واکاوی علت افزایش قیمت مرغ در بازار مازندران

واکاوی علت افزایش قیمت مرغ در بازار مازندران

مشاهدات میدانی و گفت‌وگوها از فروشندگان و مصرف‌کنندگان مرغ نشان از وضعیت نامناسب بازار این محصول پروتئینی می‌دهد که یکی از علت‌های اساسی نوسانات بازار مرغ به عدم افزایش تولید جوجه یک روزه در واحدهای تولیدی باز می‌گردد.

به گزارش مازنداصناف، اینجا یکی از قطب‌های تولید مرغ کشور است، نبض بازار مرغ نیز در میادین توزیع آمل می‌زند و هرگاه چرخ عرضه و تقاضا در اینجا بهم می‌ریزد، بسامد آن به گوشه و کنار استان و استان‌های هم‌جوار هم می رسد؛‌ ۴۰درصد مرغ تولیدی استان مازندران به دیگر استان‌ها فرستاده می‌شود.

حالا چند وقتی می‌شود قیمت مرغ روی روال ثبات نیست، قیمت‌ها در گوشه و کنار کشور گاهی از ۱۰۰ هزار تومان نیز بالاتر می‌رود؛ البته آمل و دیگر شهرستان‌های مازندان نیز از این ماجرا مستثنی نیستند.

وقتی وارد میادین بازارِ مرغ آمل می‌شویم، قیمت‌ها اصلا رضایت بخش نیست خصوصا وقتی تورم و افزایش قیمت‌ها، مرغ را به قوت قالب بخش زیادی از مردم تبدیل کرده است.

 

جلوی دلّال‌بازی‌ها و ورود سودجویان را بگیرید

رضا قلی‌تبار یکی از این فروشندگان مرغ در این خصوص می‌گوید: به نظرم صدایم به گوش مسؤولان نمی‌رسد؛ چراکه برای کنترل بازار مرغ، سال‌ها این حرف‌ها گفته شده اما تاکنون کار خاصی به‌ویژه نظارت و کنترلی در تنظیم بازار مرغ انجام نشده.

او با بیان اینکه هر یک از این فروشندگان بازار می‌دانند مشکل کار کجاست اما قدرت دخالت و ورود به این امر را ندارند، ادامه می‌دهد: دستگاه‌های اجرایی و نظارتی باید جلوی این دلّال‌بازی و ورود سودجویان را بگیرند تا هر دفعه با نوسانات قیمت مرغ مواجه نشویم.

فاکتور خریدش، را که نشان می‌دهد قیمت خرید 90 هزار تومانی‌اش توی چشم می‌آید؛ می‌گوید:‌ الان در بازار، مرغ از ۹۷ تا ۹۸ هزار تومان به فروش می‌رود که این روند برای خریدار و فروشنده، مقرون به صرفه نیست.

در این حین خانمی برای خرید مرغ وارد فروشگاه می‌شود، سرش را به نشانه ناراحتی از قیمت تکانی می‌دهد و روبه من می‌گوید: تمام انتظار ما از مسؤولان این است که جلوی این گرانی‌ها گرفته شود و قیمت‌ها را پایین بیاورند و به فکر کسانی باشند که توان خریدشان کم شده است.

فروشنده جوانی دیگر که در گوشه دیگری از بازار غرفه دارد هم می‌گوید: متاسفانه اوضاع بازار مرغ اصلا خوب نیست و با این وضعیتِ قیمت‌ها بخشی از مردم امکان خرید مرغ را از دست داده‌اند؛ این مشکل دوطرفه است، این شرایط هم خریدار و هم فروشنده مرغ را متضرر کرده است.

دولت مدت کوتاهی به توزیع مرغ دولتی بین فروشندگان، آن هم با قیمت تنظیم بازار اقدام کرد اما حالا با عدم توزیع مرغ دولتی شاهد پر کشیدن قیمت مرغ در بازار شده‌ایم. این جمله را می‌گوید و ادامه می‌دهد: البته آن مقدار توزیع مرغ دولتی هم پاسخگوی تقاضای بازار نمی‌شد و فروشنده مابقی نیاز خود را با قیمت آزاد از کشتارگاه‌ها می‌خرید تا نیاز مشتری‌های خود را برطرف کند.

کاهش تولید جوجه یک روزه در مازندران

در ادامه برای پیگیری این وضعیت سراغ علی‌اصغر شعبانی نایب‌رئیس اتحادیه محصولات پروتئینی و مرغ، عضو اتحادیه محصولات پروتئینی و مرغ کشور رفتیم.

وی یکی از علت‌های اساسی در ایجاد این نوسانات بازار مرغ را عدم افزایش تولید جوجه یک‌روزه در واحدهای تولیدی این استان و شهرستان مطرح و عنوان کرد: به طور ماهانه باید ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه در مازندران تولید شود که اکنون این مقدار انجام نمی‌شود.

شعبانی با بیان اینکه مازندران علاوه بر تامین مرغ مردم استان خود، مرغ مردم پایتخت را نیز تامین می‌کند، افزود: آمل با وجود ۵ کشتارگاه بزرگ صنعتی به طور روزانه و در روزهای عادی نیاز به ۵۰ تن مرغ گوشتی دارد که اکنون این مقدار به ۳۰ تن رسیده که این مساله عاملی بر افزایش قیمت مرغ شده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید برای جلوگیری از چنین مشکلاتی به حمایت تولیدکنندگان محصولات پروتئینی بپردازد، اظهار کرد: عدم توانایی جهت خرید نهاده‌های طیور و افزایش قیمت خوراک باعث کاهش تولید جوجه‌های یک روزه در کشتارگاه‌ها شده. به همین علت با کمبود مرغ و افزایش قیمت آن در بازار مواجه شده‌ایم.

۳ عامل نوسان قیمت مرغ در بازار

محمد کاوه، مدیرعامل انجمن کشتارگاه‌های صنعتی و صادرات طیور مازندران در گفت‌وگو با فارس سه مشکل اساسی در این عرصه را مطرح کرد و گفت:کمبود بار، نوسانات شدید خوراک طیور و نوسانات قیمت جوجه‌ باعث نوسانات قیمت مرغ در بازار می‌شود.

وی با بیان اینکه استان مازندران در تولید مرغ گوشتی کمبودی ندارد و هم‌اکنون در کشتارگاه‌ها این کمبود وجود ندارد، گفت: این استان تامین‌کننده مرغ گوشتی تهران است و در یک شیفت حدود هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۷۰۰ تن گوشت توزیع دارد.

کاوه معتقد است دولت نباید در قیمت مرغ در بازار دخالت کند و بازار با توجه به عرضه و تقاضا قیمت خود را پیدا می‌کند.

مدیرعامل انجمن کشتارگاه‌های صنعتی و صادرات طیور مازندران با اشاره به کمبود تولید جوجه در استان عنوان کرد: مدتی قبل با ورود دولت برای توزیع تخم‌مرغ‌های مادر به بازار جهت تنظیم قیمت تخم‌مرغ‌، واحدهای تولیدی جوجه‌ریزی با کمبود جوجه مواجه شدند تا امروزه مازندران از تولید ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه به زیر ۱۱۰ میلیون قطعه برسد که به‌زودی این مشکل رفع می‌شود.

افزایش قیمت نهاده‌ها سایر هزینه‌های مرغداران را افزایش داد

مدیرجهاد کشاورزی آمل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس جایگاه این شهرستان را در تولید گوشت سفید با ۱۳/۲ درصد رتبه دوم استان مطرح و بیان کرد: به طور کلی آمل ۳۷ هزار تن مرغ گوشتی در ۲۳۶ واحد تولیدی فعال تولید می‌کند که ۴۰ درصد از تولیدات آن به خارج از استان صادر می‌شود.

مهرداد فولاد با بیان اینکه در عرصه جوجه‌ریزی نیز آمل با فعالیت ۱۲ واحد تولیدی و ۳۱/۵ درصد به طور سالانه رتبه اول استان قرار دارد، گفت: با این مقدار تولید آمل در جایگاه نهم کشوری است و این جایگاه بسیار مهم است.

وی ادامه داد: با تغییر در طرح ارز ترجیحی و افزایش قیمت در نهاده‌ها سایر هزینه‌ها افزایش یافت اگرچه در کشتارگاه‌ها تخلفاتی صورت می‌گیرد و این موجب تاثیرگذاری بر نوسانات قیمت عرضه و تقاضا در بازار مرغ می‌شود.

تعیین قیمت دستوری برای تولید کنندگان مرغ و شوک به مرغداران

صادق ولی‌زاده، یکی از تولیدکنندگان مرغ گوشتی در آمل اما مهمترین مشکلات در بخش تولید و عرضه مرغ در بازار را به نداشتن مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی مدون بر اساس آمار واقعی تولید و مصرف مرغ عنوان و اظهار کرد: در زمان عرضه مرغ از مرغداری‌ها برای تعیین قیمت به شکل دستوری به تولیدکنندگان انجام می‌شود که این به نوعی به صاحبان واحدهای تولیدی زیان وارد می‌کند.

 

وی با بیان اینکه مشکلات نوسانات قیمت در بازار مرغ به تابستان سال گذشته برمی‌گردد که توزیع مرغ منجمد آماده طبخ به قیمت ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان شوک شدیدی را به بازار وارد کرد، با وجودی که قیمت مصوب مرغ زنده ۴۴ هزار تومان بود و این امر موجب کاهش قیمت مرغ زنده به ۳۱ هزار تومان ( ۱۳ هزار تومان زیر قیمت مصوب ) و وارد کردن زیان هنگفتی به مرغداران گوشتی شد؛ این وضعیت قیمت مرغ، نارضایتی و متضرر شدن اغلب صاحبان واحدهای تولیدی مرغ گوشتی و کاهش تمایل به جوجه‌ریزی را به دنبال داشت که موجب کاهش بی‌رویه قیمت جوجه‌های یک‌روزه گوشتی شده و مرغ مادر دارها ( تولیدکنندگان جوجه یک روزه گوشتی) متحمل ضرر سنگین شدند.

ولی‌زاده تصریح کرد: به‌دنبال آن عده‌ای از تولیدکنندگان جوجه یک روزه اقدام به معدوم‌سازی تخم‌مرغ نطفه‌دار و کشتار مرغ مادر کردند که این امر سبب کاهش تولید جوجه یک‌روزه و کاهش تولید گوشت مرغ شد.

وی با بیان اینکه با تغییر در ارز نیمایی و با مصوبه نرخ ۲۸ هزار تومانی تاثیر بسزایی در کاهش یارانه و سهمیه تولیدکنندگان را در پی داشت، گفت: علاوه بر این اغلب علوفه وارداتی و جوجه‌های یک روزه از کیفیت خوبی برای گوشت‌دهی برخوردار نیستند و ضریب تبدیل یا راندمان تولید مثل گذشته نبوده و هزینه تولید بیش از مقدار برآورد شده که در روند عرضه مرغ در بازار تاثیرگذار است.

اختلاف بر سر وزن مرغ در هنگام ارسال به کشتارگاه

این تولیدکننده مرغ گوشتی با اعلام اینکه امسال همچنان این مشکلات وجود دارد و قیمت مصوب ۵۲ هزار تومانی مرغ زنده نمی‌تواند رضایت تولیدکنندگان را برآورده کند، افزود: با این قیمت‌گذاری و با وجود افزایش قیمت نهاده‌ها و سایر عوامل تاثیرگذار تولید مرغ مجددا موجب متضرر شدن مرغداران و بدنبال آن کاهش جوجه‌ریزی می‌شود با توجه به کمبود مرغ در بازار، متصدیان تاکید بر توزیع و عرضه آن در وزن پایین دارند که به نوبه خود موجب کاهش تولید در این برهه می‌شود چرا که مرغ‌ها حدود ۳۰ درصد از وزن خود را از ۴۰ تا ۵۰ روزگی کسب می‌کنند.

وی با بیان اینکه لاشه مرغ‌های درشت تر افت کمتری دارد، ادامه داد: الزام مرغدار به تخلیه مرغ در سن ۴۲ روزگی یکی از تصمیمات اشتباه است که منجر به کاهش تولید گوشت مرغ و کمبود عرضه کنونی مرغ شده است.

ولی‌زاده با اشاره به اینکه برای جلوگیری از متضرر شدن تولیدکنندگان، لازم است هر یک از آنها با وجود تورم بالای جامعه دستکم ۱۵ درصد در هر دوره سود ببرند، یادآور شد: برای جلوگیری از غیرفعال شدن سالن‌های پرورش مرغ گوشتی و ترغیب صاحبان واحدهای تولیدی به جوجه‌ریزی و فعالیت بیشتر و با انگیزه افزایش قیمت مصوب بهترین راهکار برای عرضه مناسب مرغ است.

گزارش:کبریا مقدس

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه