تعفن نابسامانی در انبارهای ذرت/ کدام را باید به دریا ریخت؛ نهاده های مازاد یا نهادهای از قید آزاد؟
داستان فاسد شدن نهاده ها در بنادر مازندران تمامی ندارد؛

تعفن نابسامانی در انبارهای ذرت/ کدام را باید به دریا ریخت؛ نهاده های مازاد یا نهادهای از قید آزاد؟

داستان دپو و فاسد شدن نهاده ها و ماندگاری کالاهای اساسی در بنادر مازندران تمامی ندارد؛ حال مقادیر زیادی ذرت آلوده وجود دارد که نه می توان ترخیص کرد و نه به دریا ریخت.

به گزارش مازنداصناف، معضل فاسد شدن نهاده ها و کالاهای اساسی در بنادر مازندران مشکل امروز و دیروز نیست بلکه قدمتی به درازای تاریخ دارد اما در سال‌های اخیر با توجه به گرانی نرخ ارز این مشکل بیش از گذشته هویدا شده است.

در برابر نابسامانی های موجود در هماهنگ کردن انبارهای ذرت یا دیگر نهاده ها، این سوال به ذهن می آید که به راستی اگر قرار بر ریختن چیزی به دریا باشد، کدام را باید در اولویت قرار داد؛ نهاده های مازاد یا نهادهای از قید آزاد؟

فاسد شدن حدود ۳۵۰۰ تن ذرت در بندر امیرآباد و ۳ هزار و ۵۰۰ تن در بندر نوشهر، ماندگاری حدود یکساله ۱۷ هزار تن روغن خوراکی و ترخیص نشدن آن تنها نمونه‌ای از معضل فاسدشدن نهاده در کرانه خزر به شمار می رود. آلودگی ذرت های فاسد و نهاده ها در حالی است که آن سوی بنادر دامداران به دلیل کمبود و گرانی نهاده ها دام هایشان را به سلاخی و تیغ قصابی سپرده‌اند و گاوها از گرسنگی روانی کشتارگاه‌ها شده‌اند.

 

به تاکید کارشناسان و صاحب نظران وجود محموله‌های فاسد در انبارهای بنادر از جهات مختلف موجب ضرر و زیان می شود، از یک سو تخصیص ارز برای واردات آنها به کشور هزینه های زیادی را تحمیل کرده و از سوی دیگر معدوم‌سازی آنها نیز صرف هزینه‌های کلان است

در بندر امیرآباد دو هزار و ۹۰۰ تن ذرت فاسد شده وجود دارد که ۹۰۰ تن متعلق به یک شرکت و دو هزار تن برای شرکت دیگری است و هنوز اقدامی برای ترخیص محموله‌ها صورت نگرفته است و واقع شدن آن در کنار ذرت سالم بیم فساد پذیری آنها را تشدید کرده است.

به تاکید کارشناسان و صاحب نظران وجود محموله‌های فاسد در انبارهای بنادر از جهات مختلف موجب ضرر و زیان می شود، از یک سو تخصیص ارز برای واردات آنها به کشور هزینه های زیادی را تحمیل کرده و از سوی دیگر معدوم‌سازی آنها نیز صرف هزینه‌های کلان است.

 

ساماندهی انبارهای بنادر و گمرکات ضروری است

ساماندهی انبارهای بنادر و گمرکات و اموال تملیکی و توقیفی از جمله دغدغه هایی است که بنادر مازندران با آن روبرو است، استاندار مازندران با بیان اینکه ساماندهی انبارهای بنادر و گمرکات و اموال تملیکی با موانعی روبرو است، گفت: در ساماندهی انبارها با فرایندهایی از قبیل بارگیری در کشتی، تخلیه بار اظهار در گمرک و ترخیص مواجه هستیم و این فرایند ها سبب می شود تا اموال و نهاده ها گاه دچار فساد و انباشت در انبارها شود.

داستان ذرت‌های آلوده معلق بین دریا و خشکی| دلار سوزی در بنادر مازندران

وی با بیان اینکه در حالی که شاهد دپو و انباشت نهاده ها در انبارها هستیم گاه کشور و جامعه به آن کالا و نهاده نیاز ضروری دارد و فاسد شدن آن در انبارها ضررهای زیادی را به اقتصاد وارد می کند، ادامه داد: همچنین ماندن این کالاها در انبارهای بنادر گمرک سبب می شود تا این انبارها متروکه شوند و از آنجایی که ارز برای تامین آنها تخصیص داده شده است امحای آنها نیز هزینه زاست.

فاسد شدن نهاده ها در انبارهای بنادر مازندران به حدی است که بوی نامطبوع آن که فرسنگ ها دور به مشام می رسد، آزاردهنده است و به سختی می‌توان وارد این انبارها شد.

محسنی اژه ای: از یک سو شاهد آن هستیم که کالاهای مورد نیاز مردم مدت زیادی در انبارها می ماند و فاسد می‌شود و از سوی دیگر به واسطه اشغال فضای قابل توجهی از انبارها توسط کالای فاسد شده، بنادر برای مدت قابل توجهی از دریافت کرایه نگهداشت کالا در انبارها محروم می‌مانند

بررسی میدانی از بنادر مازندران نشان می‌دهد که وضعیت انبارهای آن نابسامان است و این موضوع پای رئیس قوه قضاییه و قاضی القضات را به آن کشاند تا برای تعیین تکلیف آن حکم قضایی صادر کند. حجت الاسلام محسنی اژه ای گفت: از یک سو شاهد آن هستیم که کالاهای مورد نیاز مردم مدت زیادی در انبارها می ماند و فاسد می‌شود و از سوی دیگر به واسطه اشغال فضای قابل توجهی از انبارها توسط کالای فاسد شده، بنادر برای مدت قابل توجهی از دریافت کرایه نگهداشت کالا در انبارها محروم می‌مانند.

وی با بیان اینکه ناهماهنگی جدی میان بنادر و گمرکات و سازمان اموال تملیکی در مازندران وجود دارد، خواستار تعیین تکلیف این وضعیت شدو گفت: بنادر و گمرکات اعلام می‌کنند که دو مرتبه این محموله به عنوان کالای متروکه اعلام می‌شود اما بازهم مرجوع شده و باید این سئوال را مطرح کرد که چرا متولیان مربوطه نظر سازمان استاندارد را همان موقع جویا نشدند.

 
 
00:00
01:51
 
 
 
 
PIPEnter fullscreen
 

موضوع دپوی کالاها تنها به نهاده های دامی ذرت ختم نمی‌شود بلکه عدم ترخیص ۷۰ هزار تن روغن خوراکی که از اردیبهشت سال گذشته وارد کشور شده و به رغم نیاز مردم به آن همچنان در انبارها باقی است معضل دیگری است.

عباسعلی وفایی نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران با بیان اینکه ۷۰ هزار تومان روغن حدود یک سال در مخازن بندر امیرآباد نگهداری می‌شود، گفت: ماهانه مبلغ قابل توجهی از سوی غله برای نگه داشتن آن هزینه می شود.

 

همیشه پای ارز درمیان است

نوسانات قیمت ارز در ماندگاری کالاها و روغن‌های خوراکی در انبارهای بنادر بی تاثیر نبوده است. به گفته متولیان امر زمانی که قرار بود این روغن توزیع شود قیمت ارز کاهش یافت و برای جبران ضرر مقرر شد تا این روغن مدتی در بنادر باقی بماند تا با افزایش قیمت ارز نسبت به توزیع آن و کسب سود در بازار اقدام شود و اکنون بیش از یکسال از این ماجرا می گذرد.

داستان ذرت‌های آلوده معلق بین دریا و خشکی| دلار سوزی در بنادر مازندران

ماندگاری عمدی کالاها اساسی از جمله روغن خوراکی مایه انتقاد قاضی القضات شد. محسنی اژه‌ای با بیان اینکه نوسانات قیمت ارز سبب شده تا شرکت‌ها عمدی کالاها را در بنادر نگه دارند، این وضعیت را مایه تاسف و انتقاد دانست و تصریح کرد: انصاف نیست که کالاهایی که مورد نیاز مردم بوده و برای آن هزینه های زیادی شده است در بنادر باقی بماند.

داغ دپوی هفت ماهه گندم در یک سیلو بندر امیرآباد به داغ کالاهای فاسد شده در بنادر مازندران اضافه می شود،اما ۱۷۰ کیلومتر آن سوی بندر امیرآباد و در بندر نوشهر نیز اوضاع انبارها شبیه بندر امیرآباد است. در این بندر نیز سه هزار و ۷۰۰ تن ذرت از مرداد ماه سال ۹۹ در انبارهای بندر نوشهر باقی مانده است و به دلیل بالا بودن مقدار سم موجود در این محموله‌های وارداتی مجوز ترخیص از سوی اداره های بهداشت از آنها صادر نشده و ماندگاری کالا به فاسد شدن آن شده است.

 

مالکیت محموله ها در انبارها دست به دست و خرید وفروش می شود

دست به دست شدن مالکیت کالاهای موجود در انبار بنادر از دیگر مسائلی است که بستر و زمینه را برای ماندگاری بیش از موعد کالاها در انبارهای بنادر فراهم کرده است و به تاکید متولیان امر باید از ابتدای ورود کالاها به بنادر ضمانت های لازم از صاحبان کالا دریافت شود تا به راحتی شاهد تعویض مکرر مالکیت آن نباشیم.

در بندر نوشهر علاوه بر ذرت‌های مانده، ۱۰هزار تن روغن خوراکی نیز متعلق به شرکت بازرگانی دولتی ایران وجود دارد که بیش از ۳۰۰ روز در مخازن این بندر نگهداری می‌شود و عدم پرداخت هزینه انبارداری و عدم تمایل شرکت به ترخیص کالا سبب شده که این کالا در بندر باقی بماند.

موضوع دپوی کالاهای اساسی در بنادر مازندران شد با توقف و ماندگاری ۱۰ ساله خودروهای لوکس در بندر نوشهر وارد فاز تازه می شود. ۴۲ دستگاه خودرو لوکس به مدت ۱۰ سال در فضای باز در بندر نوشهر خاک می خورد و دلیل توقف این خودروها اجرای قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی است. علاوه براین محموله های آلوده زیادی در بنادر مازندران وجود دارد که حتی آن را نمی توان به دریا ریخت.

منبع: خبرگزاری بازار

انتهای پیام/

 

 

 

 


ارسال دیدگاه