ثبت جمعه بازار جویبار در فهرست میراث ناملموس ایران
رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی جویبار خبر داد؛

ثبت جمعه بازار جویبار در فهرست میراث ناملموس ایران

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان جویبار گفت: جمعه بازار جویبار در فهرست میراث ناملموس ایران ثبت شد.

به گزارش مازنداصناف، ابراهیم محسن‌نژاد رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان جویبار امشب در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جمعه بازار جویبار با شماره ۲۰۴۷ در فهرست میراث ناملموس ایران به ثبت رسیده است، گفت: این بازار بزرگترین بازار سنتی شمال کشور و از نظر وسعت و شهرت یکی از جذاب‌ترین بازارهای شمال ایران است.

وی، ویژگی اصلی جمعه بازار را قرار گرفتن آن در قلب بازار اصلی شهر و فروش گوشت و کباب آن عنوان کرد و افزود: اهالی این منطقه طبق باور قدیمی پس از برداشت محصول جهت برکت حاصل از محصول فوق دوستان و آشنایان را برای خوردن کباب دعوت می‌کنند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان جویبار، قدمت این بازار را به بیش از ۱۰۰ سال برشمرد و خاطرنشان کرد: از دیگر ویژگی‌های جمعه بازار، عرضه معروف ترین غذاهای سنتی از جمله،کله پاچه، سیرابی، جغول بغول و انواع کباب و بازار مار بازها و معرکه گیران همچنان داغ است و همین امر باعث تبدیل شدن این بازار به یکی از بازارهای دیدنی شمال  کشور شد.

گفتنی است جمعه بازار جویبار از معدود بازارهای محلی استان مازندران است که دارای قدمتی طولانی، جایگاهی مردمی و ملی است که از استان‌های همجوار نیز به آن مراجعه می‌کنند.

جمعه بازار جویبار با بیش از 600 فروشنده در زمره بزرگ‌ترین جمعه بازارهای کشور قرار دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه