نگرانی دامداران از قیمت بالای نهاده‌ها و وعده پیگیری‌ برای تخصیص نهاده‌های حمایتی

نگرانی دامداران از قیمت بالای نهاده‌ها و وعده پیگیری‌ برای تخصیص نهاده‌های حمایتی

یک دامدار مازندرانی به بیان مشکلات تأمین نهاده‌های دامی اشاره کرد که در این زمینه معاون جهادکشاورزی مازندران می‌گوید؛ پیگیری‌ها در خصوص تخصیص نهاده‌های حمایتی در حال انجام است.

به گزارش مازنداصناف، فروش دام آن هم دام مولد رنج دامدارانی است که امید به تولید و کسب و کار دارند اما به‌دلایلی مجبور به فروش دام‌های خود می‌شوند.

دامداران در حالی‌که قیمت نهاده‌ها هر روز نسبت به روز قبل افزایش پیدا می‌کند و هزینه‌های کارگری، دارویی، نگهداری دام و خشکسالی را پیش رو دارند اما باز هم امید به پرورش دام و رونق تولید در این مسیر دارند.

*نگرانی از قیمت بالای نهاده‌ها

علی آقابابانتاج دامدار مازندرانی که شغل پدری را برای گذران معیشت انتخاب کرد، می‌گوید: پدرم دامدار بوده و خودم به دلیل علاقه‌ای که از کودکی به این حرفه پیدا کردم و همچنین ادامه تحصیل در این مسیر در بزرگسالی وارد این کار شدم.

۴۴ سال سن دارم و ۳۳ سال از فعالیتم در این عرصه می‌گذرد و در حال حاضر در دامداری با پروانه سنتی با حدود ۲۸ دام بزرگ مشغول فعالیت هستیم.

این دامدار از گرانی نهاده‌ها گلایه دارد و از اینکه با هزار مشقت در این مسیر است می‌گوید و ادامه می‌دهد؛ با توجه با بالا بودن قیمت نهاده‌ها مجبور به فروش دام هستیم به‌طوری‌که سال گذشته به دلیل گرانی مجبور شدیم ۱۰ راس دام را زیر قیمت بفروشم.

آقابابانتاج بیان می‌کند: موضوع دیگر بحث نهاده‌های دولتی است که اولا مقدار مورد نیاز دام را در اختیارمان قرار نمی‌دهند و هم اینکه از نظر کیفیت صفر است و حتی موجب بیمار شدن و زمین‌گیر شدن دام می شود؛ انگار با دست خودمان دام را به کشتارگاه می‌فرستیم.

ما در شهر گتاب مرتع ندارم و زمین آبی هم نداریم که بتوانیم علوفه بکاریم، با این همه مشکلات در دلمان ما حرف‌های زیادی است اما برای شنیدن درد و دل‌مان کسی گوش نمی‌دهد.

وی می‌گوید: پنج تا ۶ سال باید زحمت بکشیم تا به نسل خوب برسیم ولی نهاده‌ها موجب می‌شود دام‌های‌مان را به کشتار ببریم.

* دلایل اصلی فروش دام

محمدمهدی عباس‌زاده سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، می‌گوید: در حال حاضر ۷۴۶ واحد پرورش دام صنعتی سبک و سنگین دارای پروانه بهره‌برداری با ظرفیت اسمی ۱۰۷هزار و ۷۶۹ راس در استان مازندران فعال است.

وی افزود: همچنین ۱۶ هزار و ۸۳۸ واحد پرورش دام سنتی سبک و سنگین دارای پروانه بهره‌برداری  با ظرفیت اسمی ۶۸۷ هزار و ۵۳۳ راس نیز در استان فعالیت دارد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی مازندران اضافه می‌کند: ۱۰ واحد کشتارگاه فعال که ۲ واحد صنعتی  و ۸ واحد سنتی (شهرداری‌ها‌) بوده در استان فعال است.

به گفته عباس‌زاده، افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کاهش توان تامین نهاده‌های جاری دامداران از دلایل اصلی فروش دام بوده‌ است که جهت ترغیب دامداران نسبت به پیگیری پرداخت تسهیلات حمایتی سرمایه در گردش با سود کم و خرید تضمینی تولیدات دام می‌تواند راهگشا باشد.

وی گفت: تمامی دامداران صنعتی فعال که در سامانه بازارگاه خود اظهاری کردند و به شرکت‌های تعاونی دامداران جهت توزیع نهاده‌های دامی بین دامداران سنتی و نیمه‌صنعتی  استان نهاده تعلق می‌گیرد.

*ضرورت پیگیری برای تخصیص نهاده‌های حمایتی

وی تصریح می‌کند: تمامی مراحل خرید و توزیع توسط مدیریت جهادکشاورزی شهر ستان‌های ۲۲ گانه رصد و راستی‌آزمایی می‌شوند؛ همچنین باید گفت کوچ دامداران جهت استفاده از مراتع و کاهش هزینه‌های تولید به‌ویژه هزینه خوراک دام است که در صورت وجود خشکسالی مراتع افزایش هزینه‌های تولید اجتناب‌ناپذیر است و پیگیری‌ها در خصوص تخصیص نهاده‌های حمایتی در حال انجام است.

منبع: خبرگزاری فارس

پایان پیام/


ارسال دیدگاه