رونق بازار ماهی‌فروشان‌ مازندران با صید کپور دریایی

رونق بازار ماهی‌فروشان‌ مازندران با صید کپور دریایی

بازار ماهی فروشان مازندران در روزهای نخست فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر امسال نیز همانند سال‌ گذشته، با عرضه زیاد ماهی "کپور درشت" در کنار گونه کوچک تر "کفال" پر رونق وارد فعالیت شده است.

به گزارش مازنداصناف، گزارش میدانی روز سه شنبه خبرنگار ایرنا از چند بازار ماهی فروشی‌ شهرهای مازندران از جمله ساری و فریدونکنار نشان می دهد که کپور دریایی در وزن یک کیلو و ۲۰۰ گرمی تا ۲ میلیون ریال در کنار ماهی کفال ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرمی با قیمت یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون ۸۰۰ هزار ریال به وفور وجود دارد و تقاضای خرید آن نیز زیاد است.

کپورهای دریایی حدود ۸۰۰ گرمی نیز در هر کیلو با قیمت یک میلیون و ۶۰۰ هزار ریال عرضه می شود، همچنین قیمت ماهی سفید در وزن حدود نیم کیلویی که به ندرت نیز صید می شود، حدود یک میلیون ریال است.

کپور دریایی همواره یکی از گونه های مشتری پسند در تمامی روزهای فصل صید بازار ماهی فروشان مازندران است و دستکم طی یک دهه گذشته هر سال شاهد افزایش صید این گونه با وزن بالا هستیم، شیلات دلیل اصل این روند را تکثیر مصنوعی ونیمه صمنوعی بچه ماهی کپور و رها سازی آن از سال ۱۳۸۸ عنوان می کند.

طبق آمار رسمی امسال ۷۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید، ۲۸ میلیون قطعه بچه ماهی کپور و حدود ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهی خاویاری از گونه ها فیل ماهی و اوزون برون در ۳۰ رودخانه شیلاتی استان رها سازی شده است.

کفال، سفید و کپور مهم ترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر هستند. کفال؛ بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.

رونق بازار ماهی‌فروشان‌ مازندران با کپور دریایی

یکی از حجره داران در بازار ماهی فروشی فریدونکنار  گفت: امسال نیز همانند سال گذشته شاهد گونه کپور درشت در اندازه بیشتر از یک کیلو گرم در کنار فراوانی کفال های ریز چثه هستیم.

محمد بخشی با بیان این که کپورهای بیشتر از یک کیلویی با قیمت ۲ میلیون ریال با استقبال خریداری می شود، افزود: از آن جایی که یکی از مهمترین مزیت ماهی کفال بر خلاف ماهی سفید، تیغ بسیار اندک این گونه منحصر به فرد دریای خزر است، کفال ریز نیز با قیمت یک میلیون و ۶۰۰ هزار ریال سبب رونق بازار شده است.

وی به اهمیت مناسب بودن شرایط آب و هوایی دریای خزر و رابطه میزان صید و عرضه با قیمت ماهی اشاره کرد و توضیح داد: از آن جایی که ۹۵درصد ماهیان استخوانی تازه خوری می شود، هرچقدر صید و عرضه فراوان باشد، قیمت ماهی کاهش می یابد.

کمیته مدیریت صید شیلات ایران، فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران برای پنجمین سال متوالی در سالجاری را هجدهم و بیست و پنجم مهر ماه تعیین کرد که در این راستا صیادان استان تورها و ادوات صیادی خود را برای گستراندن در دریای خزر و صیدی انبوه شروع کرده اند.

بخشی با بیان این که قیمت ماهی پرورشی آزاد از جمله فتیباک با وزن بیشتر از یک کیلو گرم حدود ۹۰ هزار تومان است، توضیح داد: ماهی سردآبی قزل آلا نیز در همین وزن ۲ میلیون و ۳۰۰ تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال خرید و فروش می شود.

صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش " پره " است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا (۱۴ متری عمق دریا) ریخته و پس ازانباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می شود.

سر صیاد، فوکا پوش (صیادان باچکمه های بلند) تور ریز، چینت چی (مرمت کار تور) قایقران و تراکتور ران از نیروهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه