سورتینگ داران مازندران اجازه عرضه مرکبات و کیوی نارس را به بازار ندهند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

سورتینگ داران مازندران اجازه عرضه مرکبات و کیوی نارس را به بازار ندهند

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نسبت به حضور مشتریان و دلالان خارجی سر باغ مرکبات و کیوی که به مقررات کیفیت، زمان برداشت و قیمت بی توجهی می کنند، هشدار داد و خطاب به سورتینگ داران گفت: باغداران اجازه عرضه مرکبات و کیوی نارس به بازار را ندهند.

به گزارش مازنداصناف، حسن عنایتی روز شنبه در جلسه سورتینگ داران مازندران با اظهار این که تنوع محصولات باغی استان با تولید بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن با محوریت مرکبات و کیوی ظرفیتی بی نظیر در درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان است، گفت: با توجه به خرد بودن فعالیت های کشاورزی، در ۲ سال اخیر زنجیره از تولید تا عرضه در بازار و صادرات استان شکل گرفت.

وی با بیان این که، دستورالعمل دنیا در صادرات و واردات با تولید و عرضه کیفی، استاندارد با قیمت مناسب باید مورد توجه قرار بگیرد، بیان داشت: با تکمیل زنجیره تولیدات محصولات کشاورزی می توان در بازار رقابت کرد.

این مقام مسوول به وجود حضور دلال خارجی بر سر باغ مرکبات مازندران اشاره کرد و گفت: دلال خارجی میوه را به ریال از کشاورز خریداری می‌کند و بیشترین سود را می‌برد.

وی توضیح داد: حضور دلال خارجی سر باغ یک زیان بزرگ به کشور وارد می کند چرا که به دلیل اختلاف قیمت ریال با ارزهای خارجی، مبلغ میوه برای آنها بسیار پایین تمام می شود و در این میان بدون اینکه ارز به کشور وارد شود، محصول خارج می شود.

عنایتی با بیان این که از حدود ۵۰۰ واحد سورتینگ مازندران فقط حدود ۱۵۰ واحد دارای مجوز بهره‌برداری هستند، ادامه داد: امسال طبق مصوبات، ثبت صادرات محصولات کشاورزی مازندران در استان باید انجام شود، که این موضوع به نفع استان در تولید و صنایع تبدیلی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با توضیح این که ناظران مسوولان دولتی در بنادر و اتاق بازرگانی مازندران برای ثبت سفارش و یا رات مستقر شدند، اظهار داشت: جهاد کشاورزی استان آماده صدور پروانه بهره‌برداری برای سورتینگ داران است.

وی با بیان این که جهادکشاورزی مازندران آموزش فرآوری و بسته‌بندی محصولات باغی را شروع کرد، گفت: نوسازی و بهره گیری از تکنولوژی و فناوری نوین در صنایع تبدیلی کشاورزی ضروری است.

عنایتی بر لزوم ایجاد خط اعتباری ویژه برای عرضه مرکبات و کیوی مازندران تاکید کرد و گفت: تاکید می شود، باغداران به خصوص سورتینگ داران اجازه ندهند تا میوه کال در بازار عرضه شود.

مگس میوه در باغ‌های مازندران تحت کنترل است

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به این که مگس میوه مدیترانه ای با سرد شدن هوا به نسبت کاهش و تحت کنترل است، گفت: باغداران با رعایت بهداشت باغ تا ۷۰ درصد می توانند این آفت را بدون انجام سمپاشی کنترل کنند.

عنایتی بر لزوم مسایل فنی باغ داری به خصوص رعایت زمان کامل شدن قند مرکبات و کیوی تاکید کرد و گفت: اگر به این نکته توجه نشود، محصول باغی مهم استان را باید با کیفیت سازی در بازار داخلی و به خصوص در بازار صادراتی ارزش بدهیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، گفت : در کارگروه توسعه صادرات استان مازندران مقرر شد تمامی محصولات کشاورزی از استان ثبت سفارش شده و اظهارنامه دریافت شود.

عنایتی ادامه داد : مسوولیت صدور اظهارنامه برای صادرات محصولات کشاورزی با اتاق بازرگانی استان است و برگ قرنطینه از سوی جهاد کشاورزی صادر می شود.

وی تاکید کرد: هیچگونه صادرات محصولات کشاورزی بدون ثبت سفارش و اظهارنامه از داخل استان انجام نمی‌شود و باغداران و صادرکنندگان مازندرانی می‌توانند برای ثبت سفارش و برگ قرنطینه از داخل استان اقدام کنند.

این مقام مسوول توضیح داد: برای سهولت در صدور برگ قرنطینه، نمایندگان جهاد کشاورزی در اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی مازندران مستقر است تا روند صادرات محصولات کشاورزی تسهیل شود.

سورتینگ داران مازندران اجازه عرضه مرکبات و کیوی کال را به بازار ندهند

به گزارش خبرنگار ایرنا در این جلسه سورتینگ داران از متفاوت بودن زمان برداشت کیوی در مازندران و گیلان گلایه کرده و گفتند: در حالی که برداشت کیوی مازندران با ۷۹ درصد تولید کشور از پانزدهم مهر آغاز خواهد شد اما در حال حاضر کیوی گیلان در حال صادر شدن است.

آنان بیان داشتند: این امر سبب خراب شدن بازار صادراتی و قیمت مناسب می شود.

مرکبات مازندران پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان است؛ محصولی که تولید مازاد بر مصرف داخلی آن امسال با توجه فراهم شدن زمینه صادراتی به کشورهای عربی به خصوص عراق و روسیه، باید بیشتر به بازار جهانی صادر شود.

کارگروه صادرات مازندران امسال برای حمایت از صنایع تبدیلی، تصمیمات خوبی اتخاذ و مقرر شد تا آن دسته از واحدهای این بخش که نیاز به سرمایه در گردش دارند، به آنها داده شود تا بتوانند مرکبات تولیدی استان را خریداری و فراوری کنند.

استاندارد سازی انبار های موجود و ایجاد انبارهای استاندارد با پرداخت تسهیلات لازم که می تواند بخشی از مشکل نگهداری مرکبات تولیدی استان را رفع کند از دیگر مصوبات کارگروه صادرات مازندران است.

نارنگی، پرتقال و کیوی از مهم ترین میوه های صادراتی باغ های مازندران هستند. در حال حاضر محصول نارنگی های زودرس مازندران از اواسط شهریور برداشت و وارد بازار مصرف شده است و تاچند روز آینده مابقی محصول نارنگی وارد بازار خواهد شد.

مازندران ۱۱۲ هزار هکتار باغ مرکبات دارد که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده است.

همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

باغ های کیوی مازندران که بالغ بر هفت هزار هکتار می شود در غرب این استان متمرکز است. برداشت محصول این باغ ها هم در شرایط طبیعی به حدود ۱۸۰ هزار تن تا ۲۲۰ هزارتن می رسد و بیش از ۷۰ درصد این محصول هم ارزش صادراتی دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه