داستان آزادراه و نگرانی فعالان صنفی از تعطیلی واحدهای پذیرایی
کابوس در جاده قدیم چالوس!

داستان آزادراه و نگرانی فعالان صنفی از تعطیلی واحدهای پذیرایی

افتتاح فاز دوم قطعه آزادراه تهران - شمال اما احتمال تعطیلی واحدهای پذیرایی و گردشگری در حاشیه جاده قدیم چالوس را بیشتر کرده و برای صاحبان آنها، تبدیل به کابوس شده است.

به گزارش مازنداصناف، یک لاین از قطعه دوم آزادراه تهران - شمال در حالی با حضور رئیس جمهور افتتاح شد که راه‌اندازی آن کابوس واحدهای پذیرایی و گردشگری حاشیه جاده قدیمی چالوس را بیشتر کرده است.

در حال حاضر بیش از هشت هزار نفر در واحدهای گردشگری اقامتی و پذیرایی واقع شده در حاشیه جاده قدیم چالوس اشتغال دارند و تعطیل این واحدها خطر بیکاری فعالان این حوزه‌ها بیشتر کرده است.

افتتاح فاز اول آزادراه تهران شمال و تعطیلی برخی واحدهای مستقر در این محدوده، ضمن داشتن نتایج مثبت، اما نگرانی فعالان بخش صنعتی و گردشگری را در حوزه استان مازندران بیشتر کرده است. آنان نگران این هستند که تجربه تلخ فاز یک آزادراه در دیگر فازها تکرار شود. این چیزی است که انتظار می رود دولتمردان تدابیری درباره اش داشته باشند.

در حال حاضر روزانه حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو از جاده قدیمی چالوس تردد می‌کنند و با افتتاح آزادراه حجم شمار این ترددها کاسته می‌شود

در حال حاضر روزانه حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو از جاده قدیمی چالوس تردد می‌کنند و با افتتاح آزادراه حجم شمار این ترددها کاسته می‌شود و این مسئله زنگ خطری برای تعطیلی واحدهای فعال گردشگری و اقامتی در حاشیه این جاده است.

حمید میردار سلطانی رئیس جامعه پذیرایی کشور و جاده چالوس با اشاره به گردشگری و توریستی بودن جاده چالوس اظهار داشت: سالانه میلیون‌ها مسافر از این مسیر زیبا برای تردد و سفر به شمال کشور استفاده می‌کنند.

لرزه آزادراه بر پیکره گردشگری جاده چالوس

وی با بیان اینکه واحدهای اقامتی و گردشگری واقع شده در جاده قدیم به عنوان بخشی از جاذبه‌های گردشگری منطقه محسوب می‌شوند، گفت: حدود هشت هزار نفر در بیش از هزار واحد پذیرایی و اقامتی در منطقه فعالیت و اشتغال دارند.

 

خطر تعطیلی واحدهای پذیرایی و گردشگری تهدیدکننده است

وی با اشاره به افتتاح یک لاین از فاز دوم آزادراه تهران شمال اظهار داشت: نگران آن هستیم که تجربه فاز یک در این فاز نیز تکرار شود و واحدهای اقامتی و گردشگری منطقه به تعطیلی کشیده شوند، همانگونه که بسیاری از آشکده ها و واحدهای پذیرایی واقع شده در حوزه جاده قدیم البرز تعطیل شد.

رئیس جامعه واحدهای پذیرایی جاده چالوس: لازم است در حاشیه آزادراه مجتمع‌هایی برای گردشگری و پذیرایی احداث شود و تقاضا داریم تا به فاصله هر ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر زمین هایی برای ساخت این مجتمع‌ها به فعالان حوزه گردشگری و واحدهایی که اکنون در جاده قدیم فعالیت دارند، داده شود

میردار سلطانی یادآور شد: لازم است که در حاشیه آزادراه مجتمع‌هایی برای گردشگری و پذیرایی احداث شود و تقاضا داریم تا به فاصله هر ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر زمین هایی برای ساخت این مجتمع‌ها به فعالان حوزه گردشگری و واحدهایی که اکنون در جاده قدیم فعالیت دارند، داده شود.

رئیس جامعه واحدهای پذیرایی جاده چالوس تصریح کرد: اگر برنامه‌ریزی در این زمینه صورت نگیرد قطعاً تجربه تلخ استان البرز و محدوده فاز یک آزادراه تهران شمال در استان مازندران دیر یا زود تکرار می‌شود.

نگرانی فعالان پذیرایی و گردشگری حوزه جاده چالوس در حالی است که نبود ایمنی در این منطقه و انسداد مسیر و دلایل مختلف هر ماه خسارت‌های سنگینی را به فعالان این بخش وارد می‌کند. هرچند طبیعی است با تکمیل آزاد راه تهران - شمال، میزان رغبت و تمایل مسافران و گردشگران از جاده قدیم کرج - چالوس کمتر می شود یا احتمال انسداد این مسیر به خاطر هزینه های گزاف بابت ایمن سازی و نگهداری آن از سوی دولت دور از انتظار نیست و بنابراین ضرورت دارد مسوولان دست اندرکار تا پیش از اجرای کامل آزاد راه برای این قشر از جامعه حوزه صنعت گردشگری تدابیری بیندیشند.

 

جاده فعلی چالوس فراموش نمی شود؛ رئیس جمهور دستور داده است

سید علی قاسمی فرماندار چالوس نیز با تاکید بر اینکه در سایه راه‌اندازی فاز ۲ آزادراه تهران - شمال، جاده فعلی چالوس نباید به فراموشی سپرده شود، گفت: شمار زیادی در حاشیه این جاده در واحدهای گردشگری و اقامتی مشغول فعالیت هستند و باید اشتغال این افراد حفظ شود.

وی  با اشاره به اهمیت و ارزش کنونی جاده چالوس اظهار داشت: افتتاح آزادراه تهران - شمال از ارزش این جاده نخواهد کاست از این رو باید ایمن سازی آن همواره در دستور کار باشد.

لرزه آزادراه بر پیکره گردشگری جاده چالوس

فرماندار چالوس: رئیس جمهور در سفر به مازندران برای ایمن ایمن سازی جاده چالوس دستور ویژه صادر کرد

وی با بیان اینکه در حاشیه جاده چالوس روستاهای ییلاقی و تاریخی زیبا و جهانی قرار دارند، گفت: رئیس جمهور در سفر به مازندران برای ایمن ایمن سازی جاده چالوس دستور ویژه صادر کرد.

فرماندار چالوس نگرانی فعالان گردشگری گردشگری منطقه را به جا دانست وگفت: باید برای رفع این دغدغه برنامه‌ریزی شود.

 

اشتغال فعالان گردشگری تهدید می شود

همچنین رئیس اداره میراث فرهنگی چالوس بااشاره به نگرانی فعالان بخش گردشگری در جاده چالوس درپی فعال شدن آزادراه تهران - شمال گفت: این مسئله گردشگری محور کندوان را با چالش و تهدید روبرو می‌کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی چالوس: با زیربار ترافیک رفتن آزادراه تهران - شمال میزان تردد از جاده قدیم کاهش می‌یابد و این در کاهش درآمد فعالان بخش گردشگری و پذیرایی منطقه موثر است

وی اظهار داشت: باید از تجربه تلخ فاز یک آزادراه تهران - شمال درس بگیریم و برای فعالان این بخش برنامه‌ریزی کنیم زیرا با زیربار ترافیک رفتن آزادراه تهران - شمال میزان تردد از جاده قدیم کاهش می‌یابد و این در کاهش درآمد فعالان بخش گردشگری و پذیرایی منطقه موثر است.

وی اظهار کرد : به طور حتم با بهره برداری قطعه ۳ شغل فعالان گردشگری در محور کندوان تهدید می شود، به عنوان نمونه باید به آشکده قبل از تونل کندوان واقع در استان البرز اشاره کرد چرا که تا پیش از افتتاح خط جنوبی قطعه ۲ آزاد راه بازار این آشکده بسیار پر رونق بود و پس از زیربار ترافیک این قطعه متاسفانه میزان درامدش پایین آمد و در آن نقطه تعطیل شد.

 در سفر اخیر رئیس جمهور برای افتتاح فاز دوم آزادراه تهران شمال، طبق دستور وی ایمن سازی جاده چالوس با جدیت از سوی وزارت راه وشهرسازی دنبال و انجام شود زیرامردم باید در تردد در جاده چالوس امنیت داشته باشند و نگران ریزش سنگ نباشند.

همچنین مقرر شد وزارت راه و شهرسازی نیز به ایمنی جاده چالوس توجه ویژه ای داشته باشد و به نظر می رسد با ایمن سازی جاده چالوس، تاحدودی نگرانی فعالان بخش گردشگری و اهالی منطقه رفع می شود و همچنان جاده قدیم و کندوان به عنوان مسیر گردشگری مورد استفاده خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری بازار

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه