ماجرای عجیب کمبود اسکناس در عابر بانک‌ها چیست/خودپرداز خالی و مردم سرگردان!
اسکناس در خودپردازها نایاب شد؛

ماجرای عجیب کمبود اسکناس در عابر بانک‌ها چیست/خودپرداز خالی و مردم سرگردان!

کمبود اسکناس در خودپردازهای مازندران سبب سرگردانی مردم در شهرهای مختلف شده است و به اعتقاد آن‌ها ماندن حداقل ۲۰ هزار تومان موجودی در حساب، ارائه اسکناس‌های ۱۰۰ هزار تومانی، نبود وجوه با ارقام کمتر سبب شده تا عملا دسترسی به حساب‌های بانکی و برداشت وجه برای برخی از مردم غیرممکن شود.

به گزارش مازنداصناف،  این روزها عابربانک های مازندران یا با پایین کشیده شدن کرکره بانک ها از دسترس شهروندان خارج هستند و یااسکناس ندارند و فقط به انتقال وجه می پردازند.

نبود اسکناس و غیرفعال شدن عابربانک ها در ساعت های مختلف از جمله غیر اداری سبب شده تا شهروندان برای دریافت مبلغ ناچیزی با خیابانگردی به چند عابربانک مراجعه کنند و در نهایت دست خالی برگردند.

یک شهروند ساروی با بیان این که بیشتر دستگاه های عابربانک و خودپردازهای بانکی در ساعت های غیراداری به وسیله کرکره پوشیده و از دسترس شهروندان خارج می شوند، افزود: این مسئله سبب می شود تا در تبادلات بانکی و یا دریافت وجه از بانک ها دچار مشکل شویم.

محمود خواجوی با بیان این که عابربانک ها فقط اسکناس ۱۰۰ هزار تومانی دارند، افزود: اگر بخواهیم مبلغی کمتر از آن برداشت کنیم، به دلیل نبود اسکناس امکان پذیر نیست.

مرجان حبیبی شهروند دیگری با اشاره به این که این روزها عابربانک ها بیشتر وقت ها از پرداخت وجه به دلیل نداشتن اسکناس خودداری می کنند، افزود: متاسفانه بخشی از موجودی برای ماندن در حساب غیرقابل برداشت می شود و صاحبان حساب حق دسترسی به تمام موجودی حساب هایشان را ندارند.

وی یادآور شد: علاوه براین بسیاری از کسبه ها و اصناف نیز به رغم آن ها دستگاه پوز دارند اما برای فرار مالیاتی فقط پول نقد طلب می کنند و نداشتن اسکناس در عابربانک ها سبب می شود تا برای دریافت حداقل ۲۰۰ هزار توجه وجه نقد، ساعت ها در صف های بانکی معطل شویم.

علیرضا میرزا نژاد ناظر پولی بانک مرکزی در مازندران و گلستان در پاسخ به تعطیلی عابربانک ها در ساعت غیراداری اظهار داشت: اسکناس بانک ها در اختیار مشتریان قرار می گیرد و پس از گردش دوباره به بانک برمی گردد و بانک بعد از جداسازی اسکناس غیرقابل مصرف، مابقی را دوباره در چرخه گردش قرار می دهد.

وی در گفتگو با بازار افزود: اگر میزان خروچی پول در یک شعبه بیش از ورودی باشد کسری از طریق خزانه بانک تامین تا نیازها تامین شود، هرچند خزانه بانک های استان دارای حد مجاز و سقف معینی هستند و اگر مصرف شعب از حد متعارف بالاتر رود بانک ها برای تامین به بانک مرکزی مراجعه می کنند.

میرزانژاد یادآور شد: طبق روال عادی پایان سال به دلیل تراکنش بیشتر مردم، شاهد مراجعه بیشتر به عابربانک ها هستیم ولی اما از چندماه پیش به دلیل افزایش قیمت ها تراکنش در عابربانک ها افزایش داشته است.

وی از پرداخت هزار میلیارد ریال و تزریق آن طی دی ماه سال جاری به بانک های استان خبر داد و گفت: این درحالی که سال های قبل فقط اسفندماه این کار صورت می گرفت.

وی مصرف غیرعادی را سبب آن دانست تا در تامین پول با مشکل روبرو شویم و با اشاره به کمبود اسکناس در استان در عین حال تصریح کرد: وقتی در دستگاه های خودپرداز پول گذاری می شود طبق روال طبیعی باید سه تا چها رورز بعد دوباره شارژ شود اما اکنون شاهد هستیم طی پنج تا هفت ساعت خودپرداز خالی می شود.

میرزانژاد گفت: قرار بود امسال یک میلیارد برگ اسکناس چاپ کنیم و تاکنون ۶۰۰ هزار برگ آن محقق شده است از سوی دیگر مجبور شدیم اسکناس با ارقام بزرگتر چاپ کنیم.

ناظر پولی بانک مرکزی در مازندارن و گلستان درباره دلایل وجود ارقام بزرگ پولی در عابربانک ها گفت: تا پایای سال بیشتر وجه موجود در عابربانک ها، ایران چک یک میلیون ریالی خواهد بود و با شروع سال جدید ایران چک های ۵۰ هزار تومانی نیز بارگذاری می شود.

وی با اظهار این که روزانه ۴۰۰ میلیارد ریال پول از طریق عابربانک ها بین مردم توزیع می شود، گفت: وقتی پول کمتری به بانک ها ورود پیدا کنند شاهد بروز مشکلاتی می شویم.

نظار پولی بانک مرگزی در مازندران با اظهار این که هر اسکناس دو تا سه هزار تومان هزینه دارد، گفت: اگر اسکناس های ریزتر چاپ شود هزینه ها بیشتر می شود.

کمبود اسکناس در خودپردازهای مازندران سبب سرگردانی مردم در شهرهای مختلف شده است و به اعتقاد آن ها ماندن حداقل ۲۰ هزار تومان موجودی در حساب، ارائه اسکناس های ۱۰۰ هزار تومانی، نبود وجوه با ارقام کمتر سبب شده تا عملا دسترسی به حساب های بانکی و برداشت وجه برای برخی از مردم غیرممکن شود.

با این حال مسئولان امر وعده دادند تا مشکل اسکناس در روزهای پایانی سال در خودپردازهای استان رفع شود و روزانه بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال پول در آن بارگزاری شود.

منبع: بلاغ مازندران

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه