رنج از گرانی می بریم نه گران فروشی/نظارت وارونه بر بازار شب عید
سرنخ گرانی در سطوح کلان است؛

رنج از گرانی می بریم نه گران فروشی/نظارت وارونه بر بازار شب عید

طباطبایی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نظارت بر بازار شب عید خوب است اما گرانی‌ها هیچ ارتباطی به کسبه خرده پا ندارد، گفت: سرنخ گرانی‌ها در سطوح کلان است.

به گزارش مازنداصناف، سید رضا طباطبایی کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به بازار ملتهب شب عید و ماه رمضان به خصوص گرانی اقلام پروتئینی مانند گوشت و مرغ بیان کرد: مسئولان استان سمنان اعلام کرده اند که برای تنظیم بازار و همچنین مقابله با گران فروشی نظارت.ها را تشدید خواهند کرد همچنین فرمانداران را مسئول کرده‌اند که اگر کسی گران فروشی کند یا اخلال در بازار توزیع و عرضه ایجاد نمایند، با او برخورد کنند.

وی با بیان اینکه نظارت همواره خوب است اما در شرایطی که شما یک نرخ تثبیت شده دارید و سپس تلاش می کنید که محدوده عرضه در آن نرخ باقی بماند وقتی چیزی به نام نرخ تثبیت شده وجود ندارد چه چیزی را مسئولان امروز نظارت می کنند؟ افزود: برای مثال شما یک قرص نان را یک هزار و ۲۰۰ تومان قیمت گذاشته اید این جا نظارت معنی دارد که اگر کسی آن را یک هزار و ۴۰۰ تومان فروخت جریمه شود اما مثلا موز که یکجا ۶۲ هزار تومان است ۵۰۰ متر بالاتر ۷۰ هزار تومان چه نظارتی را می خواهد؟

تفاوت بین گرانی و گران فروشی وجود دارد

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اصلا نظارت بر چه چیزی باید صورت گیرد وقتی سرنخ گرانی ها در سطوح بالا دستی است، گفت: مسئولان استان سمنان هنوز هم تفاوت بین گرانی و گران فروشی را نمی دانند وقتی مثلا میوه موز که مثالش را زدیم ۵۸ هزار تومان برای مغازه دار فاکتور می شود در حالی که همین میوه ماه گذشته ۴۵ هزار تومان بود، چه تقصیر و قصوری بر گردن کاسب است که محصول را ۶۲ هزار تومان می فروشد؟

اینکه کاسب ما سیب را ۲۳ هزار تومان خریده و ۳۲ هزار تومان می فروشد اصلا موضوعیتی در کلیت اقتصاد ندارد

طباطبایی با بیان اینکه متوجه نمی‌شویم که مسئولان دقیقاً بر چه چیزی نظارت دارند مگر مثلاً موز قیمت مصوب دارد که اگر کاسب از آن بیشتر گرفت جریمه شود و از آن کمتر گرفت تشویق؟ بیان داشت: مشخص نیست دقیقاً ملاک و متر و معیاری که برای نظارت وجود دارد چیست؟ یا چه کسی گفته که سیب باید ۲۵ هزار تومان باشد لذا اصلا کسبه خرده پا در گرانی قصوری ندارند آنها هر مقدار که میوه را بخرند با یک میزان سود مشخص می فروشند.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور در دست دولت است در نتیجه اگر دلار گران می شود، گوشت بالا می رود و ... هیچ مقصری جز دولت ندارد افزود: سرنخ گرانی ها در بالا دست است نه در خیابان های سمنان و شاهرود و ... از سوی دیگر این مردم نیستند که قیمت گذاری می کنند. نمی شود که دولت خودش قیمت گذاری را صورت دهد خودش نظارت کند و در نهایت هم بگوید که نمیدانیم چرا قیمت ها بالا رفته است؟

رنج از گرانی می بریم نه گران فروشی

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با جریمه کردن یک کاسب خرده پا هیچ قیمتی ارزان و یا اصلاح نمی شود، بیان کرد: اینکه کاسب ما سیب را ۲۳ هزار تومان خریده و ۳۲ هزار تومان می فروشد اصلا موضوعیتی در کلیت اقتصاد ندارد چرا که ما از گرانی رنج می بریم نه از گرانفروشی دلیل این مدعی هم این است که میزان کاسبانی که به دلیل گران فروشی جریمه می شوند شاید سه درصد کل کسبه استان هم نباشد لذا این سه درصد مگر چه تاثیری می توانند بر بازار داشته باشند؟

طباطبایی با بیان اینکه مسئولان امروز کارهای مفید تری از گیر دادن به کاسب خرده پای خیابان های سمنان و شاهرود و دامغان دارد که باید به آن رسیدگی کند، تاکید کرد: ما زمانی می توانیم اقدامی مفید کنیم که بتوانیم بین عرضه و تقاضا ارتباط سالمی داشته باشیم لذا دولت بهتر است وقت خودش را در آن بخش بگذارد.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد دلار کشور در دست دولت است و کل دلاری که در دست مردم به معنی مردمی که غیر از دولت و شرکت های خصوصی و ... هستند سه درصد هم نمی شود اما جالب اینجا است که دولت اعتقاد دارد در گرانی دلار همه چیز مقصر است جز سیاست های خودش! داستان درباره اقلام مورد نیاز مردم هم تقریباً همین حالت را دارد.

منبع: خبرگزاری بازار

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه