اجماع اعضای ستاد تنظیم بازار برای قیمت بلیت هواپیما؛ افزایش کمتر از ۳۰ درصد!
دود افزایش قیمت بلیت هواپیما به چشم مسافران می‌رود؛

اجماع اعضای ستاد تنظیم بازار برای قیمت بلیت هواپیما؛ افزایش کمتر از ۳۰ درصد!

در حالی شورای‌ عالی هواپیمایی از تعیین قیمت بلیت هواپیما منع و ستاد تنظیم بازار مسئول قیمت‌گذاری است که ایرلاین ها می گویند احتمالا اجماع برای افزایش بهای بلیت در این ستاد کمتر از ۳۰ درصد است.

به گزارش مازنداصناف، افزایش قیمت بلیت هواپیما در دو هفته گذشته سر و صدای فراوانی ایجاد کرد و اعلام این افزایش قیمت از سوی انجمن شرکتهای هواپیمایی باعث شد تا نمایندگان مجلس، دادگستری تهران و حتی سازمان هواپیمایی کشور نسبه به آن واکنش نشان دهند. این واکنش اگر چه در نهایت منجر به این شد که هر گونه قیمت گذاری جدید بلیت هواپیما پس از تصویب در ستاد تنظیم بازار ابلاغ شود اما تغییر قیمت، مشمول طی کردن فرایندی قانونی است تا به مصوبه تبدیل شود.

این طی کردن فرایند قانونی برای تبدیل شدن مصوبه افزایش قیمت بلیت اگر چه تا حدودی طولانی خواهد شد اما به نظر می رسد ستاد تنظیم بازار از مصوبه قبلی شورای عالی هواپیمایی عدول کرده و میزان افزایش را کمتر از ۳۰ درصد اعلام کند.

مقرر شده است تا هر گونه قیمت گذاری جدید بلیت هواپیما پس از تصویب در ستاد تنظیم بازار ابلاغ شود و هر گونه تغییر قیمت، مشمول طی کردن فرآیندی قانونی است تا به مصوبه تبدیل شود

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که ایرلاین ها به نظر می رسد تا زمانی که قیمت بلیت هواپیما افزایش نیابد به زمین گیر کردن هواپیماها ادامه خواهند داد و دود این اقدام تنها به ضرر مردم و مسافران خواهد بود گفت: به هر حال مقرر شده است تا هر گونه قیمت گذاری جدید بلیت هواپیما پس از تصویب در ستاد تنظیم بازار ابلاغ شود و هر گونه تغییر قیمت، مشمول طی کردن فرآیندی قانونی است تا به مصوبه تبدیل شود.

آنطور که شورای عالی هواپیمایی مصوب کرده بود مقرر شده بود تا قیمت بلیت هواپیما ۳۰ درصد افزایش یابد اما با مصوبه جدید برای تعیین قیمت بلیت توسط ستاد تنظیم بازار آنطور که از درون این ستاد خبر می رسد قرار است افزایش قیمت کمتر از ۳۰ درصد باشد

آنطور که چند روز پیش محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است نشان می دهد که این سازمان موافق افزایش قیمت بلیت هواپیما است و همانطور که رئیس سازمان هواپیمایی اعلام می کند درخواست ایرلاین ها برای افزایش نرخ‌ها در شورای‌ عالی هواپیمایی بررسی و مصوب شد اما ابلاغ نشده است. آنطور که شورای عالی هواپیمایی مصوب کرده بود مقرر شده بود تا قیمت بلیت هواپیما ۳۰ درصد افزایش یابد اما با مصوبه جدید برای تعیین قیمت بلیت توسط ستاد تنظیم بازار آنطور که از درون این ستاد خبر می رسد قرار است افزایش قیمت کمتر از ۳۰ درصد باشد.

این منابع آگاه در این خصوص می گوید: هنوز در خصوص میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما جمع بندی نشده است اما به نظر می رسد ستاد تنظیم بازار افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هوایما را نپذیرد و کمتر از آن را مصوب و ابلاغ کند.

پس از تصویب نرخ‌ها در شورای‌عالی هواپیمایی، نرخ جدید به ستاد تنظیم بازار اعلام شده و مسئول تأیید و تعیین نرخ نهایی بلیت هواپیما، ‌ستاد تنظیم بازار است‌ بنابراین تا زمان تعیین نرخ گذاری در ستاد تنظیم بازارها، قیمت‌ها به قبل از دی سال جاری بازگشت

پس از تصویب نرخ‌ها در شورای‌عالی هواپیمایی، نرخ جدید به ستاد تنظیم بازار اعلام شده و مسئول تأیید و تعیین نرخ نهایی بلیت هواپیما، ‌ستاد تنظیم بازار است‌ بنابراین تا زمان تعیین نرخ گذاری در ستاد تنظیم بازارها، قیمت‌ها به قبل از دی سال جاری بازگشت.

اجماع اعضای ستاد تنظیم بازار برای قیمت بلیت هواپیما؛ افزایش کمتر از ۳۰ درصد!

این تاخیر در اعلام و ابلاغ قیمت بلیت هواپیما از سوی ستاد تنظیم بازار اگر چه می تواند فعلا به لحاظ قیمتی برای مسافران مناسب باشد اما کمبود بلیت و زمین گیر شدن هواپیما می تواند عواقب ناخوشایندی به همراه داشته باشد.

حدود دو هفته پیش بود که مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در نشستی خبری اعلام کرده بود که ادامه حیات اقتصادی ایرلاین ها به نرخ بلیت گره خورده و افزایش قیمت ارز در ماه‌های گذشته، هزینه‌ شرکت‌های هواپیمایی را به شدت افزایش داده و ایرلاین ها از این بیشتر نمی‌توانند منتظر ابلاغ نرخ‌های مصوب در شورای عالی هواپیمایی بمانند.

اگر چه این اظهارات دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی تا حدودی می تواند قابل پذیرش باشد اما سوال این است که اگر بیشترین هزینه ایرلاین‌ها، ارزی است و نوسانات نرخ ارز آنها را متضرر خواهد کرد چرا ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی با وجود آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در آذر ماه ۹۴ همچنان از یارانه‌های دولتی از جمله سوخت تقریبا رایگان استفاده می‌کنند.

اجماع اعضای ستاد تنظیم بازار برای قیمت بلیت هواپیما؛ افزایش کمتر از ۳۰ درصد!

اما برخی شرکت‌های هواپیمایی ناراضی که اتفاقا توسط مقامات قضایی هم به دلیل گران کردن بلیت هواپیما جریمه شده بودند به بهانه کمبود نقدینگی در حال زمین‌گیر کردن هواپیماهای خود برای اعمال سریعتر افزایش قیمت هستند. آنها تا چندی پیش به شورای عالی هواپیمایی اعمال فشار می کردند و حالا مانده اند تا این روند را برای تحت فشار قرار دادن ستاد تنظیم بازار چگونه ادامه دهند.

ایرلاین ها معتقد هستند که از اول آذر ماه سال گذشته ایرلاین ها قیمت بلیت پروازهای داخلی را داوطلبانه ۱۵ درصد کاهش دادند و قرار شد در قبال آن دولت یک سری اقدامات را انجام دهد که جبران کاهش را داشته باشد. متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در بحث تسهیلات بانکی، ارز نیمایی، ریالی شدن عوارض فرودگاهی، تخفیف در هزینه های فرودگاهی و... انجام نشده است

ایرلاین ها معتقد هستند که از اول آذر ماه سال گذشته ایرلاین ها قیمت بلیت پروازهای داخلی را داوطلبانه ۱۵ درصد کاهش دادند و قرار شد در قبال آن دولت یک سری اقدامات را انجام دهد که جبران کاهش را داشته باشد. متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در بحث تسهیلات بانکی، ارز نیمایی، ریالی شدن عوارض فرودگاهی، تخفیف در هزینه های فرودگاهی و... انجام نشده است.

اجماع اعضای ستاد تنظیم بازار برای قیمت بلیت هواپیما؛ افزایش کمتر از ۳۰ درصد!

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی معتقد است: امسال ۳۹ درصد دستمزد افزایش یافت و تعرفه گمرکی قطعات و موتور هواپیما بر اساس ارز جهانگیری بود که امسال به نرخ ETS یعنی حدود ۲۵ هزار تومان رسیده است. از سوی دیگر تورم جهانی را داشته ایم که سبب شده هزینه تامین قطعات را ۳۰ درصد افزایش دهد. سال گذشته لاستیک هواپیما ۱۲۰۰ دلار خریداری می شد امسال به بالای ۲۷۰۰ دلار رسیده است. اینها باعث شده تا هزینه ایرلاین ها افزایش یابد.

وی می گوید: با توجه به این مسئله درخواست های متعددی برای افزایش نرخ داشتیم که این درخواست‌ اوایل امسال در شورای عالی هواپیمایی مطرح و به تصویب رسید. این افزایش قیمت در ادامه در جلسه کارشناسی هم تصویب شد.

طبق قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیط آزادسازی شده و تابع عرضه و تقاضا است، ضمن اینکه تخفیفات تکلیفی برداشته شده است

سامانی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه درخواست ایرلاین ها برای افزایش قیمت چند درصد بود، گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیط آزادسازی شده و تابع عرضه و تقاضا است، ضمن اینکه تخفیفات تکلیفی برداشته شده است.

قیمت هر ساعت پرواز ۴۰ دلار بود که پیشنهاد افزایش ۳۷ درصدی را دادیم که با ۳۰ درصد موافقت و این افزایش قیمت به بعد از پروازهای اربعین موکول شد، اما بعد از اتمام این پروازها، متاسفانه این اتفاق نیفتاد. خودم در شورای عالی هواپیمایی بودم و شاهد تصویب این افزایش قیمت بود

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: بر اساس بررسی های صورت گرفته قیمت هر ساعت پرواز ۴۰ دلار بود که پیشنهاد افزایش ۳۷ درصدی را دادیم که با ۳۰ درصد موافقت و این افزایش قیمت به بعد از پروازهای اربعین موکول شد، اما بعد از اتمام این پروازها، متاسفانه این اتفاق نیفتاد. خودم در شورای عالی هواپیمایی بودم و شاهد تصویب این افزایش قیمت بود.

اجماع اعضای ستاد تنظیم بازار برای قیمت بلیت هواپیما؛ افزایش کمتر از ۳۰ درصد!

آنطور که محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی اعلام کرده است برخی شرکت‌های هواپیمایی متخلف به مقام قضایی معرفی و برخی نرم افزارهای موبایلی که تخلف کرده اند نیز از طریق دادگاه رسانه رسیدگی خواهد شد.

به نظر می رسد در روزهای آینده ستاد تنظیم بازار قیمت جدید بلیت هواپیما را نه با افزایش مد نظر شرکتهای هواپیمایی که همانا ۳۰ درصد است بلکه بسته به نظر موافق برخی ارگان ها کمتر از این عدد اعلام کند. به همین دلیل با ورود مقام قضایی تخلفات گران فروشی در حال بررسی است و سازمان هواپیمایی طبق استفساریه‌ای که از مجلس گرفته است قانون پنجم توسعه ناظر بر آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به قوت خود باقی است و سازمان هواپیمایی با متخلفان هم برخورد سلبی و هم حقوقی انجام خواهد داد.

منبع: خبرگزاری بازار

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه