بازگشت گرانی ها به بازار طلا! /انس جهانی، سکه را ۳۰ میلیون تومان کرد
افزایش قیمت سکه بدون حباب؛

بازگشت گرانی ها به بازار طلا! /انس جهانی، سکه را ۳۰ میلیون تومان کرد

قیمت ها در بازار طلا و سکه در حالی دوباره بر مدار صعود قرار گرفته اند که این رشد قیمت، واقعی و متاثر از افزایش نرخ انس جهانی طلا در پی کاهش ارزش دلار به دلیل تعطیلی چند بانک آمریکایی است.

به گزارش مازنداصناف،پس از سقوط آزاد قیمت ها در بازار سکه و طلا با افت نرخ ارز که از اوایل هفته گذشته شروع شد، رشد قیمت ها در این  بازار  دوباره آغاز شده است، افزایش قیمتی که این بار ناشی از رشد نرخ ارز در  بازار  نیست بلکه افزایش بهای انس جهانی طلا موجب شده است تا قیمت سکه و طلا بر مدار صعود قرار گیرند. حال با توجه به اینکه تعیین نرخ طلا همیشه از دو فاکتور انس جهانی و قیمت ارز در بازار داخل تبعیت می کند، بنابراین رشد قیمت ها در بازار طلا و سکه طی چند روز اخیر بیشتر متاثر از رشد نرخ انس جهانی است که اکنون در آستانه ۲۰۰۰ دلار قرارگرفته است.

 

رشد قیمت ها در بازار طلا در حالی پس از نوسان قیمتی آن در دو هفته اخیر شروع شده که در چنین موقعیتی با توجه به روزهای پایان سال داد و ستد این کالا در بازار کم شده است و افزایشی قیمتی که اکنون در بازار رخ داده است خیلی از معامله گران تا رسیدن بازار طلا به ثبات نسبی برای خرید صبر پیشه می کنند

 

انس جهانی، قیمت طلا و سکه را افزایشی کرد
طبق پیش بینی کارشناسان این افزایش قیمت (انس جهانی طلا) به احتمال زیاد در روزهای آینده نیز رقم خورد و همچنان تاثیر خود را بر روی قیمت ها در بازار داخل به جای گذارد. گزارش ها حاکی است که قیمت طلا جهانی در این روزها به بالاترین رقم طی ۱۱ ماه گذشته رسیده و در مسیر رسیدن به ۲۰۰۰ دلار و حتی عبور از آن در حرکت است. در چنین شرایطی سرمایه گذاران با مشاهده بحران بانکی آمریکا آنها را به سمت طلا به ‌عنوان یک سرمایه‌ گذاری ایمن سوق داده است.
تحلیلگران عقیده دارند افزایش قیمت طلا ی جهانی نشان می‌دهد در شرایطی که بحران بانکی آمریکا که البته این بحران به اروپا نیز سرایت کرده است به‌ سرعت گسترش پیدا می‌کند و این احتمال وجود دارد که در روزهای آتی افراد بیشتری به این فلز گران ‌بها به ‌عنوان یک سرمایه‌ گذاری امن روی آورند. البته رشد قیمت ها در بازار طلا در حالی پس از نوسان قیمتی آن در دو هفته اخیر شروع شده است که این روزها خیلی ها یا در مسافرت بوده و یا اینکه بار سفر را برای گذراندن تعطیلات نوروزی بسته اند.
در چنین موقعیتی داد و ستد طلا در بازار کم شده است و با توجه به افزایشی قیمتی که اکنون در بازار رخ داده است خیلی از معامله گران تا رسیدن بازار طلا به ثبات نسبی صبر پیشه می کنند. بازاری که البته ریسک آن به دلیل نوسان قیمت ارز در داخل و انس جهانی بالاست اما سرمایه گذاران زمانی که شرایط را برای خرید طلا و سکه مهیا می ببینند اقدام تهیه این کالاها می کنند.

هم اکنون هر انس طلا به حدود ۲۰۰۰ هزار دلار رسیده است و احتمال رشد آن نیز در روزهای آینده دور از ذهن نیست. افزایش قیمتی که طی روز جاری انس جهانی طلا ۳۰ دلار رشد کرده و این موضوع تاثیر خود را بازارهای طلای جهان من جمله بازار داخل کشور برجای گذاشته است

احتمال افزایش قیمت انس جهانی طلا در روزهای آتی
محمد کشتی آرای، کارشناس بازار طلا و رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» درباره علل افزایش مجدد قیمت ها در بازار طلا و سکه گفت: بازار طلا همیشه با نوسان قیمت ارز در بازار داخل و انس جهانی دچار تغییر قیمت می شود حال اینکه اکنون قیمت ها در بازار سکه و طلا روندی صعودی به خود گرفته اند ناشی از رشد خیره کننده قیمت انس جهانی است که تاثیر آن را در افزایش نرخ طلا و سکه در بازار شاهدیم.
وی به انحلال و دست از کار کشیدن چند بانک در آمریکا همراه با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا طی چند روز گذشته اشاره کرد و افزود: از آنجایی که سهام این بانک های مهم در بورس کاهشی شده اند، ارزش دلار نیز به تبع آن کاهش و این موضوع باعث شده است تا در مقابل قیمت انس جهانی طلا روندی صعودی به خود گیرد، به طوری که هم اکنون هر انس طلا به حدود ۲۰۰۰ هزار دلار رسیده است و احتمال رشد آن نیز در روزهای آینده دور از ذهن نیست. افزایش قیمتی که طی روز جاری انس جهانی طلا ۳۰ دلار رشد کرده و این موضوع تاثیر خود را بازارهای طلای جهان من جمله بازار داخل کشور برجای گذاشته است.

رشد نرخ انس جهانی قیمت سکه را به حدود ۳۰ میلیون تومان رساند، این در حالی است که قیمت آن در پنج شنبه آخر سال حدود ۲۸ میلیون ۷۰۰ هزار تومان بود. علاوه براین هر گرم طلا نیز که طی اواخر هفته گذشته به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده بود هم اکنون به حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است

 

سکه به حدود ۳۰ میلیون تومان رسید!
این کارشناس بازار طلا خاطرنشان کرد: افزایش قیمت ها در بازار طلا و سکه در پی رشد نرخ انس جهانی از آخرین جمعه سال شروع شد، آنطور که باعث افزایش حدود یک و نیم میلیونی قیمت سکه شد و بهای این کالا را به حدود ۳۰ میلیون تومان رسانده است. این در حالی است که قیمت سکه در پنج شنبه آخر سال حدود ۲۸ میلیون ۷۰۰ هزار تومان بود. علاوه بر سکه قیمت هر گرم طلا نیز که طی اواخر هفته گذشته به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده بود با رشد نرخ انس جهانی طلا هم اکنون به حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.
کشتی آرا در ادامه افزود: از آنجایی که در روزهای پایانی سال معمولا میزان تقاضا برای خرید طلا و سکه در بازار افزایش می یابد، اما هم اکنون تقاضای آنچنانی برای خرید این کالاها به چشم نمی خورد. بنابراین افزایش قیمت سکه و طلا طی این روزها بدون افزایش حباب قیمت و بر مبنای ارزشی است که طلا از طریق افزایش ارزش آن در پی رشد نرخ انس جهانی به خود گرفته است. اینکه در هفته های پیشین قیمت سکه و طلا فورانی در بازار افزایش می یافت کاملا مشخص بود که این رشد قیمت غیر واقعی، حبابی و از سر هیجان افزایش تقاضا صورت گرفت ولی اکنون با توجه به افزایش نرخ انس طلا رشد قیمت ها در بازار طلا و سکه روندی طبیعی را طی می کند.

اگر فدرال رزرو آمریکا روند افزایش نرخ بهره را متوقف کند، افزایش ارزش دلار هم مهار شده و قیمت طلا بالا می‌رود. اگرهم سیاست‌های پولی خود را سخت‌تر کند، به اقتصاد آسیب رسانده و تمایل برای خرید طلا به‌عنوان یک پشتوانه ایمن را افزایش می‌دهد. با این وجود احتمال قیمت ها در بازار طلا و سکه در روزهای آینده بعید نیست

 

فراهم شدن زمینه افزایش قیمت ها در بازار طلا!
بنا به این گزارش، طلا و سکه این روزها در حالی بر مدار رشد قیمت قرار گرفته اند که قیمت ها در بازار ارز با افزایش آنچنانی همراه نیست و چنانچه رشد قیمت ها در بازار ارز در کنار افزایش قیمتی که اکنون در انس جهانی طلا به چشم می خورد همراه می شد، بی تردید قیمت طلا و سکه را دوباره با شیب تندی جهشی می کرد اما این افزایش قیمت در بازار طلا و سکه اکنون به دلیل رشد نرخ انس جهانی است. انسی که قیمت طلا را از زمان آغاز بحران بانکی در آمریکا با ورشکستگی دو بانک بزرگ سیلیکون ولی و سیگنیچر افزایشی کرده است. علاوه بر این بحران بانکی آمریکا که هم اکنون به اروپا هم راه یافته است موجب شده تا بانک کردیت سوئیس از بانک مرکزی درخواست کمک کند.
البته تحلیلگران عقیده دارند هر اقدامی که بانک مرکزی آمریکا در شرایط فعلی انجام دهد به نفع طلا خواهد بود. آنطور که اگر فدرال رزرو آمریکا روند افزایش نرخ بهره را متوقف کند، افزایش ارزش دلار هم مهار شده و قیمت طلا بالا می‌رود. اگر فدرال رزرو سیاست‌های پولی خود را سخت‌تر هم کند، به اقتصاد آسیب رسانده و تمایل برای خرید طلا به‌عنوان یک پشتوانه ایمن را افزایش می‌دهد. با این وجود احتمال قیمت ها در بازار طلا و سکه در روزهای آینده بعید نیست.

منبع: خبرگزاری بازار

انتهای پیام/

 
 

ارسال دیدگاه