رونق صید و فروش ماهیان دریایی در مازندران با قیمت مناسب کفال
گزارش میدانی از بازارماهی ساری و فریدونکنار نشان داد:

رونق صید و فروش ماهیان دریایی در مازندران با قیمت مناسب کفال

افزایش صید انواع ماهی دریایی سبب شد تا بازار ماهی فروشی مازندران را با قیمت مناسب گونه کفال بیشتر رونق بگیرد.

به گزارش مازنداصناف، بازدید میدانی از چند بازار ماهی فروشی‌ شهرهای مازندران از جمله ساری و فریدونکنار نشان می دهد که حضور آحاد مردم در این بازارها به مراتب بیشتر شده است و طبق اظهارات حجره داران فروش کفال چندین برابر دیگر گونه ها است.

از آن جایی که ماهی کفال تنها گونه دریایی از ماهیان دریای خزر است که علاوه بر نداشتن تیغ زیاد به صورت پرورشی هم تولید نمی شود ، افزایش صید و ارزانی قیمت این گونه ماهی دریایی سبب شد به نوعی مردم برای خرید آن هجوم بیاورند.

در حال حاضر ماهی کفال در وزن های ۶۰۰ گرمی تا بیشتر از یک کلیو، ۶۵ تا ۱۴۰ هزار تومان است؛ قیمتی که نسبت به گونه های سفید دریایی بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر شده است.

اختلاف قیمت ماهی کفال با سفید سبب شد تا تقاضای عمومی مردم برای خرید این گونه از ماهی دریای خزر دو چندان شود ، به طوری که یکی از حجره داران بازار ماهی فروشان فریدونکنار می گوید: در هفته جاری قیمت کفال درشت نسبت به گذشته در هر کیلو تا ۵۰ هزار تومان کاهش یافته است.

حسن تورانداز با توضیح این نکته که مردم خرید ماهی کفال را از خرید گوشت قرمز با قیمت حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان ترجیح می دهند، ادامه داد: بیشتر مردم هنگام خرید ماهی دریایی بارها اعلام کردند که قیمت ماهی به مراتب از گوشت گوسفند و گاو ارزانتر شده و با قیمت گوشت مرغ نیز برابر شده است.

وی با اظهار این که طی چند روز گذشته برخی از مردم تا ۱۰ کیلوگرم ماهی کفال را خریداری کردند، ادامه داد: از طرفی در بسیاری از چوب زنی های در خرید و فروش های ماهی در بازار ماهی فروشان ،افرادی که به صورت دوره گردی ماهی را در خارج از بازار ماهی در مناطق مختلف استان عرضه می کنند. مشارکت داشتند.

تور انداز که از صیادان باسابقه صید و صیادی ماهیان دریایی است، گفت: امسال بر خلاف سال های گذشته صید ماهی کفال در نیمه دوم فصل زمستان بیشتر شده است، چراکه معمولا از نیمه دوم بهمن صید کفال به حداقل رسیده و ماهی سفید بیشترین صید را تا پایان سال به خود اختصاص می دهد.

وی تغییرات آب و هوایی و نوسانات دمای آب دریای خزر را دلیل افزایش صید گونه کفال در بهمن ماه دانست و گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو گرم ماهی سفید دریایی با وزن حدود یک کیلو گرم ۲۳۰ هزار تومان است که به نسبت کفال حدود ۱۰۰هزار تومان بیشتر است.

افزایش حدود ۹۰ درصدی صید ماهی در دریای مازندران

طبق آمار رسمی شیلات مازندران از زمان آغاز صید ماهیان استخوانی یعنی از نیمه مهرماه تا پایان بهمن ماه ، صیادان استان یکهزارو ۹۲۹ تن انواع ماهیان استخوانی را در دریای خزر صید و روانه بازار مصرف کردند که این میزان صید در مقایسه با مدت مشابه فصل قبل رشد ۸۹ درصدی را در سبد صیادان نشان می‌دهد.

شیلات مازندران ارزش اقتصادی این میزان صید را ۳۷۰ میلیارد تومان کرد که از این نظر صیادان رشد ۳۴۰ درصدی را به لحاظ در آمدی نسبت به مدت مشابه فصل گذشته دارند.

شیلات مازندران ترکیب گونه‌های صید را ۶۷درصد مربوط به ماهی کفال، ۲۸درصد سفید و پنج درصد کپور اعلام کرد.

نابر این گزارش فراوانی صید ماهیان استخوانی ۵۴شرکت تعاونی پره با چهار هزار و ۲۰۰ صیاد از دریای مازندران ، ۵۱ درصد مربوط به گونه ماهی کفال، ۳۶ درصد ماهی سفید ، ۱۱ درصد کپور و ۲ درصد سایر گونه‌ها است.

صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش ' پره ' است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می ‎شود.
سر صیاد ، فوکا پوش ( صیادان باچکمه های بلند) تور ریز ، چینت چی ( مرمت کار تور ) قایقران و تراکتور ران از نیروهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.
معمولا صید ماهیان دریای خزر طبق اعلام رسمی شیلات ایران تا ۱۵فروردین سال آینده ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/

 
 


ارسال دیدگاه