دامنه کسادی بازار برنج مازندران به سال جدید کشیده شد
دپو برنج‌های مازندران در انبار شالیکوبی‌ها؛

دامنه کسادی بازار برنج مازندران به سال جدید کشیده شد

کسادی و کم رونقی بازار برنج مازندران در حالی به سال جدید هم کشیده شد که طبق آمار اتحادیه شالیکوبی داران استان حدود یک سوم تولیدی برنج سال گذشته همچنان آماده فروش در انبارها موجود است.

به گزارش مازنداصناف، گزارش میدانی خبرنگار ما از شالیکوبی‌های استان مازندران نشان می‌دهد، برنج طارم محلی و طارم هاشمی ۲ رقم از بهترین ارقام برنج استان در حال حاضر به طور متوسط در هر کیلوگرم ۷۵ تا ۷۸هزار تومان و رقم های کیفی پرمحصول ندا و شیرودی نیز حدود ۳۲ تا ۳۵هزار تومان آماده عرضه از سوی کشاورزان است، اما تقاضا برای خرید وجود ندارد.

بررسی ها نشان می دهد که این قیمت فعلی رقم طارم هاشمی نسبت به اسفند ماه پارسال یعنی یک ماه گذشته حدود ۱۰ هزار تومان در هر کیلو گرم پایین تر آمده است و کشاورزان به خاطر نیاز به نقدینگی حاضر به فروش محصولشان نیز هستند.

این که پس از گذشت حدود هفت ماه از برداشت شالی و شروع سال جدید همچنان بیش از ۳۵۰ هزار تن برنج سفید در شالیکوبی های مازندران وجود داشته باشد ،طبق اظهارات کشاورزان و کارشناسان بازار برنج استان بی سابقه است.موضوعی که رییس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران آن را ناشی از واردات بی رویه برنج خارجی و سوء استفاده واسطه ها عنوان کرد.

طبق آمار اتحادیه شالیکوبی داران مازندران به طور متوسط در هر واحد۳۵۰ تا ۴۰۰ تن برنج سفید آماده فروش وجود دارد که با توجه به گرم شدن هوا و رطوبت  خطر گسترش آفت های انباری بین هزاران تن برنج ،تهدیدی جدی است.

کسادی و بی رونقی بازار برنج و در نتیجه انباشته شدن برنج سفید در شالیکوبی ها این روزها به مهم ترین دغدغه مالکان کارخانه ها تبدیل شده است، رییس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران گفت که اگر روند کسادی بازار ادامه بیابد ، انبار و ذخیره سازی برنج در شالیکوبی ها تبدیل به معضل جدی می شود.

محمد باقر ابراهیمی در این باره افزود: در حال حاضر به رغم شروع سال جدید که هرساله در این زمان با تقاضای قابل توجه برای خرید برنج از استان های مختلف کشور مواجه می شدیم ، اکنون اصلا وجود ندارد.

وی با بیان این نکته که اکنون شالیکاران به دلیل نیاز به نقدینگی حاضر به فروش محصول طارم محلی و هاشمی با قیمت پایین تر از ۸۰ هزار تومان هستند ، ادامه داد: اگرچه این قیمت به نسبت هزینه تولید بسیار کم است، اما کشاورزان حاضرند محصولشان را بفروشند.

وی واردات بی رویه برنج خارجی و دلالی واسطه ها را از دلایل کسادی بازار برنج مازندران عنوان کرد و توضیح داد: این که سرانه مصرف برنج برای مردم کشور غیر واقعی و همواره اختلاف ۶ کیلویی یعنی ۳۶ تا ۴۲ کیلوگرم تعریف شود ، همواره واسطه ها از فرصت واردات برنج سوء استفاده می کنند، از مشکلات اصل بازار برنج کشور است.

این کارشناس بازار برنج مازندران گفت: طبق سیاست و رویکرد حمایتی دولت هرساله شاهد افزایش تولید برنج داخلی هستیم ، نمونه آن افزایش حدود ۱۵ تا ۲۰ درصدی تولید برنج سال زراعی گذشته است ،از طرفی دیگر طبق بررسی ها و روال تقاضای برنج از سوی تاجران استان های کشور نشان می دهد که هر ساله شاهد کاهش تقاضا به خاطر پایین بودن قدرت خرید مردم ، از سوی استان های مرکزی کشور هستیم ، این یعنی مردم مصرف برنج روزانه را به هفته ای یکبار کاهش دادند، بنابراین واردات برنج خارجی را باید به مراتب کم کنیم ،در واقع سرانه مصرف باید مطابق با شرایط جدید تعریف و کم شود.

ابراهیمی تصریح کرد: یعنی اگر سرانه مصرف بر اساس نیاز واقعی جامعه و پیش بینی تولید تعریف شود ، مسایل نوساسانات قیمت و بی رونقی بازار نیز حل و فصل می شود ،کشاورزان هموار به حداقل سود منطقی راضی هستند.

فروشگاه های زنجیره ای مملو از برنج های خارجی

رییس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران کم رونقی بازار برنج را با گذشت یک هفته از سال جدید بی سابقه توصیف کرد و گفت :تا کنون بیشتر شالیکاران محصولشان را به تاجران داخل استان که عمده آنان صاحبان شالیکوبی ها هستند ، می فروختند ، اما امروز به دلیل مشخص نبودن وضعیت بازار ، تاجران استانی نیز اقدام به خرید و فروش نکرده و یا به صورت اندک خرید انجام می دهند.

وی به وجود بیش از ۱۷هزار فروشگاه بزرگ و زنجیره ای کشور اشاره کرد و گفت: این که این فروشگاه ها مملو از برنج خارجی باشند ، نشانه چه چیزی است ، برنج خارجی که کیفیت آن به نسبت برنج کیفی شیرودی تولید داخل بسیار پایین تر بوده و حتی از قیمت برنج داخلی نیز بیشتر است.

ابراهیمی به افزایش تولید کیفیت بالای برنج مازندران اشاره کرد و گفت: خرید توافقی که از سوی شرکت تعاونی روستایی برای برنج شیرودی در نظر گرفته شد در اجرا با مشکلات زیادی مواجه شد تا کشاورزان نتوانند از ین فرصت هم استفاده کنند.

دولت به منظور خروج بازار برنج از رکود ،با اعلام قیمت توافقی ،خرید ۲ رقم برنج پر محصول را از اواخر آبان ماه سال گذشته اجرایی کرد ؛یعنی برای دولت برای رونق بازار قیمت خرید توافقی برنج ارقام هر کیلوگرم برنج ندا و شیرودی را با هشت تا ۱۰ درصد شکستگی به ترتیب ۳۳ هزار تومان و ۴۱ هزار و ۸۰۰ تا ۴۲ هزار تومان اعلام کرد.

اگرچه طبق آخرین آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران حدود ۶۰۰ تن برنج ارقام کیفی پرمحصول خریداری شد ، اما رییس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران مدعی است که به دلیل نبود کارشناس خبره در محل خرید شرکت تعاونی و مشکلاتی که در نحوه اجرای خرید وجود داشته است، بسیار از کشاورزان نتوانستند محصولشان را به صورت توافقی به فروش برسانند.

وی توضیح داد: از آن جایی که مشتری این برنج طبق توافق فروشگاه های زنجیره ای بودند، اما مالکان و مدیران این فروشگاه ها اقدام به حضور و خرید برنج شیرودی و ندا نکرده اند و حتی بعضی از کشاورزان به ناچار محصولشان را از انبار های شرکت تعاونی روستایی برگرداندند.

طبق آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال یک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۸۳۹ تن شلتوک برنج در ۲۱۵ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان تولید شد که ۲۳۶ هزار و ۵۴۹ تن شلتوک ارقام پرمحصول در ۸۰۱ هزار و ۶۰۳ تن شالی ارقام محلی بوده است.

بنابر این گزاش همچنین از ۴۱ هزار و ۳۲۰ هکتار مزارع پرورش رتون استان ۹۴ هزار و ۸۸۸ تن و از ۵۸ هزار و ۸۳۲ هکتار مزارع کشت مجدد برنج ۲۱۷ هزار و ۲۶۳ تن شلتوک استحصال شد.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

کشت برنج در مازندران به طور معمول با شخم و شیار ، خزانه گیری و آب تخت کردن شالیزار از ماه اسفند آغاز شد و به طور معمول در اواخر ماه فروردین به مرحله نشاء می رسد. در حال حاضر طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی استان حدود ۶۰ درصد زمین های شالیزاری استان شخم و شیار و آب تخت شده است و اکنون شالیکاران سخت مشغول خزانه گیری هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه