جای خالی معماری در بلندمرتبه‌سازی مازندران محسوس است
استاندار مازندران:

جای خالی معماری در بلندمرتبه‌سازی مازندران محسوس است

استاندار مازندران گفت: جای خالی معماری ایرانی و اسلامی در بلندمرتبه سازی در مناطق شهری استان محسوس است.

به گزارش مازنداصناف، سیدمحمود حسینی پور روز پنجشنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه مازندران افزود: ایران اسلامی دارای قدمت چندین ساله است و روا نیست در بلند مرتبه سازی ساختمان‌ها به سبک کشورهای غربی ساخته شود.

وی خاطر نشان کرد: اداره کل راه و شهرسازی مازندران ورود جدی نسبت به معماری ایرانی و اسلامی در بلند مرتبه سازی داشته باشد چراکه این استان دارای تمدن ارزنده ای است و روا نیست که در ساختمان ها اثری از تمدن این دیار نباشد.

استاندار مازندران تصریح کرد: سازمان نقشه برداری کشور می تواند پیشنهاد های خوبی در ارتباط با بلند مرتبه سازی و دیگر موضوعات حوزه زیرساختی و شهری در استان ارایه دهد و باید با ساز و کارهای اصولی در هفته‌های آینده کارگروه ویژه استانداری و سازمان نقشه‌برداری کشور در ارتباطات با این موضوعات تشکیل شود.

حسینی پور گفت: مهندسین بسیار سرآمدی در استان مازندران فعالیت می‌کنند که باید از اندیشه ناب این افراد در شهرسازی استان نهایت بهره را برد.

استاندار مازندران با بیان این که، سازمان نقشه برداری جایگاه ویژه در توسعه اقتصادی استان دارد، افزود: باید به طور دقیق و کاربردی از ظرفیت این نهاد استفاده کرد.

 

به گزارش ایرنا، برج‌سازی و بلند مرتبه‌سازی که به نظر می‌رسد شیوه اجتناب‌ناپذیری در توسعه شهری مازندران است در زمانی تجویز شده که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با وجود مفید بودن، به دلیل فقدان برخورداری از برخی پیش نیازها اقدامی شتاب‌زده محسوب می‌شود و ممکن است پیامدهای جبران‌ناپذیری تحمیل کند.

صورت مساله این است که فروردین ماه امسال شورای عالی معماری و شهرسازی کشور بلندمرتبه سازی در مازندران را به صورت پایلوت مصوب و ابلاغ کرد. این شورا شهر سرخرود را به عنوان اجرای آزمایشی این طرح انتخاب کرده است. البته اجرای چنین طرحی درخواست اداره کل راه و شهرسازی مازندران بود که اسفند ۹۸ برای شورای عالی معماری و شهرسازی اررسال شد و این شورا هم در نشست تخصصی ۲۲ فروردین ماه امسال خود طرح را مصوب و ضوابط و مقررات آن را تعیین کرد.

طبق این مصوبه قرار است بلند مرتبه سازی در حدود ۵۶ هکتار از اراضی محدوده شهری سرخ رود اجرایی شود. شهردار سرخرود هم اعلام کرد که بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی بلند مرتبه سازی در سه اندازه ۱۲، ۱۶ و ۲۵ طبقه برای این شهر ساحلی مازندران که از توابع شهرستان محمودآباد است، تعریف شده است.

اگر چه علت انتخاب سرخرود برای این منظور به صورت رسمی اعلام نشده است، ولی می توان حدس زد که تراکم بالای جمعیت غیربومی در این منطقه سبب روی آوری بسیاری از ساخت و سازگران به ساخت بناهای خارج از ارتفاع متعارف حتی به صورت غیرمجاز شده و در دستور کار قرار گرفتن برج سازی به صورت رسمی را اجتناب ناپذیر ساخته است.

اعلام عمومی مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی برای برج سازی در سرخرود حتی به صورت پایلوت این پرسش را برای کارشناسان برنامه ریزی شهری ایجاد کرده است که آیا بلند مرتبه سازی با توجه به زیرساخت های کنونی مازندران که حتی پاسخگوی بومیان منطقه نیست، مناسب است یا تصمیمی شتاب زده محسوب می شود؟

البته رشد جمعیت، افزایش تقاضا، کمبود زمین و افزایش سرسام آور قیمت زمین در سالیان اخیر سبب حرکت بیشتر شهرهای کشور به سمت بلند مرتبه سازی شده است، شیوه ای که بیش از هر نقطه از کشور ایران در استان مازندران به خاطر کمبود و ارزشمندی زمین آن با توجه به نقش بی بدیلش در امنیت غذایی کشور مورد نیاز بوده است.

بلند مرتبه سازی در کنار مزایایی همچون جلوگیری از گسترش دامنه شهری که برای استانی مانند مازندران با عرصه های طبیعی حساس مفید است، اما در صورت عدم مدیریت و تامین زیرساخت های لازم می تواند آسیب زا باشد و در برخی مواقع حتی به یک بحران تبدیل شود. یکی دیگر از مزایای بلند مرتبه سازی کاهش هزینه ساخت و ساز و به دنبال آن کاهش قیمت تمام شده مسکن و مدیریت جمعیت شهری است، اما مزیت های این شیوه ساخت و ساز در صورتی نصیب شهرها می شود که پیش از هر چیزی زیرساخت های لازم فرهنگی، عمرانی و آموزشی در آنها فراهم باشد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که بلند مرتبه سازی اقدامی عجولانه و تجویزی ناپخته برای مدیریت شهری و جمعیت مازندران است، هرچند که این افراد معتقدند که بلند مرتبه سازی راهی برای تامین نیازهای استان و جلوگیری از دست اندازی به عرصه های طبیعی است اما به اعتقاد این افراد بلند مرتبه سازی در وضعیت کنونی نه تنها مشکلی از مازندران حل نخواهد کرد بلکه به مشکلات آن می افزاید.

طبق نظر کارشناسان نیاز به تکنولوژی ساخت، خاک و پی، رعایت ایمنی در ارتفاع، عدم نورگیری شهری در صورت عدم طراحی مناسب، فقدان برخورداری از تجهیزات ایمنی و آتش نشانی و همچنین محدودیت انرژی همچون آب و برق ضعف بزرگی است که قبل از اقدام به بلند مرتبه سازی باید به آن توجه شود.


ارسال دیدگاه