کاهش رغبت جوانان به آموزش حرفه خیاطی/ در تولید پوشاک از هیچ کشوری کمتر نیستیم
رئیس اتحادیه خیاطان زنانه آمل:

کاهش رغبت جوانان به آموزش حرفه خیاطی/ در تولید پوشاک از هیچ کشوری کمتر نیستیم

هدایتی, رئیس اتحادیه خیاطان زنانه آمل با بیان اینکه تعداد جوانان جویای کار، کارگر و هنرجو در این صنف بسیار کاهش یافته و سن فعالان این صنف به ۵۰ سال به بالا رسیده است؛ گفت: در تولید پوشاک از هیچ کشوری کمتر نیستیم و از نظر تنوع و کیفیت هیچ کشوری نمی‌تواند بگوید بهتر از ایران است.

به گزارش مازنداصناف، قدیسه هدایتی رئیس اتحادیه خیاطان زنانه شهرستان آمل در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به کیفیت بالای تولید داخلی، اظهار کرد : به جرات می‌توان گفت کالای ایرانی قابل مقایسه با بهترین تولیدات خارجی است و این امر موجب شد که امروزه ایرانیان به کشورهای اروپایی نظیر آلمان، انگلیس و ترکیه صادرات دارند. 


وی افزود: شرایط صادرات را باید دولت فراهم کند، همانگونه که انگیزه ایجاد مناطق آزاد، برای بست سازی برای صادرات بوده اما به مرور محل خوبی برای واردات شد؛ اگر دولت زمینه صادرات و بازار خارجی را برایمان فراهم سازد به‌سادگی می توانیم ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشیم.


رئیس اتحادیه خیاطان زنانه شهرستان آمل، با بیان اینکه اتحادیه دارای ۴۰۰ عضو است که ۹۰ واحد کسبی آن تولید کننده می‌باشند؛ خاطرنشان کرد: هر عضو و کارگاه کوچکی حداقل بین ۳ تا ۴ کارگر دارد که به اتفاق خانواده های شان بالغ هزار نفر ارتزاق روزی می کنند، اگر شرایط تولید تسهیل یابد هر کارگاه می‌تواند به ۵ تا ۶ کارگر ارتقاء یابد، همین عامل اشتغال زایی عظیمی را موجب خواهد شد.


هدایتی تاکید کرد: در معضل گرانی مواد اولیه و شرایط سخت تولیدکنندگان همین بس که از تعداد جوانان جویای کار، کارگر و هنرجو در این زمینه بسیار کاهش یافته و سن فعالان این صنف به ۵۰ سال به بالا رسیده است.

 

وی ادامه داد: سابق حداقل هر خیاطی 2 الی 3 نفر شاگرد و هنرآموز در خیاط خانه خود داشت،کم شدن جوانان فعال در این حوزه کم کم سن این صنف را بالا می برد و جوانان به کارهای دلالی و واسطه گری روی می آورند.


رئیس اتحادیه خیاطان زنانه شهرستان آمل، تصریح کرد: در حال حاضر گرانی پارچه، لایی چسب، مزد کارگر، آستری و ملزومات اولیه تولید  بر دوش تولیدکننده سنگینی می‌کند؛ هر چقدر هم تولید بالاتر رود، قدرت خرید مردم پایین می آید و توان خرید کم می شود بنابراین بسیارند که حاضر به ادامه کار نخواهند بود.


عضو کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف شهرستان آمل،  پیرامون مارک‌های خارجی که به لباس‌های تولید داخل دوخته می‌شود، مطرح کرد: عده‌ای ممکن است بدون پروانه فعالیت کنند و اتحادیه‌ها روی این واحدهای صنفی نظارتی نداشته باشند؛ اما تعدادشان بسیار کم است.

 

هدایتی اعلام کرد: در تولید پوشاک از هیچ کشوری کمتر نیستیم و از نظر تنوع و کیفیت هیچ کشوری نمی‌تواند بگوید بهتر از ایران است.


وی متذکر شد: سالیانه تعداد کثیری فارغ التحصیل طراحی و دوخت از دانشگاه‌های را شاهد هستیم که امیدواریم این سرمایه کشور به بازار مار با حمایت دولت و تولید کنندگان به کارگیری و جذب گردد.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه