ممنوعیت جعبه فروشی در قنادی‌های مازندران/کم فروشان نقره داغ می‌شوند
سرپرست اداره اندازه شناسی استاندارد مازندران تاکید کرد:

ممنوعیت جعبه فروشی در قنادی‌های مازندران/کم فروشان نقره داغ می‌شوند

سرپرست اداره اندازه شناسی استاندارد مازندران با بیان اینکه جعبه فروشی در شیرینی فروشی‌ها ممنوع است؛ گفت: قنادان موظف به توزین و تعیین قیمت وزن جعبه و خالص شیرینی به ‌صورت جداگانه هستند و با هرگونه کم فروشی برخورد می‌شود.

به گزارش مازنداصناف، سیدمحمدعلی موسوی، سرپرست اداره اندازه شناسی، اوزان و مقیاس های استاندارد مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در راستای اجرای برنامه‌های تحولی سازمان ملی استاندارد ایران مبنی بر حمایت از حقوق مصرف کنندگان، طرح پایش کمی پیش بسته بندی محصولات و برخورد با کم فروشی‌ها در استان مازندران در حال اجرا می‌باشد.

وی با اعلام این خبر، تشریح کرد: در راستای اجرای ماده 12 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، شامل تدوین استاندارد اوزان و مقیاس ها، وسایل سنجش، اجرای استاندارد، کنترل، نظارت و آزمایش ادواری اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش و حمایت از حقوق مصرف کنندگان، در ایام نوروزی امسال و هم چنین ماه مبارک رمضان، طرح کشوری «پایش کمیت» در قالب طرح نوروزی عیدین به‌صورت هدفمند و  به‌ طور جدی در استان مازندران در حال اجرا می باشد که طی آن ابتدا صحت عملکرد ترازوی واحد صنفی، کنترل‌شده و خالص فروشی شیرینی، کیک، زولبیا و بامیه مورد پایش قرار می‌گیرد.

سرپرست اداره اندازه شناسی، اوزان و مقیاس های استاندارد مازندران با بیان اینکه در اجرای این طرح که با همکاری ادارات کل تعزیرات حکومتی و صنعت، معدن و تجارت از ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱ در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: کارشناسان با مراجعه به شیرینی‌فروشی‌ها موارد مرتبط با بهداشت، سلامت و ایمنی از قبیل الزامات بهداشتی ساختمان و کارکنان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

موسوی تصریح کرد: قنادان موظف به توزین و تعیین قیمت وزن جعبه و خالص شیرینی به ‌صورت جداگانه هستند و رعایت نکردن این موضوع، کم‌فروشی بوده و واحدهای متخلف در صورت رعایت نکردن وزن خالص به تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد.

وی عنوان کرد: از لحاظ ویژگی‌های فیزیکی جعبه‌های شیرینی ۵۰۰ گرمی، یک کیلوگرمی، یک و نیم کیلوگرمی، ۲ کیلوگرمی، سه کیلوگرمی و پنج کیلوگرمی بر اساس مقررات استانداردهای ملی باید به ترتیب دارای وزن‌های ۹۰، ۱۳۵، ۱۸۵، ۲۲۵، ۲۶۵ و ۴۵۵ گرم بوده و دارای نشان استاندارد معتبر باشد.

سرپرست اداره اندازه شناسی، اوزان و مقیاس های استاندارد مازندران، تاکید کرد: بر اساس اینکه شأن بازار اسلامی ایجاب می کند که خالص فروشی رعایت شود؛ در آخرین جلسه شورای عالی استاندارد، استاندارد «کمیت در بسته بندی ها» و «الزامات برچسب گذاری» اجباری اعلام شد و با تاکیدات رئیس جمهور محترم در این جلسه، مقابله با کم‌فروشی به سازمان ملی استاندارد تکلیف شده است.

وی متذکر شد: در این ارتباط از عموم هم استانی‌های عزیز درخواست می‌شود هرگونه تخلف در زمینه کم‌فروشی و استاندارد را از طریق شماره تلفن گویای شبانه‌روزی ۱۵۱۷ به این اداره کل اطلاع‌رسانی نمایند تا با متخلفان برخورد قانونی لازم انجام گیرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه