و مخالفان بسیاری را دارد. با این وجود پازوکی معتقد است وارد کردن کالاهایی که در کشور تولید نمی شود (مانند اسپرسوساز) مانع ندارد. وی می گوید: دولت می تواند تجاری که قبلا کار واردات انجام می دادند را دعوت کند و در خواست کند این کالا را به شرط ورود ماشین آلات روز دنیا، به شرط تولید در داخل کشور که کارگر ایرانی مشغول کار بشود، و همچنین به شرط صادرات بعد از یک مدت، وارد کند.

 

استاندارد خدمات پس از فروش به روز رسانی شده است

اگرچه ممنوعیت واردات لوازم خانگی مخالفان بسیاری دارد آن هم به این دلیل که مخالفان معتقدند با ممنوعیت واردات و از بین رفتن فضای رقابتی، کیفیت کالاهای ایرانی کاهش یافته است. با این وجود رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می گوید: کیفیت کالای تولیدی در کشور بالا است و در ۵ ال گذشته که واردات کالا نبوده افزایش تولید داشته ایم و از آن طرف صادرات هم چندان افزایش نداشته است. بنابراین کالاهای تولیدی توسط خردیداران داخلی استفاده شده است.

وی همچنین در خصوص گلایه هایی که خریداران نسبت به خدمات پس از فروش کالاهای داخلی دارند نیز می گوید: استاندارد ما در حال به روز شدن است؛ در واقع یک تغییر و تحولی در بحث خدمات شده که به لطف آن الان تولید کنندگانی هستند که کالاهای خود را می فروشند و حتی تعویض یک تا سه ماه روی کالاهای خود گذاشته اند. بنابراین حرف ما این است که خدمات پس از فروش لوازم خانگی ایران در حال استاندارد شدن است و استاندارد اش هم به روز رسانی شد در حالی که قبلا به روز رسانی نبود.

منبع: خبرگزاری بازار

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه