عدم اجرای سخنان رئیس جمهور درباره حذف مالیات بر اساس تراکنش کارتخوان‌های صنفی
عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران اعلام کرد:

عدم اجرای سخنان رئیس جمهور درباره حذف مالیات بر اساس تراکنش کارتخوان‌های صنفی

اصناف به مالیات‌ستانی بر اساس تراکنش‌های کارت‌خوان معترض هستند؛ مساله‌ای که موجب دلجویی رئیس‌جمهور شد.

به گزارش مازنداصناف، چندی پیش، ابراهیم رئیسی در سخنانی اظهار کرد: مالیات‌ستانی از اصناف باید براساس اعتماد باشد نه تراکنش‌های کارت‌خوان. مهدی امیدوار عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در باب این موضوع گفت: سخنان رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور بازخورد مثبتی درمیان اصناف داشت، چراکه از اعتماد به اصناف در مالیات‌‌‌‌‌‌ستانی سخن به میان آمد، اما متاسفانه در بحث شفافیت در مالیات‌ستانی چندان اثرگذار نبود.

 امیدوار ادامه داد: ما به‌عنوان مجموعه اصناف، تمام آنچه را که داشتیم به‌صورت شفاف ارائه کردیم، اما در دفاتر امور مالیاتی به برخی نکات توجه نمی‌شود؛ از جمله بالا رفتن اجاره و دیگر هزینه‌های واحدهای صنفی. حرف ما این است که با توجه به سخنان رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور باید به اصناف اعتماد کرد و دفاتر امور مالیاتی این هزینه‌ها را نیز به‌صورت شفاف مدنظر قرار دهند.

به گفته او در عمل این اتفاق نمی‌‌‌‌‌‌افتد و از سال‌۹۶ به بعد تراکنش‌های کارت‌خوان‌ها محاسبه شد.

این فعال اقتصادی سال‌۱۴۰۰ را نقطه اوج این کار دانست و اظهار کرد: در این سال‌به حالت مچ‌گیری تمام تراکنش‌های کارت‌خوان در سال۱۳۹۹ موردبررسی قرارگرفت، درحالی‌که نه در این مورد اطلاع‌رسانی شده‌بود و نه آموزشی به اصناف داده بودند. برای نمونه کسی که یک تراکنش شخصی انجام داده‌است و وامی به اقوام خود داده، آن‌هم در محاسبه مالیات پرداختی او ثبت شده و این در حالی است که بسیاری از واحدهای صنفی توان مالی استخدام یک حسابدار که مسئول امور مالیاتی باشد و رسیدگی به این امور را به عهده بگیرد، ندارند.

پیش از این ما به‌هم پول قرض می‌دادیم و رتبه بانکی‌ خود را بالا می بردیم
امیدوار در مورد یکی از مشکلات سیستم کنونی بیان کرد: پیش از این ما به‌هم پول قرض می‌دادیم و از دستگاه کارت‌خوان استفاده می‌کردیم؛ هدف از این کار بالا بردن درجه رتبه‌‌‌‌‌‌بندی بانکی برای دریافت وام بود و نظام بانکی نیز مشوق قرض‌‌‌‌‌‌الحسنه به‌شمار می‌رفت. حالا این مسیر مختل‌شده و هر واحد صنفی باید برای کوچک‌ترین تراکنش خود به اداره امور مالیاتی توضیح بدهد.

عدم توجه بانک مرکزی به سخنان رئیس جمهور!
وی در پاسخ به این پرسش که اکنون سخن رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور مستند است یا قانون مصوب هیات‌وزیران، اظهار کرد: در بحث تراکنش‌ها همچنان به روال سابق عمل می‌شود و حتی بانک‌مرکزی پا را از پیش فراتر گذاشت و اکنون از تراکنش‌ها کارمزد گرفته می‌شود.

تسهیلات بانکی برای اصناف در مقابل کارمزد تراکنش‌ها کجاست؟
عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه با روش پرداخت الکترونیک، مردم، بانک‌ها و اصناف منتفع می‌شوند، گفت: بانک‌ها از چاپ پول خلاصی یافته‌‌‌‌‌‌اند و مردم از حمل پول؛ چرا فقط واحد‌های صنفی باید هزینه آن را پرداخت کنند؟!

این عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران در پاسخ به این انتقاد که این هزینه را واحدهای صنفی به کالا و خدمات خود اضافه می‌کنند، تاکید کرد: چنین مساله‌ای قابلیت طرح در این بحث را ندارد و چنانچه مشکلی نیز وجود داشته‌باشد باید در بحث مربوط به گران‌فروشی و تعزیرات به آن پرداخت. حرف ما این است که در کل این فرآیند باید نظر اتاق اصناف به‌عنوان نماینده اصناف درنظر گرفته می‌‌‌‌‌‌شد؛ اگر چنین مشورتی انجام می‌شد مثلا پیشنهاد ما این بود که در مقابل این کار تسهیلاتی برای واحد صنفی درنظر گرفته شود.

برخی واحدهای صنفی دیگر از دستگاه پوز استفاده نمی‌کنند
امیدوار افزود: نگرانی ما اکنون از این است که برای فرار از مالیات، سطح معاملات زیرزمینی و غیررسمی افزایش پیدا کند. همین امروز هم ما می‌‌‌‌‌‌شنویم که بسیاری از معاملات در بازار از مبلغی بالاتر به واسطه رمزارزها انجام می‌شود و این پروسه خطرناک است.

این فعال اقتصادی، در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: اگر شنیده باشید مرتب گفته می‌شود که مالیاتی که اصناف می‌پردازند رقمی حدود ۵‌درصد است؛ حالا ببینید عملکرد ما چطور بوده که بر سر همین ۵‌درصد هم سروصدا و اعتراض به پا می‌شود.

وی تایید کرد که شماری از واحدهای صنفی برای فرار از پرداخت مالیات کارت‌خوان، دیگر از دستگاه پوز استفاده نمی‌کنند.

امیدوار نتیجه‌‌‌‌‌‌گیری کرد: مشکل بزرگ دیگر که مانند مالیات‌ستانی بدون برنامه و آموزش در حال اجرا‌شدن است سیستم‌‌‌‌‌‌ سامانه مودیان و پایانه‌‌‌‌‌‌های فروشگاهی است که قطع‌به‌یقین کل نظام پرداختی و مالیاتی را دچار مشکل می‌کند.

این عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران در نهایت بهترین راه را توجه به سخنان رئیس‌جمهور دانست و برای اجرایی‌شدن آن پیگیری آن از سوی معاون اول رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور را گامی اساسی توصیف کرد.

منبع:  پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه